Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Svensk politi i Norge?


TMB

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Østfold og i det siste har jeg sett en del svenske politibiler på veiene her, både på motorvei og andre veier. De fleste av gangene har de vært i utrykning.

 

Jeg trodde ikke de hadde noen form for myndighet i Norge? Hvordan har de lov til å kjøre utrykning her/hvorfor skulle de gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som eg har forstått så foreligger det ein norsk/svensk avtale som gir politiet lov å fortsette påbegynte politioppdrag også når den mistenkte krysser grensa.

 

Politiet skal melde frå til lokalt politi når dei krysser grensa, men etter som eg har forstått så gir avtalen vesentlig handlingsrom for politiet.

Lenke til kommentar

Norsk politi får jo lov til å operere med full myndighet i Sverige (da egentlig bare for å holde orden på norske skjærtorsdagsrånere i Strömstad), så de har vel som nevnt over, noe å gjøre over grensa, kanskje mtp svenske statsborgere som har kommet seg over i Norge.

 

Edit: ninjaposted.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det var svensk politi du så?

 

Jeg bor også i Østfold, og har observert akkurat det samme. Helt til jeg kom nærmere inn på en bil hvor det faktisk står "Utrykningsetaten - Undervisning" med små bokstaver på sidevinduet bak. De bilene ser veldig like ut som svenske politibiler, men er altså norske - og har norske skilter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg ser jo ikke dette som noe negativt, tvert imot. Men pistolen kan de la ligge igjen i bilen! :p

 

(hvis det da ikke er bevepnede gjerningsmenn de jakter på)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...