Gå til innhold

Frustrert over skolesystemet.


Anbefalte innlegg

Norsk er ikke mitt sterkeste fag, det merker du sikkert når du leser dette. Men jeg er drittlei av og sitte i matte fag og forstå alt og ligge mil fremfor de andre medelevene mine og ha det samme pensum.

Alle skal bli like hetter det,, men jeg vil heller bli så flink så jeg kan en like flink som de andre. Jeg har ikke samme evner i norsk som alle men ligger lang foran når det gjelder matte da vil jeg bli så flink så jeg kan i norsk og så flink så jeg kan i matte. selv om det betyr at jeg vil ligge bak gjennomsnittet i norsk men også langt foran i matte er jeg alene om dette?

 

Vi må revolusjonere skolesystemet, ikke være like gode men være så gode som vi kan være

 

Edit: Skrivefeil

Endret av RedShirtGuy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle burde ikke bli satt de samme forventningene som alle andre i alle fag.

 

Talenter burde få muligheten til å utvide horisonten sin.

 

Gym, kristendom, nynorsk og lekser bør fases ut og skoledagen bli kortere.

 

Fritidsklubber bør bygges, og gratis fritidstilbud for ungdom bør utvides.

 

Det burde stilles høyere krav til lærere, og de bør være bedre lønnet.

 

Politiets oppgave er ikke å arrestere, men å veilede og beskytte ungdom. Dette har aldri blitt fulgt opp.

 

Hasj er ikke kriminelt. Mangel av lunch på skolen burde vært kriminelt.

 

Systemet fungerer ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle burde ikke bli satt de samme forventningene som alle andre i alle fag.

 

Talenter burde få muligheten til å utvide horisonten sin.

Greit nok.

 

Gym, kristendom, nynorsk og lekser bør fases ut og skoledagen bli kortere.

For noe tull. Hvordan kan du si at gym er unødvendig, i et samfunn hvor det blir flere og flere personer som sliter med fedme, selv i ung alder?

Det er ingen fag som heter kristendom. I dag heter det religion, livssyn og etikk (REL). Jeg synes det er nødvendig at en vet om forskjellige livssyn, og klarer å velge selv hva man skal tro på. Hvis ikke så er det lett at fordommer bygger seg opp, noe vi alle vet ikke er positivt.

 

 

Politiets oppgave er ikke å arrestere, men å veilede og beskytte ungdom. Dette har aldri blitt fulgt opp.

Har du eksempel på dette? Dette har for så vidt veldig lite med skolesystemet å gjøre.

 

Hasj er ikke kriminelt.

 

Systemet fungerer ikke.

Systemet fungerer ikke fordi hasj er kriminelt? Si meg, hvorfor i all verden skriver du dette? Hadde vi fått bedre skole dersom hasj var lovlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes ikke du skal ta innlegget mitt så bokstavelig. Dette er mine meninger, etter mine observasjoner gjort i løpet av mitt liv.

 

Gym er og blir en belastning ovenfor de som faktisk er overvektige. Har du hørt om selvtillit mon tro? Jeg har selv opplevd å bli tvunget til å gjøre det like bra som de andre, samt dusje og vise fram en kropp jeg ikke var stolt av til en gjeng med slanke gutter. Det resulterte i veldig mye fravær, og nedsatt karakter i samtlige fag.

Gym har aldri vært bra. Skal man trene, skal man for faen velge det selv, og man skal gjøre det i sitt eget tempo, og man skal kunne dusje alene, uten å måtte finne seg i sleipe blikk fra normalvektige.

 

EDIT: Vil legge til at et variert og sunt kosthold er vel så viktig som det å trene, om ikke viktigere.

 

Flere fritidstilbud til ungdom resulterer også i mer aktivitet. I stedet legges klubbene ned.

 

Om det heter religion og livssynshumanisme, kristendom eller jødesekter og andre insekter bryr jeg meg ikke om. Barn og unge har IKKE godt av å bli belært, eller ekspandert, for disse grufulle sektene før de vet hva det egentlig innebærer å brenne et menneske på bålet, gasse ihjel tusenvis av mennesker eller voldta og plyndre i kongens navn.

 

Alle trenger noe å tro på, men det klarer man fint å finne ut av selv, uten at skolen (en arena der kunnskap skal være i fokus) skal blande seg.

 

Jeg dro inn politiets udugelighet som et eksempel på at skolen er en del av et system som ikke fungerer.

 

Eksempler behøver jeg overhode ikke å dra frem, da dette er noe en hver som ikke kommer fra et møblert hjem vil ha kunnskap om.

Om du på død og liv trenger en bekreftelse på at politiet ikke fungerer burde du kanskje komme deg ut litt oftere, få fingeren ut av anusen og lese litt på freak. For eksempel.

Endret av Pinng
Lenke til kommentar

Norsk er ikke mitt sterkeste fag, det merker du sikkert når du leser dette. Men jeg er drittlei av og sitte i matte fag og forstå alt og ligge mil fremfor de andre medelevene mine og ha det samme pensum.

Alle skal bli like hetter det,, men jeg vil heller bli så flink så jeg kan en like flink som de andre. Jeg har ikke samme evner i norsk som alle men ligger lang foran når det gjelder matte da vil jeg bli så flink så jeg kan i norsk og så flink så jeg kan i matte. selv om det betyr at jeg vil ligge bak gjennomsnittet i norsk men også langt foran i matte er jeg alene om dette?

 

Vi må revolusjonere skolesystemet, ikke være like gode men være så gode som vi kan være

 

Edit: Skrivefeil

 

Ingen hindrer deg i å ta steget selv. Det er ikke slik at man hindrer deg i å leie eller kjøpe bøker, ta fag som privatist, etc.

 

Systemet fungerer bra, fordi det dekker alle behov.

Lenke til kommentar

Gym er og blir en belastning ovenfor de som faktisk er overvektige. Har du hørt om selvtillit mon tro? Jeg har selv opplevd å bli tvunget til å gjøre det like bra som de andre, samt dusje og vise fram en kropp jeg ikke var stolt av til en gjeng med slanke gutter. Det resulterte i veldig mye fravær, og nedsatt karakter i samtlige fag.

Gym har aldri vært bra. Skal man trene, skal man for faen velge det selv, og man skal gjøre det i sitt eget tempo, og man skal kunne dusje alene, uten å måtte finne seg i sleipe blikk fra normalvektige.

 

Skal man slutte å selge sjokolade i butikken fordi det frister overvektige også kanskje? Blir for dumt. Man bør ikke fjerne det sunneste faget for elevene på skolen fordi en bitteliten andel ikke tåler blikk. Ingen har vondt av gym, og det er minst like viktig å holde seg i form som å lære matte eller norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gym er og blir en belastning ovenfor de som faktisk er overvektige. Har du hørt om selvtillit mon tro? Jeg har selv opplevd å bli tvunget til å gjøre det like bra som de andre, samt dusje og vise fram en kropp jeg ikke var stolt av til en gjeng med slanke gutter. Det resulterte i veldig mye fravær, og nedsatt karakter i samtlige fag.

Gym har aldri vært bra. Skal man trene, skal man for faen velge det selv, og man skal gjøre det i sitt eget tempo, og man skal kunne dusje alene, uten å måtte finne seg i sleipe blikk fra normalvektige.

Så en skal fjerne det faget som kan hjelpe overvektige, fordi det kan være en belastning for dem - fordi de faktisk er overvektige?

 

La oss fjerne matematikk for å hjelpe de som ikke er så flinke i å regne. Det er jo en belastning for dem.

 

Fritidstilbud er selvsagt viktig.

 

Om det heter religion og livssynshumanisme, kristendom eller jødesekter og andre insekter bryr jeg meg ikke om. Barn og unge har IKKE godt av å bli belært, eller ekspandert, for disse grufulle sektene før de vet hva det egentlig innebærer å brenne et menneske på bålet, gasse ihjel tusenvis av mennesker eller voldta og plyndre i kongens navn.

Så hvorfor ikke informere dem om dette? Mye av dette er jo historiske faktum, og burde høre hjemme i enten REL-faget eller historie. Er det noe som imponerer mer enn en ateist, så er det en belest ateist.

 

 

Jeg dro inn politiets udugelighet som et eksempel på at skolen er en del av et system som ikke fungerer.

Eksempler behøver jeg overhode ikke å dra frem, da dette er noe en hver som ikke kommer fra et møblert hjem vil ha kunnskap om.

Om du på død og liv trenger en bekreftelse på at politiet ikke fungerer burde du kanskje komme deg ut litt oftere, få fingeren ut av anusen og lese litt på freak. For eksempel.

Ro'an nå pusen. Politiets udugelighet har lite med skolesystemet å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor du kviner om dette her egentlig. Det samme med hasjbruk. Du virker som en sint ung mann som ikke får det som han vil i samfunnet, fordi politiet plager deg og hasjvennene. Ta dette i en annen tråd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man slutte å selge sjokolade i butikken fordi det frister overvektige også kanskje? Blir for dumt. Man bør ikke fjerne det sunneste faget for elevene på skolen fordi en bitteliten andel ikke tåler blikk. Ingen har vondt av gym, og det er minst like viktig å holde seg i form som å lære matte eller norsk.

 

Nei.

Kjedene må slutte å ha tilbud på slik drittmat, og ha tilbud på det som faktisk er sunt. Olivenolje og andre fettyper, salat, renskåret kjøtt. Få ut alt som heter brus og selg det kun på helligdager.

 

Det er også mye enklere å holde seg i form dersom man spiser riktig.

 

Sukker og karbs sløver ned kroppen. Fett gir næring og energi.

Helt sikkert mange ernæringseksperter som er uenige med meg her, men det er også mange som er enige.

Lenke til kommentar

Du virker som en sint ung mann som ikke får det som han vil i samfunnet, fordi politiet plager deg og hasjvennene. Ta dette i en annen tråd.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du orker å spikke på noe du ikke har peiling på.

 

La oss sette et punktum her.

Lenke til kommentar

Nei.

Kjedene må slutte å ha tilbud på slik drittmat, og ha tilbud på det som faktisk er sunt. Olivenolje og andre fettyper, salat, renskåret kjøtt. Få ut alt som heter brus og selg det kun på helligdager.

Høres ut som en Jørgen Foss-kopi her. Hvorfor skal ikke jeg, som er i fin form, få drikke brus når jeg vil? Du ønsker å lovliggjøre hasj, men ulovliggjøre brus og usunn mat?

De overvektige får søren meg ta litt ansvar selv istedenfor å klage på at samfunnet frister dem med 10% avslag på Cola. I grunnskolen har man Mat og Helse for å hjelpe barn med å spise bedre. Det er selvsagt mulig at man kunne hatt et større fokus på dette. Det at du ønsker dette, samtidig som at du ønsker å fjerne gym virker veldig hyklersk.

 

Det er sant at veldig mye ligger i maten som blir spist. Men trening gjør det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om det heter religion og livssynshumanisme, kristendom eller jødesekter og andre insekter bryr jeg meg ikke om. Barn og unge har IKKE godt av å bli belært, eller ekspandert, for disse grufulle sektene før de vet hva det egentlig innebærer å brenne et menneske på bålet, gasse ihjel tusenvis av mennesker eller voldta og plyndre i kongens navn.

 

Dette er i alle fall på viddene. Lærerne på skolen forkynner ikke, de opplyser. Der er det en vesentlig forskjell som du ikke har fått med deg. Kulturforståelse er viktig i vårt stadig mer multikulturelle samfunn.

 

Jeg er også uenig med deg i et par andre ting, men jeg tror ikke du og jeg kommer noen vei med noen diskusjon rundt det, så jeg lar det ligge. :w00t:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du ønsker å lovliggjøre hasj, men ulovliggjøre brus og usunn mat?

 

Feil.

Jeg ønsker at butikkene skal slutte å selge dritt som (tydelig feter opp befolkningen og gjør dem så sløve at de ikke en gang makter å jobbe) inneholder sukker og andre lugubre tilsetninger på tilbud.

Jeg ønsker ikke å ulovliggjøre noe som helst, men gjøre folk bevisst på hva de putter i seg, siden jeg har vært der selv.

 

 

De overvektige får søren meg ta litt ansvar selv istedenfor å klage på at samfunnet frister dem med 10% avslag på Cola.

 

Det er jeg helt enig i, men problemet ligger i prisen, tilgjengeligheten og "maten" i seg selv (sukker er vanedannende på lik linje med heroin).

 

Bevisstgjøring og billigere sunn mat (og litt aktivitet innimellom) er alfa og omega.

Lenke til kommentar

Ingen hindrer deg i å ta steget selv. Det er ikke slik at man hindrer deg i å leie eller kjøpe bøker, ta fag som privatist, etc.

 

Systemet fungerer bra, fordi det dekker alle behov.

 

Egentlig ikke. Man forstår ikke hva linjene gjør før noen måneder ut i ungdomskolen. Men forstår ikke hva språkfaget gjør før enn man tar Almen 3. Du blir ikke anbefalt privatist før enn rådgiver på VG1. Man forstår seg ikke på universitetet og fagkompetanse før enn noen måneder ut i det virkelige studentlivet.

At visse ting begynner å fungere etter starten av VGS er et godt tegn på galskap.

Lenke til kommentar

Ingen hindrer deg i å ta steget selv. Det er ikke slik at man hindrer deg i å leie eller kjøpe bøker, ta fag som privatist, etc.

 

Systemet fungerer bra, fordi det dekker alle behov.

 

Nei for man trenger på samme måte og hjelpe dem som sliter og la dem som yter mye få ta noen steg frem. Systemet fungerer deffinitivt ikke, Se Her Norge kommer dorlig ut på alle samt så de ikke er med på statestikken på vitenskap (Beklager den ikke er helt oppdatert).

 

Men vil du ikke at alle skal bli så dyktige de kan bli, hjelpe til i samfunnet så mye så de kan? Eller vil du at standaren skal senkes for dem som kunne mer?

 

Selv har jeg skaffet meg R1 og R2 matte bøker (Går 2. året Yrkesfag) Og studerer i fritid, men og sitte i timen med repitisjon som jeg kan inn og ut og ikke mulighet til og jobbe med annet. Mitt syn er det ikke holder mål.

Lenke til kommentar

 

 

Nei for man trenger på samme måte og hjelpe dem som sliter og la dem som yter mye få ta noen steg frem. Systemet fungerer deffinitivt ikke, Se Her Norge kommer dorlig ut på alle samt så de ikke er med på statestikken på vitenskap (Beklager den ikke er helt oppdatert).

 

Alternativet, uten å revolusjonere hele systemet, er å pålegge lærerne det ansvaret å stimulere til at elevene blir så gode som det kan bli. Dette blir utrolig tungvint, ettersom ikke alle lærere har kompetansen som trengs, og siden hver lærer da må analysere og vurdere situasjonen til hvert enkelt individ. Du gir inntrykk for at det eksisterer noe som hindrer elevene i å ta steget videre selv. Kan du være litt mer spesifikk på akkurat det området? Hva hindrer deg?

 

Siden elevene har tilgang på å bli bedre, og siden de som sliter får hjelp, så fungerer den delen (som vi diskuterer) av systemet bra.

 

Selv har jeg skaffet meg R1 og R2 matte bøker (Går 2. året Yrkesfag) Og studerer i fritid, men og sitte i timen med repitisjon som jeg kan inn og ut og ikke mulighet til og jobbe med annet. Mitt syn er det ikke holder mål.

 

Igjen, hva er det som gjør at du "ikke har mulighet til å jobbe med noe annet"?

 

Jeg kan være enig i deg at det er negativt at man må sitte i timene hvor man må repetere stoff uten at man vil, og videre at man blir straffet for å ikke møte opp. Men dette blir en annen del av skolesystemet (fraværsordningen).

Lenke til kommentar

 

 

Egentlig ikke. Man forstår ikke hva linjene gjør før noen måneder ut i ungdomskolen. Men forstår ikke hva språkfaget gjør før enn man tar Almen 3. Du blir ikke anbefalt privatist før enn rådgiver på VG1. Man forstår seg ikke på universitetet og fagkompetanse før enn noen måneder ut i det virkelige studentlivet.

At visse ting begynner å fungere etter starten av VGS er et godt tegn på galskap.

 

Dårlig opplysning om privatistordningen og mulighetene for egen opplæring har ingenting med prinsippet, hvor elever kan ta steget videre selv samtidig som elever som sliter får hjelp, i seg selv å gjøre. Helt teoretisk fungerer systemet. Om prinsippet fungerer praktisk er en problemstilling som blir helt håpløs å diskutere, fordi uansett hvordan man snur å vender på et system, så vil man kunne finne praktiske problem. Ideen om et perfekt system forblir bare en idee. Med andre ord, jeg kommer ikke til å ta stilling til en slik problemstilling.

Lenke til kommentar

Hvis din styrke er å tenke abstrakt, synes jeg det er rart du har valgt yrkesfag som er ikke gir generell studiekompetanse fordi det rett og slett er mindre teori og mer praksis, tilpasset for de som har styrker i det mer praktiske i livet. At du føler du ligger langt foran de andre i de teoretiske fagene i yrkesfagsutdanning, tror jeg ikke er så uvanlig for de som kanskje det faller mer naturlig å velge realfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...