Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomistyring skriftlig eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom opp i Økonomistyring jeg også :) Ett av få fag jeg virkelig ville ha, så dette blir bra! Som sagt vil berørte (hoved)emner komme i forbredelsesdelen vi får 24 timer før. Ut av det jeg har sett på tidligere eksamener vil vi ganske sikkert få tre eller fire hoveddeler. Det som går igjen er finansiering, budsjettering, regnskap og kalkulasjon.

 

Eksamensoppgaver som er gitt tidligere ligger komplett ute på Udir sine sider, og jeg har forslag til eksamensløsning på noen av. Hadde selv V12 som tentamen for ett par uker siden.

 

edit: Rettelse

Endret av TB-GORGONPLEX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom opp i Økonomistyring jeg også :) Ett av få fag jeg virkelig ville ha, så dette blir bra! Som sagt vil berørte (hoved)emner komme i forbredelsesdelen vi får 48 timer før (noen har eksamen den dagen og...). Ut av det jeg har sett på tidligere eksamener vil vi ganske sikkert få tre eller fire hoveddeler. Det som går igjen er finansiering, budsjettering, regnskap og kalkulasjon.

 

Eksamensoppgaver som er gitt tidligere ligger komplett ute på Udir sine sider, og jeg har forslag til eksamensløsning på noen av. Hadde selv V12 som tentamen for ett par uker siden.

 

Vår skole får forberedelsesdelen 24 timer før eksamen, vet du hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar

Jepp, ble trukket opp i økonomistyring selv. Er fornøyd med tanke på de andre fagene jeg kunne bli trukket opp i, i skriftlig.

 

Jeg tenker hvert fall å gjøre noen tidligere eksamener, også kanskje lage et ark fullproppet med hvordan ting skal posteres, for da slipper jeg å bruke tiden på å slå det opp hvis jeg er i tvil. Er ganske begrenset med hva en kan lære seg på så kort tid, men det beste er nok å sjekke ut fasiten til tidligere eksamener, gjøre tidligere eksamener selv og virkelig sette seg inn i temaene når en har fått forberedelsesdelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste har hatt eksamensoppgaver tidligere som tentamen, og posteringer og oppgavene generelt skal ikke være så veeldig ulike fra år til år. Spesielt posteringene er ofte de samme, men avhenger selvsagt litt på hva slags selskapsform det er valgt. Jeg har en mattetentamen jeg må øve til først, så starter ikke forberedselsene før tirsdagskvelden.

Lenke til kommentar

Alle i hele landet har eksamen samme dag (i samme fag) og alle får like mye tid til å forberede seg. Dette er sentralt gitte eksamensregler.

 

Jeg hadde skriftlig eksamen i økonomistyring i 2011. Med litt søking, kan dere sikkert finne igjen tidligere tråder. Generelt gjelder det samme alle fag, nemlig at det er en fordel å se på tidligere eksamensoppgaver og merke seg hva slags oppgaver som ofte dukker opp. Forberedelsesdelen deres kan også gi noen hint om hva som vil dukke opp. Og så gjelder det, som alltid, at dere leser oppgavetekstene godt og svarer nøyaktig på det de spør etter og ingenting mer eller mindre. Noen oppgaver kan gi litt rom for forskjellige tolkninger og forutsetninger, men da gjelder det alltid å vise tydelig hvordan dere tenker og gjerne skrive "jeg forutsetter at...", slik at dere har deres på det rene.

 

Det kan også være en fordel å gjøre forberedelsesdelen sammen med de andre i klassen som kom opp i økonomistyring og gi hverandre tips om hva som er lurt å lese på.

 

Lær dere også hva som er forskjellene mellom de ulike selskapsformene og merk dere om det står "AS" eller "foretak" eller noe annet i oppgaveteksten og ta høyde for dette når dere blir bedt om å sette opp regnskap.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere burde gjøre slik som LarsHoylo, altså skrive ned alle vanskelige eller mulige posteringer som kan forekomme på eksamen, da slipper dere å være i tvil om hvordan dere skal skrive ned posteringene.

 

I tillegg kan det være lurt å finne selskapstall, slik som vanlig egenkapital, likviditet etc. etter hvilken form dere får fra forberedelsesdelen.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Er faktisk litt glad for å komme opp i Økonomistyring, håper bare vi har nok tid.

Jeg har gjort alle oppgavene i boka, og et par eksamensoppgaver(har dessverre ikke fasit) og føler jeg har grei kontroll. Ut i fra de to eksamenene vil jeg råde folk til å kunne regnskap godt. Ser ut til at det er 2 oppgaver som går på dette.

 

Oppgaver om regnskapsanalyse bør gå greit side vi har den flotte malen :) Men godt poeng fra Blueprint ovenfor; skriv en standard tekst til analysen. (Øk kortsiktig gjeld osv. :dribble: )

 

Budsjettering tror jeg blir min store fiende... vi har ikke hatt mye om dette på skolen, og finner heller ingen oppgaver som passer godt til de.

 

Hvilken bok bruker dere, og hvilken karakter satser dere på?

Lenke til kommentar

Budsjettering er den delen vi har hatt minst av også, og er vel strengt tatt ikke helt ferdig med det - hoveddelen av det ble unnagjort på onsdagen som var. Men jeg synes boka dekker dette området greit og vi vil nok se litt nærmere på budsjettering om det kommer som tema.

 

Boka vi bruker er Økonomistyring fra Økonomiforlaget. Jeg får 6 i standpunkt og kan ikke satse på noe dårligere enn det til eksamen.

Lenke til kommentar

De modellene som er lagt ut passer ikke til alle oppgavene i boka, noe som gjør ting litt mer tidkrevende (med å måtte gjøre ting på andre måter/manuellt). Men man lærer jo også litt av dette, så jeg ser på det som god trening :) Læreren vår sa at tiden på eksamen må bli brukt effektivt, da det tidligere ikke har vært så veldig mye ekstra tid til oppgavene. Personlig har jeg en time ekstra (allergi) som jeg regner med vil bli brukt.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker, gikk jeg rundt klokka halv ett i 2011. Jeg tror flere andre i partiet vårt ble ferdig omtrent samtidig. Jeg er ikke en person som vanligvis er ferdig med en eksamen før gjennomsnittet. Så hvis eksamenen i 2011 ikke var uvanlig kort og dere har forberedt dere godt, så tror jeg ikke at det er nødvendig å stresse seg gjennom. Jeg endte opp med karakteren 5 hvis det er interessant.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg er en person som liker å ta meg god tid. Liker å sjekke at alt er gjort riktig. Føler at jeg greier å gjøre unna analyse, produktkalkyler og tildels regnskap raskt. Men er litt for usikker på budsjettering. Men det er fortsatt mange dager igjen til å bli raskere.

 

Hvilke oppgaver, evt. eksamensett bruker dere?

 

Til Blueprint, skal se om jeg finner en måte å laste opp på.

Endret av Rognebær
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Er faktisk litt glad for å komme opp i Økonomistyring, håper bare vi har nok tid.

Jeg har gjort alle oppgavene i boka, og et par eksamensoppgaver(har dessverre ikke fasit) og føler jeg har grei kontroll. Ut i fra de to eksamenene vil jeg råde folk til å kunne regnskap godt. Ser ut til at det er 2 oppgaver som går på dette.

 

Oppgaver om regnskapsanalyse bør gå greit side vi har den flotte malen :) Men godt poeng fra Blueprint ovenfor; skriv en standard tekst til analysen. (Øk kortsiktig gjeld osv. :dribble: )

 

Budsjettering tror jeg blir min store fiende... vi har ikke hatt mye om dette på skolen, og finner heller ingen oppgaver som passer godt til de.

 

Hvilken bok bruker dere, og hvilken karakter satser dere på?

Bruker "Økonomistyring" fra Fagbokforlaget. Når det gjelder budsjettering, burde det gå helt greit, hvis det ikke kommer likviditetsbudsjett da, noe vi ikke har lært så veldig mye om.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...