Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelpe noen til å bestå R1 eksamen


Anbefalte innlegg

Dette temaet har nok vært oppe hundre millioner ganger før. Jeg spør allikevel, da jeg virkelig trenger hjelp.

 

Har fått i oppdrag å hjelpe en elev med å stå på eksamen i R1 (1T også, men den tror jeg at jeg har under kontroll). Eleven kan meget lite matematikk fra før, mesteparten av 1T er nytt stoff. Selv om mye visstnok "høres kjent ut" og han tar ting fort, så er det få formler som sitter.

 

Hvor skal jeg begynne? Lar dette seg gjøre? Er det noen temaer som går igjen på eksamen? Vi blir nesten nødt til å hoppe over en del av pensum, men hva?

 

Legger til at det er under 2 uker til eksamen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten bare legge opp en plan for hvordan du skal gå gjennom pensumet, og sette av tid til å løse gamle eksamener. To uker er jo fryktelig liten tid, men det går kanskje. Se på læremålene i læreplanen, gå gjennom dem og lær dem. Mener å huske at alle temaene i R1 bygger videre på T1, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Jeg er i nesten samme situasjon, har R1 eksamen om 2 uker. Selv om jeg har gått privatist på Sonans har jeg nesten ikke regnet noen oppgaver. Jeg MÅ ha R1 for å komme inn på Høyskolen, men motivasjonen til å jobbe med matte er veldig lav.

 

Målet mitt er å stå, hvis jeg klarer 3 eller 4 vil jeg bli utrolig fornøyd. Noen snille mennesker her som kan legge fram en plan? Har fri fram til eksamen, hvis jeg klarer ståkarakter får de som hjelper meg premie :wee:(er dette lov?)

 

Kom igjen folkens vi skal klare dette!

 

Offtopic: Vil ikke anbefale noen å ta opp matte på Sonans eller andre lignende steder. Koster mye, og læreren suser går gjennom hvert emne i et sinnsykt tempo. Husk at læreren skal gå gjennom et fag på et halvt år og når alt dette er helt nytt så sier det seg selv at det lett å dette av lasset.

Endret av Mystikal1
Lenke til kommentar

Jeg er i nesten samme situasjon, har R1 eksamen om 2 uker. Selv om jeg har gått privatist på Sonans har jeg nesten ikke regnet noen oppgaver. Jeg MÅ ha R1 for å komme inn på Høyskolen, men motivasjonen til å jobbe med matte er veldig lav.

 

Målet mitt er å stå, hvis jeg klarer 3 eller 4 vil jeg bli utrolig fornøyd. Noen snille mennesker her som kan legge fram en plan? Har fri fram til eksamen, hvis jeg klarer ståkarakter får de som hjelper meg premie :wee:(er dette lov?)

 

Kom igjen folkens vi skal klare dette!

 

Offtopic: Vil ikke anbefale noen å ta opp matte på Sonans eller andre lignende steder. Koster mye, og læreren suser går gjennom hvert emne i et sinnsykt tempo. Husk at læreren skal gå gjennom et fag på et halvt år og når alt dette er helt nytt så sier det seg selv at det lett å dette av lasset.

 

Jeg skal jo lage en plan allikevel, så kan like godt sende den til deg også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

tuuuuuuuuseen takk :D

er rimelig desperat nå

 

Da får du et opplegg i løpet av morgendagen (senest fredag). Er ganske desperat på vegne av min venn også. Betyr mye for meg å få ham inn på skole til høsten.

 

Er forresten fryktelig glad for å ikke være i den situasjonen selv, for én gangs skyld ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får du et opplegg i løpet av morgendagen (senest fredag). Er ganske desperat på vegne av min venn også. Betyr mye for meg å få ham inn på skole til høsten.

 

Er forresten fryktelig glad for å ikke være i den situasjonen selv, for én gangs skyld ;)

Så snilt. Er typisk meg, sløver gjennom hele studietiden, nå to uker igjen så innser jeg alvoret.

Lenke til kommentar

I R1-faget vil jeg påstå at geometri- og funksjonsdelen har et dominerende hold på det "nye" stoffet. Fokuser på disse to hovedemnene, hvor du lar algebra-delen bli introdusert løpende i det du presenterer. I geometrien bør du legge vekt på det analytiske bildet av geometriske figurer: formlikhet, speiling over linje, kongruens osv. Sørg for at personen husker konsepter som Pytagoras fra ungdomsskolen og T1.

 

Når det gjelder funksjonsdelen vil du ha en naturlig årsak til å introdusere polynomer, polynomsdivisjon osv. Gå gjennom sammenhengen mellom den deriverte til en funksjon, og funksjonen. Introduser kontinuitet og grensebegrepet.

 

Sannsynlighet er utskuddstemaet i dette faget. Det kan være lettere å gå gjennom det helt seperat. Sørg for å i alle fall gå gjennom forskjellen på ordnet og uordnet utvalg, betinget og ubetinget sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om målet er ståkarakter er det vel best å fokusere på noen få emner og lære de så godt som mulig, fremfor å lære litt om alt?

 

Folk er ulike, men jeg synes vektorer og vektorregning er ganske enkelt og det ser ut til å stå sentralt på tidligere gitte eksamener. Derivasjon og polynomdivisjon er også viktig å kunne. Dette går alltid igjen på del 1.

 

På matematikk.net ligger alle tidligere eksamensoppgaver ute, så jeg hadde tatt en titt på de og sett hva som går igjen og som er enklest å lære seg.

 

Skal selv ta denne eksamenen og kommer til å ha en uke til repetisjon etter jeg er ferdig med R2 og har ikke regnet R1 på tre måneder, så jeg håper jeg husker litt. :)

Lenke til kommentar

Om målet er ståkarakter er det vel best å fokusere på noen få emner og lære de så godt som mulig, fremfor å lære litt om alt?

 

Folk er ulike, men jeg synes vektorer og vektorregning er ganske enkelt og det ser ut til å stå sentralt på tidligere gitte eksamener. Derivasjon og polynomdivisjon er også viktig å kunne. Dette går alltid igjen på del 1.

 

På matematikk.net ligger alle tidligere eksamensoppgaver ute, så jeg hadde tatt en titt på de og sett hva som går igjen og som er enklest å lære seg.

 

Skal selv ta denne eksamenen og kommer til å ha en uke til repetisjon etter jeg er ferdig med R2 og har ikke regnet R1 på tre måneder, så jeg håper jeg husker litt. :)

 

Det er det som er planen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...