Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

logistikk 3520 eksamen 21 mai 2013


Anbefalte innlegg

Hei.

 

er det flere enn meg som skal ha denne eksamene 21mai og som er interessert i å dele litt tips, og råd angående disse teorispørsmålene?

 

Feks. 23.05.2011

 

Spørsmål 2: forklar sammenhengen mellom markedsføring og logistikk sett i lys av totalkostnadsmodellen til Lambert & stock?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha samme eksamen, og er gjerne med å deler litt tips og råd angående eksamen :) Er det bare teorispørsmålene du lurer på? Eller er det tips og råd angående hele eksamen?

 

spørsmål 1 i alle tidligere eksamener som er regning er null problem :) men det jeg lurer på hvor mye skal man skrive på de teoretiske spørsmålene når det står forklar kort, hva tenker du?

 

og ja litt hva ville du feks ha skrevet i det spørsmålet som jeg stilte overfor? litt stikkord feks.

jeg har jo sett i sensorveiledningen, og det er jo som oftest bare klippet inn fra foilene.

 

feks: oppgave 6.

a) forklar hva en markedskanal er:

er det da nok å bare svare definisjonen som oppgitt i sensorveiledning?

 

b) hva er forutsetningen for kanalens overlevelse:

er det nok å bare svare det som er oppgitt i sensorveiledningen, de punktene elelr må man utdype mer?

Lenke til kommentar

Det holder å skrive det som står i foilene når det skal forklares kort da sensorveiledning viser hva som kreves for å få full pott :)

 

Feks:

 

6a) Markedsføringkanal :

 

Et sett av gjensidig avhengige organisasjoner som medvirker til å gjøre et produkt eller en tjeneste tilgjengelig for bruk eller forbruk

 

6b) Forutsetning for kanalens overlevelse:

 

At sluttbrukerne betrakter produktet som så attraktivt at de er villige til å betale mer enn kanalens totale kostnader.

 

 

Når det gjelder spm 2 (ovenfor) ville jeg tegnet og forklart totalkostnadsmodellen. Det står ganske greit i boken på side 119-120 :)

 

Sliter litt med beregning av sikkerhetslager. Har ikke en foil hvor dette står. Har du noen tips til hvor jeg kan finne ut noe mer om beregning av sikkerhetslager? Står litt krøket forklart i boken :)

Lenke til kommentar

Det holder å skrive det som står i foilene når det skal forklares kort da sensorveiledning viser hva som kreves for å få full pott :)

 

Feks:

 

6a) Markedsføringkanal :

 

Et sett av gjensidig avhengige organisasjoner som medvirker til å gjøre et produkt eller en tjeneste tilgjengelig for bruk eller forbruk

 

6b) Forutsetning for kanalens overlevelse:

 

At sluttbrukerne betrakter produktet som så attraktivt at de er villige til å betale mer enn kanalens totale kostnader.

 

 

Når det gjelder spm 2 (ovenfor) ville jeg tegnet og forklart totalkostnadsmodellen. Det står ganske greit i boken på side 119-120 :)

 

Sliter litt med beregning av sikkerhetslager. Har ikke en foil hvor dette står. Har du noen tips til hvor jeg kan finne ut noe mer om beregning av sikkerhetslager? Står litt krøket forklart i boken :)

 

 

Sikkerhetslager beregninger finner du i kapittel 6 s.156

 

Beregning av SL = z * (mad * 1,25)

 

z = sikkerhetsfaktoren for standardavvik (som du finner på tabell for servicenivå og sikkerhetsfaktor på formel arket)

MAD = aboslutte feil/n (man blir som regel bedt om å beregne denne i oppgave 1.b )

 

SL kostnader= SL * h

 

=)

Lenke til kommentar

Sikkerhetslager beregninger finner du i kapittel 6 s.156

 

Beregning av SL = z * (mad * 1,25)

 

z = sikkerhetsfaktoren for standardavvik (som du finner på tabell for servicenivå og sikkerhetsfaktor på formel arket)

MAD = aboslutte feil/n (man blir som regel bedt om å beregne denne i oppgave 1.b )

 

SL kostnader= SL * h

 

=)

 

 

 

Takk :)

 

Sliter kun med et spørsmål fra oppgave 1 nå

 

 

Fra eksamen 12.12.2011

 

 

Spørsmål 1d)

 

Hva ville sikkerhetlageret blitt om du hadde redusert servicegraden til 95%?

 

 

 

Vet du hvordan man regner ut denne oppgaven? :)

Lenke til kommentar

Hei trenger litt hjelp til eksamen 11.12.2012

Oppgave 1, C)

 

Beregn lagrings og bestillingskostnader med utgangspunkt i b)

 

Forstår ikke hvilke formler jeg skal bruke og finner ikke noe på nett eller i boka.

 

Nærmeste jeg har kommet er utifra prøving:

Lagerkostnad: 36,1* Sikkerhetslager 86

= 3104,60

 

og:

 

Lagerkostnad: 36,1 * Optimalt ordrekvantum: 609 / 2.

Som gir: 10992,45

 

Altså:

Sikkerhetslager: 3105

Omløpslager: 10992

Bestillingskostnad: 10992

= 25089

 

Imens i fasit står det:

Sikkerhetslager: 3120

Omløpslager: 10994

Bestillingslager: 10994

= 25107

Så jeg er nærme men tydeligvis feil formler jeg har prøvd meg frem til.. Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Så jeg er nærme men tydeligvis feil formler jeg har prøvd meg frem til.. Setter pris på svar.

 

Du har riktig svar. Avviket mellom dine svar og svarene i fasiten kommer av forskjellige avrunderinger, vil jeg tro. Formlene for å beregne kostnader for omløpslager, sikkerhetslager og bestilling er:

 

Kostnader omløpslager

h * (Q/2)

 

Kostnader SL

SL * h

 

Kostnader bestilling

s * (r/Q)

 

Alle de nødvendige formlene ligger forøvrig i en foil i det nasjonale kursrommet på ItsLearning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...