Gå til innhold

Trådløs router for reise


Anbefalte innlegg

Leter etter en hendig liten trådløs router som skal benyttes på reise.

Hotellet har internet i plugg i veggen, men jeg ønsker å sette opp et lite trådløst nett for å kunne surfe med f.eks. iPad.

Siden den skal være med på reise, ønsker jeg noe som er så lite og hendig som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plugge i veggen skriver trådstarter. Den formen for å koble seg opp på hoteller er vel i grunnen en utdøende metode. I dag er det stort sett WiFi som gjelder.

 

Man kan ikke ta en hvilken som helst router å fange opp WiFi-signalet for så å route det videre, her er det fort gjort å gå i baret.

 

Blir ikke også mobiltelefonene mer og mer kraftigere på funksjoner? Tethering er vel et stikkord for telefonfunksjonaliteten i så måte.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har faktisk opplevd flere ganger at det bare er fri tilkobling og ikke Wi-fi. Sist for 1 mnd siden London. Etter å ha lest tråden tok jeg å bestillte en D-link DIR505. Er litt skeptisk til D-link, men det er vel de som er på makedet.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Leste du ikke hva han skrev?

 

Ja, og pointet ditt? Så å si alle hoteller har trådløst. Tipper at hotellet har begrensning på antall enheter som kan koble seg til, og du må betale dersom mer.

 

Bruk mobilen til access point, så koble iPad opp til den.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Har faktisk opplevd flere ganger at det bare er fri tilkobling og ikke Wi-fi. Sist for 1 mnd siden London. Etter å ha lest tråden tok jeg å bestillte en D-link DIR505. Er litt skeptisk til D-link, men det er vel de som er på makedet.

 

Arne M

 

Et lite tips - DIR-505 kan også brukes som lader (USB) for mobil etc. Så med rette kablene kan du legge de andre laderne igjen hjemme.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for alle svar.

Siden hotellet er i Hellas, er det å bruke mobilen som hotspot helt uaktuelt. :)

 

Dette hotellet har kun wifi i resepsjonsområdet, men internet til alle rom via LANplugg i veggen.

 

Derfor ønsket jeg en liten dings til å opprette mitt eget lille wifi nett. :) Og med DIR-505 ser det ut til at jeg får til akkurat det jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvilket innloggingssystem de bruker kan det hende du må logge på med pc'n først for å aktivere linja. Så clone pc's mac adresse til routeren. Vet ikke om DIR-505 har denne funksjonaliteten.

Hvis du kobler PC'en trådløst til DIR-505 og deretter åpner et browservindu for å gå til en eller annen nettside, så vil du vel få opp velkomstbildet til dette innloggingssystemet - dersom det er der. So, no problemo.

 

Med et trådløst system kan jeg skjønne at man vil bruke et innloggingssystem for å begrense adgangen til å gjelde hotellets gjester, men med et kablet system får man kun tilgang til nettet dersom man har blitt tildelt et rom først, så behovet for et innloggingssystem er i så måte mindre.

 

En ting man skal tenke på når man bruker et slikt kablet hotellnett er at alle (eller mange av) enhetene på nettet står i samme subnett - du kan ha tilgang til delte mapper' på andre maskiner og de kan ha tilgang til dine. Hvis man derimot bruker en router (med NAT-funksjonalitet) mellom veggkontakten og sin egen maskin, så skjermer man seg i større grad mot 'innsyn'.

(Dette gjelder enten man har en trådløs router eller en kablet router på hotellrommet.)

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært så dum å kjøpe saken. Like lite brukervennlig som D-Link ellers. Den appen som er i Play støttes ikke av Sony selvfølgelig (Android). Får støtte i Samsung nettbrett, men å komme til meny gjennom internett browser er jo umulig (http://192.168.0.1) Greide det i går, men idag umulig. Oppdaterte til firmware1.06. Er det bug i dennne. Noen som kan gi tips før søppledunken får nytt fyll.

Lenke til kommentar

Hvis du kobler PC'en trådløst til DIR-505 og deretter åpner et browservindu for å gå til en eller annen nettside, så vil du vel få opp velkomstbildet til dette innloggingssystemet - dersom det er der. So, no problemo.

 

Med et trådløst system kan jeg skjønne at man vil bruke et innloggingssystem for å begrense adgangen til å gjelde hotellets gjester, men med et kablet system får man kun tilgang til nettet dersom man har blitt tildelt et rom først, så behovet for et innloggingssystem er i så måte mindre.

 

En ting man skal tenke på når man bruker et slikt kablet hotellnett er at alle (eller mange av) enhetene på nettet står i samme subnett - du kan ha tilgang til delte mapper' på andre maskiner og de kan ha tilgang til dine. Hvis man derimot bruker en router (med NAT-funksjonalitet) mellom veggkontakten og sin egen maskin, så skjermer man seg i større grad mot 'innsyn'.

(Dette gjelder enten man har en trådløs router eller en kablet router på hotellrommet.)

 

Jeg uttaler meg kun basert på egne erfaringer. Siste hotellet jeg var på hadde kun tilkopling via LAN plugg. Linja måtte aktiveres ved å logge inn med passnummeret mitt. Jeg hadde tilgang til nettet fra pc'n jeg logget inn med, også via routeren. Men for å kunne ha nettilgang på flere enheter likt. I dette tilfellet en laptop og 2 smarttelefoner måtte jeg klone laptopens mac over på routeren, jeg konfigurerte også eget subnet for sikkerhets skyld.

 

Veldig smertefritt med denne routeren (Linksys wrt160nl) og dd-wrt.

PS: Jeg er en 'vanlig' bruker og ingen nettverksekspert.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...