Gå til innhold

? Google lanserer smartklokke i morgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke en kjeft som bruker klokke mer.....

 

Og jeg kan fortelle deg hvorfor.

Det er fordi dagens klokker ikke har teknologien og funksjonene en såkalt smartklokke vil komme til å ha.

Når disse kommer på markedet vil du nok kjenne mange som bruker klokke.

Selv har jeg ikke brukt klokke (armbåndsur) de siste 10 årene, men jeg tror det snur når en slik klokke kommer i salg.

Pebble frister veldig, men jeg vil gjerne ha enda flere funksjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klarer ikke gå ut døra uten klokke, som sagt tidligere, følger meg også naken uten. Nå setter jeg pris på et avansert helmekanisk urverk, og synes det har en egen attraksjon og sjarm. Den går for alltid (om jeg har den på armen) og vil fint kunne vare i 50 til 100 til 150 år om den taes vare på. Smartklokker ser ofte ut som en kalkulator på nylon-reim og det er mildt sagt grusomt, nesten like ille som en Rolex i gull (foretrekker Omega eller Tag Heuer, takk, og gull er ut). ;)

Jeg håper inderlig at T3 har bommet skikkelig på deres spekulasjon i hvordan sluttproduktet vil se ut for det så ikke bra ut det heller. I tillegg betyr en skjerm at de må lades ofte, osv så jeg er ikke spesielt positiv. Men jeg er samtidig en gadgetfreak så jeg håper dette blir et bra produkt, med et greit utseende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikkje å sjå for meg mange nyttige bruksområder for desse klokkene. Kva er den store fordelen? Kan nokon komme med helt konkrete dømer?

 

De kan på mange måter erstatte mobiltelefonen og gjøre hverdagen enklere(f.eks få meldinger direkte på klokken så du slipper å ta opp mobilen). Kunne muligens tenkt meg en slik klokke selv, litt avhengig av hvordan de blir. Mulighetene er mange.

 

Men Google smart glass er dog noe jeg ikke kan se for meg å gå med med det første..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Klarer ikkje å sjå for meg mange nyttige bruksområder for desse klokkene. Kva er den store fordelen? Kan nokon komme med helt konkrete dømer?

 

Vi får se hvordan de blir og hvordan de vil fungere, litt av tanken er vell at du skal kunne legge fra deg telefonen og få all relevant informasjon på klokka?

 

Det store spørsmålet er hvordan dette løses i praksis, blir det halvdanka blåtann løsninger med begrenset rekkevidde, vil de basere seg på WiFi som har bedre rekkevidde men som skaper krøll om du skal være koblet på et annet WiFi nettverk osv osv..

 

Tvilling-SIM er kanskje en løsning, men da må du jo plutselig betale for et ekstra simkort som du har i klokka og det er jo igjen også litt halvveis og jeg vet ikke helt hvordan det ville fungert i praksis med tanke innkommende samtaler osv da det vell er liten interessant å stå å snakke til klokka..

 

 

Men ser mange potensielle fine løsninger med en smartklokke, om du kunne dratt på byen og lagret telefonen på en trygt sted og fremdeles få alt relevant rett på klokka så vil jo det ha potensiale for å minske tyveri og knuste telefoner en god del. Om jeg kunne tatt meg en joggetur og fått Spotify rett på klokka istedenfor å dra med meg telefonen så er jo det også en finfin løsning, og da kan det fort være aktuelt med 4,2"+ store telefoner for meg også.

 

 

På den andre siden så blir det vell vanskelig å få noen som helst oppegående batterilevetid på noe såpass lite, og hvordan skal de klare dette med skjermstørrelse som skal passe små, tynne og spinkle håndledd, men samtidig passe massive og feite håndledd uten at det ser malplassert ut. Skjermen må jo også tåle juling ettersom en klokke gjerne dunker borti det ene og det andre igjennom sin "levetid", og vanntett er vell også noe folk flest forventer av en klokke vil jeg tro og det må også være praktiske måte å lade den på.

 

 

Spent på hvordan de løser dette med programvare, skal disse kjøre vanlig Android (iOS når den tid kommer osv..) eller blir det spesialtilpassede operativsystemer som da er avhengig av egne applikasjoner utviklet til dette systemet. Om de kjører vanlig Android (iOS ..) så regner jeg med at de vanlige applikasjonene vil bli temmelig tungvinde i bruk på en såpass liten skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikke en kjeft som bruker klokke mer.....

 

Og hva er grunnen? Kan det ha noe å gjøre med at armbåndsur har stått på stedet hvil i flere år og rett og slett ikke tilbyr nok relevant funksjonalitet at folk flest ser vitsen med en?

 

Selv har jeg klokke, det er mange situasjoner hvor jeg ikke har mobilen lett tilgjengelig og da er det greit å ha klokka rundt armen så jeg til enhver tid kan følge med på tiden. Vanntett og nærmest uknuselig er den jo også som er en fordel.

 

 

At folk sakte men sikkert har sett seg lei armbåndsur forstår jeg godt, de fleste bruker bare mobilen som tross alt tilbyr deg akkurat det samme i 99% av tiden. Jeg finner det litt tungvindt å nappe opp mobilen hvergang jeg skal sjekke klokka, men det skyldes nok fordi jeg er blitt såpass vant til å ha en klokke rundt armen og føler meg naken uten.

 

 

Så fort smartklokker kommer i former og fasjoner som gjør det til et relevant og praktisk tilbehør for folk flest igjen med utbredt funksjonalitet så er det vell ingen tvil om at bruken vil ta av igjen.

Lenke til kommentar

Klarer ikkje å sjå for meg mange nyttige bruksområder for desse klokkene. Kva er den store fordelen? Kan nokon komme med helt konkrete dømer?

 

Med mobilen i en lomme kan du sjekke: SMS, FB, epost, se hvem som ringer, styre musikken, få navigasjonsveiledning, sjekke GPS osv.

En slik klokke er ypperlig på møter/skoletimer og på buss/båt/tog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikke en kjeft som bruker klokke mer.....

Bruker stort sett sett daglig. Lettere tilgjengelig enn mobilen for å sjekke klokka. Også er jo klokka et smykke - I motsetning til pulsklokker.

 

Og hva er grunnen? Kan det ha noe å gjøre med at armbåndsur har stått på stedet hvil i flere år og rett og slett ikke tilbyr nok relevant funksjonalitet at folk flest ser vitsen med en?

Omtrent som ringer, armbånd, halskjeder/anheng og andre smykker også. Ringene mine har ikke engang display. Men jaggu bruker jeg dem likevel.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en smartklokke, men samtlige jeg har sett hittil har ikke vært noe jeg ville hatt på armen. En ting er funksjonalitet, en annen ting er design. Google Glass er også utrolig spennende, men jeg ville ikke gått rundt med de i nåværende design.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det blir masete å skrive sms dersom smartklokken er på størrelse med et vanlig armbåndsur. Med ny skjermteknologi som gir oss bøyelige skjermen kan man vel lage noe slikt som dette? Kan se for meg at en slik sak kan ersatte de fleste funksjonene som en vanlig mobil har. Spørsmålet er om noen ville gått med en sånn..

 

Personlig pleier jeg å bruke klokke hver dag. Nå har batteriet gått, så neste gang jeg kjøper blir det et mekanisk ur :wee:

Lenke til kommentar

Hadde en smartklokke for ikke så veldig lenge siden. Egentlig er det en sportsklokke, Motorola MotoACTV, men brukere på XDA forumet har klart å lage en root til den så man får Android v2.2.

Jeg synes den var nyttig å ha, spesielt under skoletimene når det ikke var lov til mobil. Lærerne trodde selvfølgelig det var en vanlig klokke :)

 

Til slutt klarte jeg å dusje med den, ettersom at jeg tidligere har brukt vanntett digital klokke i 5 år, og aldri tenkt over. Jeg kommer definitivt til å kjøpe Google klokken hvis den er vanntett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...