Gå til innhold

Romstasjon går for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kunne vel like greit ha oppdatert 2-3 Windowsgenerssjoner til Win 7/8 istedenfor.
Det er ikke egentlig noen grunn til å bruke Windows på en romstasjon.

 

jeg ser jo at det vil være andre fordeler med å kjøre Linux på slike steder. Og at win er unødvendig. Jeg stusset bare på begrunnelsen til United Space Alliance om at det er pga ustabilitet, for da kunne en enkel løsning være å oppgradere win, eller som de har gjort, omprogrammere programmene og bytte OS til en passende Linux-versjon.

Lenke til kommentar

Feil i artikkelen:

 

Linux er ikke en familie med operativsystemer. Linux er en kjerne. Oppgaven er å være bindeledd mellom software og hardware. Linux er en veldig populær, og kanskje den mest kritiske komponenten, i ett operativsystem men er på ingen måte ett operativsystem i seg selv. Når du derimot blander Linux med ett par ekstra komponenter, som utvikles av eksempelvis GNU, så får du ett operativsystem. Det ville derfor vært mer korrekt å skrive GNU/Linux i artikkelen.

 

Wine-porting blir også feil, da bruk av Wine står nærmere emulering. Wine kjører win32 programmer as-is, uten å kreve noe endring av kode. Porting er en prosess som innebærer at du omskriver ett program til å fungere på ett annet operativsystem, noe du slipper med Wine dersom Wine klarer å kjøre programmet ditt. Artikkelen burde derfor ha skrevet "Det er ikke klart om programmene er portet over, eller bruker ett kompatibilitetslag som f.eks. Wine".

 

On topic. Forhåpentligvis var programmene skrevet i Java- og/eller .NET-platformen slik at det ikke var nødvendig å porte dem over. Det kan dog forklare hvorfor de har brukt såpass lang tid på å enten oppdatere windows versjon eller gå over en GNU/Linux-basert distribusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Feil i artikkelen:

 

Linux er ikke en familie med operativsystemer. Linux er en kjerne. Oppgaven er å være bindeledd mellom software og hardware. Linux er en veldig populær, og kanskje den mest kritiske komponenten, i ett operativsystem men er på ingen måte ett operativsystem i seg selv. Når du derimot blander Linux med ett par ekstra komponenter, som utvikles av eksempelvis GNU, så får du ett operativsystem. Det ville derfor vært mer korrekt å skrive GNU/Linux i artikkelen.

 

Dette har vorte diskutert opp i mente. Linux er underforstått GNU/Linux.

 

Wine-porting blir også feil, da bruk av Wine står nærmere emulering. Wine kjører win32 programmer as-is, uten å kreve noe endring av kode. Porting er en prosess som innebærer at du omskriver ett program til å fungere på ett annet operativsystem, noe du slipper med Wine dersom Wine klarer å kjøre programmet ditt. Artikkelen burde derfor ha skrevet "Det er ikke klart om programmene er portet over, eller bruker ett kompatibilitetslag som f.eks. Wine".

 

Wine Is Not an Emulator.

Endret av Xyril
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, se for deg at du ser ned på jorden i X antall mil ned. Så får du BSOD på styringssystemet. ^^ Hadde ikke vært særlig høy i hatten jeg da :-P

 

Jeg tør påstå at Windows ikke er installert i såkalte "mission critical" systemer. Styringssystemer o.l. er garantert noen "svarte bokser" fylt med velprøvd teknologi fra 60, 70, og 80-tallet. Tipper de fleste er av russisk fabrikat.

Lenke til kommentar

Herre, går det an å diskutere anvendelser av operativsystemer uten å gå inn i den gamle krangelen om hva det egentlig er som heter Linux og om det er ett eller flere operativsystemer? Den debatten har gått siden før datamaskinen ble oppfunnet, og fremdeles er det flere fortolkninger enn brukere.

 

Og, selvfølgelig går de for Debian. Jeg pratet for så vidt med en astronaut som var i Norge for noen år siden om akkurat dette. Jeg synes å huske at han sa at de kjørte Solaris på selve romstasjonen, med noe sånt som sju parallelle maskiner for å detektere når noe ble korruptert av kosmisk stråling. De måtte reboote hver uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...