Gå til innhold

Windows 7 Lisens - Oppgradering - Ny windows?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en venn av meg som hadde tenkt å oppgradere pcen sin i disse tider. Han skal oppgradere f.eks. skjermkortet og rammen, mens hovedkortet og hardiskene (med oset) skal han ikke skifte. Da han spurte meg om hjelp til dette, kom jeg på noe jeg har lest tidligere om oppgraderinger til pcer.

 

Pcen hans er bygget av komplett, og har derfor en lisens derfra. Jeg har hørt at hvis en skal gjøre en oppgradering på en pc, f.eks. fra Komplett, kan en få problemer med windows lisensen med mindre en har bygget den selv.

 

Det jeg lurer på er: Vil en få noe problemer med windows lisensen hvis en oppgraderer en ferdigbygget pc, og i så fall, kan dette lett fikses med å reaktivere lisesen ved hjelp av å ringe microsoft?

 

Takk på forhånd for svar :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge han kun bytter skjermkort og RAM tror jeg det skal gå helt fint :) Uansett så har han nok fått en lisensnøkkel fra Komplett hvis man kjøpte maskinen med Windows. Han har faktisk betalt for lisensen.

 

Jeg skal likevel ikke si at jeg er 100% sikker da jeg er en Linux-bruker primært

 

Mvh

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Hvis ikke OEM lisensene har blitt endret i windows 8, så er det nok samme betingelser, etter hvis maskinvarebytte må man aktivere windows på nytt men man kan bruke samme lisensnøkkel, der det er poeng nivå som sier noe om dette.

 

Eneste problemet med OEM lisens er ved bytte av hovedkort må man ha ny lisensnøkkel, da er det enten produsenten eller forbrukeren som må betale i så fall.

 

Du finner litt engelsk informasjon her om dette.

Lenke til kommentar

Trolig har han en OEM lisens (COA) stående under eller på en av sidene av pcen. Om ikke har han fått med et DVD cover med lisensen. (selvsagt om han har betalt for Windows på komplett da han kjøpte pcen)

 

Skal gå helt fint å aktivere den på nytt etter så lang tid, om ikke er det bare å ringe inn til Microsoft for å aktivere, det kan en gjøre hele døgnet. Nummeret kommer opp om man ikke får aktivert online.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har en venn av meg som hadde tenkt å oppgradere pcen sin i disse tider. Han skal oppgradere f.eks. skjermkortet og rammen, mens hovedkortet og hardiskene (med oset) skal han ikke skifte.

Jeg gjorde dette rett før jul - null problemer.

Jeg husker ikke om jeg måtte aktivere Windows (7) på nytt - det er mulig jeg klikket på en link og så skjedde det bare -, men jeg er i hvert fall 100% sikker på at jeg ikke trengte å ringe noe sted.

 

Selv med en OEM-lisens er det mulig å bytte ut hovedkortet; grunnen er 'selvsagt' at det gamle er ødelagt og du får ikke tak i akkurat maken. (Her må du antageligvis ringe et nummer for å komme videre.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...