Gå til innhold

Om å være "rødgrønn" og stemme taktisk.


Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet retter seg først og fremst mot de som tenker å stemme rødgrønt i år:

 

Dersom det var valg i morgen, og situasjonen på meningsmålingene hadde vært den samme (Det vil si: Svært liten sannsynlighet for rødgrønt flertall på tinget, men samtidig også veldig usikkert hvilken av de borgerlige fløyene som ville havne "på vippen")

 

Ville du da vurdert å stemme borgerlig, av taktiske grunner, for at du i hvert fall skal få en regjering som er litt mer spiselig for ditt vedkommende, siden du innser at ditt eget førstevalg ikke "går inn"?

 

Jeg skal forklare litt nærmere for de som ikke helt skjønner hvor jeg vil hen:

Stemningen på meningsmålingene i dag viser at det er nesten 50/50 sannsynlighet for at Høyre kan klare seg med støtte fra Frp alene. Det er med andre ord også 50/50 sannsynlighet for at Høyre må søke støtte på begge sider. Altså både fra Frp og fra Krf/Venstre for å danne regjering.

 

Taktiske stemmer på enten Frp eller Venstre/Krf fra folk som normalt foretrekker å stemme rødgrønt kan svinge nåla i den ene eller den andre retningen og for det første gjøre kabalen vanskeligere for de borgerlige, men også avgjøre hva slags regjering vi til slutt får.

 

Ville du vurdert å stemme taktisk, og i så fall hvilket parti ville du stemt på, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om noen vurderer å stemme rødgrønnt, så tror jeg ikke de helt forstår hva det vil si å stemme taktisk.

At senterparti eller SV velgere ikke klarer dette, trenger ikke noen vidre forklaring.

Det gjør egentlig ikke AP velgere heller, men det er jo lett å la seg lure av Jens og Støre, som bruker norges skattepenger på å kjøpe seg billett til verdens"elitens" celebre selskaper.

 

Men om det er sagt, så er valget i norge som å velge mellom pest eller kolera, rødgrønne idioter, eller blå konservative kristentpakk. Noe til "valg"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette spørsmålet retter seg først og fremst mot de som tenker å stemme rødgrønt i år:

 

Dersom det var valg i morgen, og situasjonen på meningsmålingene hadde vært den samme (Det vil si: Svært liten sannsynlighet for rødgrønt flertall på tinget, men samtidig også veldig usikkert hvilken av de borgerlige fløyene som ville havne "på vippen")

 

Bruker lite tid på hypotetiske spekulasjoner. De tastetrykkene jeg spanderte på innlegget ditt.

Lenke til kommentar

I et valg er jo som kjent alt hypotetisk helt til man vet valgresultatet, og da er det for sent å stemme :)

 

Basert på det tviler jeg nok uansett på at du ville stemt borgerlig av taktiske grunner.

 

Ingenting galt med det. Ville aldri stemt rødgrønt av taktiske grunner jeg heller, men så ligger mitt parti veldig ofte an til å havne på vippen, så jeg føler at min stemme på Venstre aldri er bortkastet.

Lenke til kommentar

Vi burde egentlig hatt et annerledes avstemningssystem.

Det systemet vi har nå, forkaster stemmen din hvis ikke partiet som du stemte på, får særlig oppsluttning.

Det har effekten å eliminere småpartier, og tvinger utviklingen mot et få-parti-velde.

 

Vi burde isteden hatt mulighet til å rangere stemmen, slik at man har første valg, neste valg osv., og stemmen blir tildelt til partier på listen helt til den har en effekt, istedenfor å bli forkastet.

Forklart her:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg vanskelige regnestykker for å få til det der.

 

Tenk deg et parti "A" som ligger på 3,9% (Altså 3.9% av de som stemte hadde dette partiet som sitt førstevalg) Stemmene på dette partiet blir derfor forkastet fordi de ligger under sperregrensa, og man går videre til stemmernes andre valg.

 

Så har man 2 partier "B" og "C" som hver seg har 2.1% av stemmene. Stemmene deres blir også forkastet - fordi de ligger under sperregrensa, men så viser det seg at samtlige av de som har stemt på disse 2 partiene har parti "A" som sitt andrevalg. Plutselig er parti "A" stort nok til å komme over sperregrensa igjen.

 

Eksempelet mitt er veldig satt på spissen, men liknende situasjoner kan veldig lett oppstå.

Lenke til kommentar

De mest taktiske stemmene man kan avlegge er de som vipper et parti over eller under sperregrensa. Krf er vel ganske godt sikret i følge meningsmålingene, men V havnet under sist til tross for meningsmålinger over. De lever farligere. Hvis du synes V er det beste av "ondene" i en blå regjering så kan V være et godt taktisk valg for deg.

 

På den andre siden kan din stemme til en av vippekandidatene på rød side, Sp og Sv, være taktisk for å minke det blå flertallet. Så fremt du liker politikken deres da.

 

Det tredje alternativet er å droppe taktisk stemmegiving og bare velge det du egentlig vil velge. Antall stortingsrepresentanter teller jo også selv om de ikke sitter i regjering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan i alle fall forsikre deg om at svært få raudgrøne ville stemt Frp, uansett kor taktisk det enn hadde vore.

 

Terskelen for å gå fra Ap til Frp er nok betydelig mindre enn du tror. Svært mange Frp'ere er tidligere Ap-velgere.

 

På den andre siden kan din stemme til en av vippekandidatene på rød side, Sp og Sv, være taktisk for å minke det blå flertallet.

 

Dette er sant. Men hjelper deg svært lite dersom H og Frp klarer å få rent flertall alene. En evt blå-blå flertalls-regjering tror jeg vil bli sittende ut sin 4-års periode uansett, Det er stor avstand mellom H og Frp på en del områder, men ikke mer enn at de greit ville klare å overkomme dem.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Dette er sant. Men hjelper deg svært lite dersom H og Frp klarer å få rent flertall alene. En evt blå-blå flertalls-regjering tror jeg vil bli sittende ut sin 4-års periode uansett, Det er stor avstand mellom H og Frp på en del områder, men ikke mer enn at de greit ville klare å overkomme dem.

Det vil jo utgjøre en stor forskjell for en eventuell H/Frp-koalisjonen hvis Venstre/SV/SP kommer over sperregrensa. Da tar de en mye større del av kaka på Stortinget, og da blir jo også sannsynligheten for at H/Frp kommer i en flertallsposisjon mye mindre. Man stemmer jo ikke på regjering, men på å øke oppslutningen til partier på Stortinget.
Lenke til kommentar

Det kommer an på så mangt. Tilfeldigheter/skandaler i valgkampen, utjevningsmandater osv. I følge meningsmålinger har de hatt rent flertall ved flere målinger det siste året så det er på ingen måte utelukket.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvem som vinner, bare Sp og Krf taper.

Lenke til kommentar

Det vil jo utgjøre en stor forskjell for en eventuell H/Frp-koalisjonen hvis Venstre/SV/SP kommer over sperregrensa. Da tar de en mye større del av kaka på Stortinget, og da blir jo også sannsynligheten for at H/Frp kommer i en flertallsposisjon mye mindre.

 

Det er jeg helt enig i. Gjelder alle som ligger nær sperregrensa, men ikke for Ap i samme grad.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...