Gå til innhold

Canon 7D med 24-104 F4 L IS USM eller 18-85 F3,5-5,6 IS USM?


Anbefalte innlegg

Ny her på akam, tenkte jeg måtte spørre dere som er litt lærde :)

 

Jeg hadde lenge et nybegynner kamera, og har nå bestemt meg til å oppgradere. Lenge sto valget på enten 7D eller 5D mk ii, men valgte til slutt 7D fordi den appellerer vel litt mer til mitt bruk.

 

Uansett, når jeg endelig hadde bestemt meg for kamerahus, så sto det jo en jungel av objektiver å ventet på meg:p Så er litt i villrede nå, for klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg vil ha. Eller hva jeg nå helt egentlig trenger.

 

Har sett litt på 24-104 F4 L IS USM , men er redd for at kanskje vidvinkelen er for liten, spressielt siden det er et crop kamera også.

 

Videre har jeg også sett på 18-85 F3,5-5,6 IS USM og den er jo også veldig aktuell..

 

Helt egentlig, så har jeg også veldig lyst på 70-200 f4 L USM føler at det er helt perfekt. Men da må jo gjerne ha et standar objektiv i tillegg?

 

Også har jeg også veldig lyst på et lite macro objektiv, men det der har jeg ikke begynt å lese på engang..

 

Jeg har veldig lyst å ta en del portrett bilder også, samt noen pene bilder av min datter/sønn som ventes snart. Men det kan jeg vel klare med de objektivene jeg har peilet meg fram til også?

 

Noen tips hit eller dit?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny her på akam, tenkte jeg måtte spørre dere som er litt lærde :)

 

Jeg hadde lenge et nybegynner kamera, og har nå bestemt meg til å oppgradere. Lenge sto valget på enten 7D eller 5D mk ii, men valgte til slutt 7D fordi den appellerer vel litt mer til mitt bruk.

 

Uansett, når jeg endelig hadde bestemt meg for kamerahus, så sto det jo en jungel av objektiver å ventet på meg:p Så er litt i villrede nå, for klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg vil ha. Eller hva jeg nå helt egentlig trenger.

 

Har sett litt på 24-104 F4 L IS USM , men er redd for at kanskje vidvinkelen er for liten, spressielt siden det er et crop kamera også.

 

Videre har jeg også sett på 18-85 F3,5-5,6 IS USM og den er jo også veldig aktuell..

 

Helt egentlig, så har jeg også veldig lyst på 70-200 f4 L USM føler at det er helt perfekt. Men da må jo gjerne ha et standar objektiv i tillegg?

 

Også har jeg også veldig lyst på et lite macro objektiv, men det der har jeg ikke begynt å lese på engang..

 

Jeg har veldig lyst å ta en del portrett bilder også, samt noen pene bilder av min datter/sønn som ventes snart. Men det kan jeg vel klare med de objektivene jeg har peilet meg fram til også?

 

Noen tips hit eller dit? :)

Canon 18-85 må jeg innrømme at jeg ikke har hørt om, finner den heller ikke på nettbutikkene. Mener du 17-85?

Trondster sin anbefaling er et objektiv som har fått godord, ellers så finnes det gode 3. partsobjektiver fra både Tamron og Sigma.

24-104 eksisterer ikke, men jeg antar at du mener 24-105. på et cropkamera synes jeg ikke det blir nok vidde, og hvis du ikke har planer om å oppgradere til full format i nær fremtid så mener jeg at det bør ned mot 17/18 mm på den vide ende.

 

Canon 70-200 f4 L er mye objektiv for pengene. jeg har det og er meget fornøyd, Det mangler stabilisering, men det er likevel et fantastisk objektiv.

 

Når det gjelder macro, så spørs det hva du vil bruke det til. Til insekter bør du ha et på 100+ mm, men til blomster så vil jeg anbefale Canon 60 mm macro f/2.8. Detter er også godt egnet til portrettfotografering og du kan slå to fluer i en smekk. Skal du ha et mer "dedikert" portrettobjektiv så finnes det et par gode alternativ på 50 mm. "plasticfantastic" f/1.8 får du ny til under tusenlappen og er mye for pengene, litt dyrere (pluss minus 2000 kr) er f/1.4 versjonen.

Lenke til kommentar

Ikke undervurder nytten av å ha f/2.8 og billedstabilisator i en normalzoom. Det er Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS som er det naturlige valget til 7D. Jeg har selv Sigma 17-50 f/2.8 OS og er kjempefornøyd, men Canon sin er enda litt bedre.

Selvsagt er jeg enig i "skrytet" av ef-s 17-55 2.8, siden jeg selv har den på min 7D, men det er heller ikke av de billigste normalzoomene.

Og hvorfor jeg ikke tok den med i posten over, skylde en liten "glipp" :eek: . Siden trådstarter har med 24-105 som et alternativ, så burde 17-55 være innenfor budsjett. Fordelen med 15-85 er dog at det er et godt objektiv, til en god pris og som dekker et greit område.

Lenke til kommentar

Jeg er av en holdning at en normal-zoom ikke trenger å ha f/2.8 - et større brennvidde-omfang er mer nyttig. Så jeg støtter forslaget om 15-85mm-en.

 

f/2.8 er ofte ikke lyssterkt nok, og da er det bedre å supplementere med et eller to lyssterke fast-.objektiver ved siden av; f.eks. 50mm f/1.4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har vi vært uten Internett noen dager, men er endelig tilbake nå for å lese tilbakemeldingene :D Vil bare si tusen takk til dere som har tatt dere tid til å svare :)

 

Jeg har tydeligvis vært veldig skeiv når jeg har skrevet hoved innlegget. Objektivene jeg mente var selvfølgelig 24-105 og 15-85mm.

 

Jeg er dog ennå litt i tvil angående objektiver.. Ble forøvrig tilbudt en lite brukt 7D med 15-85mm til 8500kr igår, og da begynte jeg vel kanskje å helle litt den veien. Også kjøper jeg en 70-200 også en 50mm 1,4. Eller en makro, har vist ikke helt bestemt meg der heller.

 

Tror dere det er en bra objektiv familie ?

Lenke til kommentar

 

Tror dere det er en bra objektiv familie ?

 

Jeg har de tre objektivene, bruker 15-85 som et allround-objektiv, 70-200 til action,dyr, portretter og 50mm f/1.4 også til portretter, bilder med liten dybdeskarphet og innendørs når det er relativt mørkt.

 

Sistnevnte objektiv kan være krevende og bruke på f/1.4 men med litt opplæring er det et gøyalt objektiv og bruke som trigger oppfinnsomheten.

Lenke til kommentar

Jeg er dog ennå litt i tvil angående objektiver.. Ble forøvrig tilbudt en lite brukt 7D med 15-85mm til 8500kr igår, og da begynte jeg vel kanskje å helle litt den veien. Også kjøper jeg en 70-200 også en 50mm 1,4. Eller en makro, har vist ikke helt bestemt meg der heller.

 

Tror dere det er en bra objektiv familie ?

 

Tilbudet du fikk med 7D-komboen høres bra ut, og jeg synes du gjør gode valg med resten av objektivparken også.

Når det gjelder valget mellom 50 mm og macroobjektiv så er det vanskelig å anbefale det ene eller det andre. Ideelt sett så ville jeg si ja takk begge deler, men her spørs det mer på ditt bruksområde. Begge de to alternativene kan for en stor del dekke samme bruksområde, men de er selvsagt "enere" på hver sin spesialitet. Jeg bruker selv en del "raske" fastobjektiv i situasjoner der jeg ikke ønsker å bruke blits og der er 50 mm 1.4 god, samtidig så "elsker" jeg min 60 mm 2.8 macro på 7D ute i hagen blandt blomstrene.

Til "vanlig" bruk så vil jeg påstå at du sannsynligvis vil holde deg til 15-85 objektivet, og så spørs det hvilken spesialitet du foretrekker blant de to fastobjektivene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...