Gå til innhold

Metro: Last Light-modus låses til førsteopplaget (PS3, Windows, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AngryJoeShow på youtube tok opp dette for et par dager siden. Virker jo helt latterlig og et utrolig dumt grep fra Deep Silver. Samtidig som de setter en sperre på Ranger Mode sier de jo samtidig at Ranger Mode er slik spillet burde spilles. Det er det som er den mente spillfølelsen. Selv om andre før har gjort dette betyr ikke det at det er det rette å gjøre. Det er en utrolig idiotisk tankegang.

 

For de som ønsker å se Angry Joe sitt syn på dette:

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

hvorfor ikke? Da tjener de mer penger

 

Det blir som at bil leverandørene leverer bilen uten gasspedal. Gasspedalen må du betale ekstra for. Dette handler om at de gir ut et spill som brukeren har betalt full pris for, samtidig som de krever inn ekstra penger for "spillets virkelige opplevelse" på samme dagen.

Lenke til kommentar

For min del er ikke den modusen viktig, siden jeg ikke lenger er en hardcore-spiller. Men forstår at det er litt irriterende å punge ut for en slik bagatellmessig tilleggsfunksjon, når den like greit kunne vært gratis. Det er ok å betale for betydelige ting, men dette lukter litt av "mye vil ha mer".

Lenke til kommentar

Dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Her lager de et spill som kanskje fortjener å bli kjøpt, også gjør de noe som fører til at de ikke fortjener (og kommer til å få) pengene allikevel.

 

Virker mest som et stunt for å kunne skylde på pirater når de ikke selger en fantasillion kopier av spillet.

Lenke til kommentar

For min del er ikke den modusen viktig, siden jeg ikke lenger er en hardcore-spiller. Men forstår at det er litt irriterende å punge ut for en slik bagatellmessig tilleggsfunksjon, når den like greit kunne vært gratis. Det er ok å betale for betydelige ting, men dette lukter litt av "mye vil ha mer".

 

Bagatellmessig? Hvor får du det ifra? Utviklerne selv sier jo at Ranger Mode er "the authentic Metro experience". Måten spillet er ment til og spilles. Dette er ikke bagatellmessig, men både en stor del av spillet og en enorm prinsippsak. Man tar ikke ut en del av sjelen til spillet for å tjene ekstra penger på det. Helt latterlig at folk støtter dette.

 

Snapper nok opp dette i bukta selv om det kan kjøpes for et par hundre kroner på enkelte sider. Støtter rett og slett ikke idioti som dette. Dette er hvorfor AAA-delen av spillutvikling har fått så dårlig rykte.

Lenke til kommentar

Dette blir jo en ny form for DLC. DLC er utskjelt, fordi det kan bli og blir misbrukt som konsept. Samtidig viser flere aktører at DLC kan fungere bra, spesielt Paradox. Vi har jo også FTP trenden hvor kundene, på samme måte som med DLC, betaler etter evne og interesse. Denne forretningsmodellen er nok kommet for å bli og jeg ser ikke noe problem med det.

 

Jeg spiller veldig sjelden spill på hardcore og det hadde derfor ikke gjort meg noe dersom dette ble en trend. Jeg leser argumentet at dette er en grisk forretningsmodell. Til det vil jeg bare si at alle spillselskaper er avhengige av å tjene penger. Kundene vurderer spillet etter om de synes de har fått valuta for pengene. Dersom spillet uten hardcore-mode fremstår som ufullstendig eller uferdig, så ville jeg selvsagt vært med å klage på dette. Poenget er at dette kan man jo ikke vurdere før man har prøvd spillet.

 

Det er nok av griske praksiser i spillbransjen, definert som overhypede spill hvor man får svært lite for pengene. Om Metro:Last Light føyer seg inn i denne rekken er altfor tidlig å si og avgjøres ikke av antall DLC-er.

Lenke til kommentar

Dette blir jo en ny form for DLC. DLC er utskjelt, fordi det kan bli og blir misbrukt som konsept. Samtidig viser flere aktører at DLC kan fungere bra, spesielt Paradox. Vi har jo også FTP trenden hvor kundene, på samme måte som med DLC, betaler etter evne og interesse. Denne forretningsmodellen er nok kommet for å bli og jeg ser ikke noe problem med det.Jeg spiller veldig sjelden spill på hardcore og det hadde derfor ikke gjort meg noe dersom dette ble en trend. Jeg leser argumentet at dette er en grisk forretningsmodell. Til det vil jeg bare si at alle spillselskaper er avhengige av å tjene penger. Kundene vurderer spillet etter om de synes de har fått valuta for pengene. Dersom spillet uten hardcore-mode fremstår som ufullstendig eller uferdig, så ville jeg selvsagt vært med å klage på dette. Poenget er at dette kan man jo ikke vurdere før man har prøvd spillet.Det er nok av griske praksiser i spillbransjen, definert som overhypede spill hvor man får svært lite for pengene. Om Metro:Last Light føyer seg inn i denne rekken er altfor tidlig å si og avgjøres ikke av antall DLC-er.

 

Å rive deler ut av et produkt som man betaler full pris for er for meg uakseptabelt. Argumentet om at spillselskaper "må jo tjene penger" holder ikke. Vil heller si at ved å innføre slike opplegg taper de penger, de får ivertfall ikke mine.

 

Lag gjerne dlc og selg dette etter spillet er lansert som et komplett produkt, det er greit. Men å fjerne levels eller funksjoner fra spillet og så i etterkant kreve penger for dem er melking. Vi som forbrukere har makten her, kjøper en disse spillene og støtter opp om dette blir det mer av det. Tenk med lommeboka!

Lenke til kommentar

Ikke bare tenk med lommeboka, men tenk over konsekvensene. Om forbrukere fortsetter å kjøpe dette fordi "det ikke er så viktig for min del" vil det fortsette å dukke opp. Om ikke så lenge blir det da vanlig praksis å ta ut deler av spillet som var ferdig til release og kreve mer penger for det.

 

Samtidig har de jo satt sammen en helt ordinær pre-order pakke. Denne består da av et spesialvåpen, spesialammo og en tegneserie. Hvorfor de fant ut av at Ranger Mode skal legges på toppen vet ikke jeg. Spesielt når de først sier at det er en del av Metro opplevelsen. Argumentet for å bruke Ranger Mode er også helt latterlig. De forlanger jo at alle som liker Metro og liker hardcore vanskelighetsgrader skal og må forhåndsbestille. Om de ikke gjør det så "tough luck", da må du betale mer for den delen av spillet du ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bare tenk med lommeboka, men tenk over konsekvensene. Om forbrukere fortsetter å kjøpe dette fordi "det ikke er så viktig for min del" vil det fortsette å dukke opp. Om ikke så lenge blir det da vanlig praksis å ta ut deler av spillet som var ferdig til release og kreve mer penger for det.

 

Samtidig har de jo satt sammen en helt ordinær pre-order pakke. Denne består da av et spesialvåpen, spesialammo og en tegneserie. Hvorfor de fant ut av at Ranger Mode skal legges på toppen vet ikke jeg. Spesielt når de først sier at det er en del av Metro opplevelsen. Argumentet for å bruke Ranger Mode er også helt latterlig. De forlanger jo at alle som liker Metro og liker hardcore vanskelighetsgrader skal og må forhåndsbestille. Om de ikke gjør det så "tough luck", da må du betale mer for den delen av spillet du ønsker.

Tror nok Koch Media og Deep Silver har mesteparten av skylden her gitt.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke? Da tjener de mer penger

 

Hos meg taper de ingenting, jeg kjøper det ikke. For meg var og er metro ranger mode. På alt annet forsvinner stemningen og spenningen som spillet legger opp til. At de så skal be meg som fan betale mer er en jo en grei måte i si de ikke vil ha meg som kunde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er resultatet av en voksende spillbransje og modeller som sikter seg inn mot casual mainstream. Trenger ikke fanbaser lenger og det gir mye penger i lomma, noe som har preget bransjen vanvittig helt siden ps3/360/wii generasjonen startet.

 

Dog går det an å feile også ved å gjøre slik. Socom 4 er et eksempel som var veldig avhengig av fanbasen sin. De prøvde å gjøre det til noe det ikke var, men failet i stor skala og fikk store konsekvenser.. fansen spytta tilbake på Sony.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...