Gå til innhold

Fant gamle norske mynter - er det verdt noe?


Anbefalte innlegg

Hei

I en skuff hjemme hos min bestemor fant jeg et en boks full av gamle norske sølvmynter. De fleste er mellom 100 og 200 år gamle.

Er det noen myntsamlere her som kan si om dette er noe å samle på? Mange av myntene var ganske slitt, men andre var i god stand. Jeg går ut i fra at slitasje er en vesentlig faktor når det gjelder verdi på slikt.

 

De myntene jeg synest ser mest interessant ut er en "Rigsbankdaler" fra 1813, en "Species" fra 1845 og 60 "Schilling" fra 1808. (Vedlagte bilder).

 

Ellers er der en bråte med gamle 1-kroninger og 50-øringer fra rundt 1900 (+/- noen år). Og noen 2-kroninger fra tidlig 1900-tall.Et par 8-schillinger fra rundt århundreskifte er der også.

 

Noen som vet ca hvor mye dette er verdt?

 

Går det forresten an å vaske myntene på et vis, f.eks. skrubbe dem med Autosol? Eller ødelegger man noe da?

 

 

1 Rigsbankdaler 1813:

 

1riksbankdaler.jpg

 

 

1 species 1845:

1species.jpg

 

60 schilling 1808:

60schilling.jpg

 

 

Litt forskjellig..:

DSC_0748.JPG

 

 

(Høyreklikk på bildet og velg "Vis bilde" for å få det opp i full størrelse)

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som har sett på Pawn Stars osv. vet at vasking ødelegger verdien, hehe :p

 

Jeg vil tro de er verdt noe, men hvor sjeldne de er avhenger av årgang og feiltrykk og slike ting. En del mynthandlere kan nok også finne på å lure deg. Ville sendt ut flere mailer til flere forskjellige forhandlere og eventuelt en historiker eller noe slikt om jeg var deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...