Gå til innhold

Noen med Canon 24-70 f/2.8L II her?


Anbefalte innlegg

Noen som har dette svindyre gullklumpen fra Canon her som vil komem med noen erfaringer og kanskje bidra med en RAW fil eller to slik at jeg får sett hvordan bildefilene ser ut?

 

jeg er spesielt interissert i skarpheten samt bokeh'en den leverer.

 

jeg vet dan har fått bra kritikk på alle tester og mange sier at dette er tidenes beste normalzoom uansett merke etc. men jeg synes nå uansett noen erfaringer teller mer enn grafer og tall :)

 

Hvordan føles byggekvaliteten etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror den selger relativt bra selv om prisen er et ran :-)

 

Den får også gode kritikker selv om konkurentene ikke ligger så langt bak.

 

Jeg vurderte å vente på dette objektivet som "standard" objektiv til min 5D MkIII , men ble skuffet av to ting.....at Canon ikke klarte å sette en bildestabilisering i dette flotte objektivet og at de raner oss med en alt for høy pris.

 

Jeg ønsket meg et objektiv i området 24-70(105)mm , blender f2,8 , bildestabilisering og værtetting. Canon klarte ikke å levere det til meg.......

 

Da var det kun en leverandør som kunne levere , og det var Tamron med sitt nye SP 24-70mm f2,8 VC.

 

I følge grafer og tester så ligger dette objektivet ikke langt bak Canon sitt nye 24-70 og er bedre enn Canon sitt gamle. Dessuten har det både bildestabilisering og værtetting og til en pris rundt det samme som 24-105mm f4 L IS.

 

Byggekvaliteten er ikke like høy om på L-objektivene men virker likevel så god at ikke jeg klarer å sette det ut av spill.

Jeg er kjempefornøyd..

 

Jeg ble litt off-topic, beklager , men jeg synes Canon burde skjerpet seg litt akkurat med dette objektivet og prispolitikken. Men.......så lenge vi kjøper så er det jo helt forståelig at de fortsetter slik :-)

Endret av Helge Bringeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du neppe vil se forskjell i bildekvaliteten på Tamrons utgave kontra Canons i den virkelige verden. Det er håpløst av Canon å ikke putte i en stabilisator - like håpløs er deres prissetting. Har du vurdert 24-105? Den ekstra rekkevidden er betydelig og jeg synes ikke f4 er betydelig svakere enn f2.8. Med 24-105 får du IS og en lavere vekt i tillegg, men med en byggekvalitet som er bunkersaktig.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tamron sin har fått urovekkende gode omtaler, og er visstnok såpass god til prisen at Canon sin er bragt til skamme og vel så det. Alle som vurderer "den beste" normalzoomen skylder nok seg selv å prøve begge før de bestemmer seg. Canon har bittelitt skarpere glass, mens Tamron har billedstabilisator. Ellers er det omtrent ikke mulig å måle forskjeller mellom dem. Bare hver enkelt kjøper kan avgjøre hva som er viktigst for seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Jeg tror du neppe vil se forskjell i bildekvaliteten på Tamrons utgave kontra Canons i den virkelige verden.

 

Der er nok riktig, kanskje Tamron vil levere bedre bilder i enkelte situasjoner pga av stabiliseringen. Byggekvaliteten er nok hakket bedre på Canonvarianten.

 

Men det er vel mer noe med følelsen for enkelte av å ha "riktig" merke på kamera som man ikke skal undervurdere. Bekymringer om presis autofokus og annet kompabilitets-ting sniker seg inn og tilslutt kjøper man seg det man egentlig vil ha...

Lenke til kommentar

Du er jo opptatt av skarphet (mener å ha lest det ett eller annet sted ;) )

Du er jo og vant til å ikke ha stabilisering. Synes du bør gå for Canon 24-70 f/2.8L II. Det passer jo veldig godt med tanke på å beholde 5dIII og selge unna diverse fast, som du sier. Høres ut som et bra valg, og tror egentlig du vil være tilfreds med dette. Sammen med et m4/3, så har du da nøyaktig det du ønsker til enhver tid.

Lenke til kommentar

Ja, tenkte om du skulle bytte ut x100s med m4/3 altså :)

 

Men det høres bra ut om du velger å beholde x100s.

 

Ser ut som du havner på et riktig valg, og tror du kommer

til å ha det moro med en såpass bra normalzoom.

 

Så har du jo S3en når det kniper. Det viktigste er jo å få tatt bildet, tross alt. Personlig har jeg sluttet å bruke mobilkameraet, men det gir gode og artige bilder i riktig lys.

Lenke til kommentar

Skal du ha den absolutt beste bildekvaliteten du får i en normalzoom? Da går du for Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Få med deg Cashback'en på 2250 kr. som Canon kjører nå.

 

Jeg vet jo at du er en blenderfreak (som meg i blant :p) så jeg tror du gjør lurt i å beholde et av lysmonstrene dine. 50mm f/1.2L USM er kanskje den mest allsidige av de. Du bør beholde den! Fullframe + den (eller 85mm f/1.2L som du har solgt) gir mulighet for noe særegent :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at Tamron sin 24-70 er et bra kjøp, men i følge siden til thedigitalpicture.com så virker Canon skin litt skarpere, og særlig i teleenden...

Min erfaring er at Canon allitid yter best i testene til thedigitalpicture ... Det er en side jeg har sluttet å stole på for lenge siden.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...