Gå til innhold

kal 17hmr. noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderer sterkt å kjøpe meg ei rifle i kaliberet 17.hmr da jeg jakter kun på småvilt og rovvilt ikke større enn rev.

Noen som har noen erfaringer med dette kaliberet?

 

Har gjort litt research og med tanke på utgangshastighet og kulebane virker det som et ypperlig kaliber for jakt på rev og annet rovvilt, men har hørt at det kan bli for kraftig igjen for hare og skogsfugl da noen sier at den ødelegger kjøttet, noen tanker rundt det?

 

Et annet pluss jeg har funnet er prisen, spesielt siden jeg skyter links og Savage har dette kaliberet i links til en pris av 3990,- Dermed har man jo mulighet til å legge mer penger i optikk :)

 

Har fra før av ei god Lanber hagle som jeg bruker til harejakt og rypejakt men så har jeg funnet lokkejakt på rev og kråke veldig spennende å tenker å satse mer på det. Men har et stramt budsjett å har lenge siklet etter .223 kaliberet og andre systemrifler i samme kaliber minuset er at jeg er links å da er utvalget mindre og systemrifler er vanskelige å finne..

 

17hmr virker å være ganske nytt her til lands..?

Noen tanker og erfaringer å dele?

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.17 hmr er en finfin patron, til sitt bruk. Den brukes mye til rev i landet, og plasseres kula rett er det over like fort som alt annet.

Pga ekstremt lav kulevekt, typisk 17-20 gr. (i motsetning til 'salong' .22lr som gjernel liggerp å 40gr i kulevekt.) er det veldig utsatt for vind og eventuell kvist/vegetasjon. På over 100 meter regnes det som uansvarlig å bruke kaliberet på rev da mindre kule fører til mindre å gå på ved en uheldig treff.

Her må du nesten anse dine behov, hvilke hold du tenker å jakt på og hvilket terreng du tenker å jakte på.

Personlig ville jeg gått for .223 ettersom pris på ammo er nesten det samme, utvalget er mye større og det kan lades selv.

Lenke til kommentar

Som Greasy nevner, fin til sitt bruk. Den er ikke ny på markedet og i Norge har den vært siden 60/70- tallet. Den er en av mange "villkatter", som amerikanerene utviklet for å skyte små skadedyr. Lite kal., høy hastighet og kule som "eksploderte" i skadedyret. Men med rette kuler og noe fornuft, kan slike kalibere også brukes på matnyttig vilt. Og den er i klasse med 22 mag, kun noe bedre enn 22 LR, av randtenningspatronene. Også på linje med 22 Hornet, men da er vi over på center tenning. Så var det amo-prisene da!

 

Et kjapt søk, fortalte meg at de billigste patronene for 17 HMR (CCI) koster fra 3,5 kr/stk. (22 WMR er i samme prisklasse) Hvordan de vil gå i våpnet du kjøper, vet en ikke før en har testet. Kan hende du må velge andre typer og merker, som koster mye mer, spessielt til jakt. 22 LR får du fra ca. 0,40 til 1,50 kr/stk. Jaktammo må du regne rundt en kr/stk.

 

Er en over på center tenning, så blir prisene en del høyere. Men da kan en lade patronene selv og kutte kostnder. 22 Hornet koster ca. 7,25 kr/stk. 223 Rem. ligger på ca. 9, 0 kr/stk og 222 er vel i samme prisklasse. 243 W noe dyrere igjen.

 

Hvis du ikke er rutinert rifleskytter (eller god pistolskytter), trenger du mange hundre skudd (kanskje noen tusen) for trening. Etter min mening, burde de fleste starte med en 22 LR. Rimlige våpen, rimlig treningsammo, så du trenger ikke tenke så mye på kostnadene ved trening og bruk. Bakdelen er jo begrensningen med vilt, "opp til hares størrelse" og en noe kortere skyteavstand. Til trening koster et tusen 22 LR ca 400 - 500 kr. Og et tusen 17 HMR, koster min. 3 500 kr. Men, valget er ditt. :)

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Takker for gode svar :) hold og avstand tenker jeg ikke på som svært viktig da jeg sjeldent kommer på hold som er så mye over 100m fordi jeg som oftest jakter i terreng med mye skog. Eneste unntak vil være på åpne jorder under revejakt såklart. Når det kommer til priser på ammunisjon så er jeg ikke så kresen. Blir neppe å drive med så mye treningsskyting annet enn i startfasen for å bli kjent med våpen og div ammo typer :) som sagt kunne jeg gjerne tenkt meg ei rifle i .223 kaliberet, men de blir litt for dyre i mine øyne selv om det bare er et engangs kjøp. Men vet dere om noen systemrifler i links som kunne vært attraktive for min type jakt, altså revejakt og eller småviltjakt som toppjakt på tiur, harejakt o.l ? :)

Lenke til kommentar

Om det er den Savagen jeg tror det er du snakker om så er det løp å kjøp.

Min går som en laserstråle og avtrekket er perfekt til jakt.

Vind har jeg aldri opplevd som et problem før etter 100 meter.

Kaliberet er greit ut til men ikke forbi 125-130 meter. Da ekspanderer ikke ammunisjonen man bruker til rev (CCI V-max eller CCI TNT) tilfredsstillende.

Kjøttødeleggelser er ikke et tema om du bruker Gamepoint, igjen fra CCI.

All ammunisjon produseres av CCI men lisensieres av Hornady. Det er dog noen merker som ikke funker, Winchester sine loter av ammunisjonen er det veldig få som får til å samle i sine rifler.

 

Geco5, .17HMR har vært tilgjengelig siden 2002, ikke 60-70 tallet. Du tenker på .22WMR?

Lenke til kommentar

Geco5, .17HMR har vært tilgjengelig siden 2002, ikke 60-70 tallet. Du tenker på .22WMR?

Ja, jeg blandet i sammen. :) Men ikke med 22WMR, som 17HMR er utvilket fra. Tenkte på helt andre patroner, de med sentertenning! :( Så, dette ble helt feil.

 

De første patronene i dette kalibret, ble vel utviklet fra en 22 Hornet. Og det var dette, jeg blandet i sammen med. Og selv om denne patronen ble utviklet og produsert fra 1930, var det på 60-tallet den og avartene i bl.a. kal 17 ble veldig poppulært i USA. Også større hylser ble brukt og en fikk patroner som 17 Remington.

 

Editt: Kanskje var årsaken til sammenblandingen var, at jeg har 22 Hornet selv og ikke registrerte at dette dreide seg om randtennings patroner.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...