Gå til innhold

Reklamasjon og pengeinnkrevning på resturang og kjosk


Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er ikke en situasjon jeg er oppe i, men lurer litt likevel.

 

Dersom jeg spise på en resturang eller kjosk og så nekter å betale enten pga:

1. jeg gidder ikke betale, har ikke grunnlag

2. Viser til at maten ikke er ihht menyen/avtalen

3. Mener maten ikke er god nok, men har ikke noe konkret og vise til

 

Her lurer på på følgende:

a) Hva slags rettigheter har jeg i form av reklamsjon osv på denne middagen/burgeren osv?

b) Dersom jeg ikke betaler, hvilke måter kan selger kreve inn penger?, er inkasso en mulighet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dette er ikke en situasjon jeg er oppe i, men lurer litt likevel.

 

Dersom jeg spise på en resturang eller kjosk og så nekter å betale enten pga:

1. jeg gidder ikke betale, har ikke grunnlag

2. Viser til at maten ikke er ihht menyen/avtalen

3. Mener maten ikke er god nok, men har ikke noe konkret og vise til

 

Her lurer på på følgende:

a) Hva slags rettigheter har jeg i form av reklamsjon osv på denne middagen/burgeren osv?

b) Dersom jeg ikke betaler, hvilke måter kan selger kreve inn penger?, er inkasso en mulighet her?

 

Kinkig... men i all reklamasjon skal vel selger få en sjanse for å rette opp, så spiser du opp all maten og klager først etterpå å forventer at du skal slippe å betale vil nok serveringsstedet ha sitt på det tørre.

 

Klager du før du har spist nevneverdig får nytt og synes fortsatt ikke det er bra nok og reiser deg å går tviler jeg på at det får noen konsekvenser annet enn at du ikke bør gå dit igjen. Ihvertfall ikke hvis man ikke har dirkete innsyn til kjøkkenet :)

Lenke til kommentar

Artig sak. Eg har ein snikande misstanke om at det er restauranten som i praksis sitter med bukta og begge ender her. Har f.eks lagt merke til at kortterminalane der du skal skrive inn beløpet du vil betale før du taster PIN-kode er lagt opp slik at du kan betale meir enn det koster slik at det overskytande blir tips, men at du får error beskjed dersom du ønsker å betale mindre enn det restauranten krever.

Skal ein ha tips-funksjonalitet i staden for fastpris så må ein pårekne at det kan slå begge veier.

 

 

Men angående punkta:

1) I dette tilfellet så er vell dette det samme som tyveri/naskeri. Her kan du bli anmeldt og sidan du blir tatt på fersk gjerning så kan du også bli holdt tilbake til politiet kjem. Dersom politiet ikkje kan kome så må dei la deg gå. Restaurantsjefen vil nok då rette vanlig anmeldelse (uavhengig av om han/ho kjenner din identitet eller ikkje).

 

2) Forbrukerkjøpslova gjelder også matservering. Dette gjer at dersom det er ein mangel på maten så skal selgaren få sjangs til å utbedre maten (lage deg ein ny porsjon). Dersom det ikkje er mulig å omlevere maten, eller forsøk nummer to er like dårlig så vil det være aktuellt å kreve prisavslag.

Det er her viktig at ein klager så fort ein ser at det er eit problem, har du fått feil matrett så må du klage før du smaker på maten. Går klagen på f.eks kald mat så er dette sjølvsagt noke som du ikkje vil oppdage før du har prøvesmakt, men du må då klage med ein gong du merker at maten er kald.

Dersom det dårlige restaurantbesøket gir deg utgifter så kan du til og med kreve erstattning (f.eks legeutgifter og tapt arbeidsfortjeneste dersom du blir matforgifta)

 

3) I dette tilfellet vil du nok også kunne vise til ein mangel, men det er kanskje vanskeligare å bevise kva som var for dårlig. Dersom maten var av dårligare kvalitet enn du hadde grunn til å tru så har du ein mangel. Faktorer som er viktige for å finne ut om kvaliteten er i hennhold til kva du kan forvente er; prisen, løfter og omstendigheitene rundt. Dersom du bestiller ein hamburger så vil du ikkje kunne stille samme krava til kvalitet som dersom du bestillte ein biff på ein dyr restaurant. Men dersom hamburgerselgaren reklamerer med at det er norges beste hamburger så vil nok saka kunne stille seg noke annaleis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Artig sak. Eg har ein snikande misstanke om at det er restauranten som i praksis sitter med bukta og begge ender her. Har f.eks lagt merke til at kortterminalane der du skal skrive inn beløpet du vil betale før du taster PIN-kode er lagt opp slik at du kan betale meir enn det koster slik at det overskytande blir tips, men at du får error beskjed dersom du ønsker å betale mindre enn det restauranten krever.

Skal ein ha tips-funksjonalitet i staden for fastpris så må ein pårekne at det kan slå begge veier.

 

Hæ? Går du rundt og tror at det er sånn det fungerer om du skulle betale kontant?

Lenke til kommentar

Hæ? Går du rundt og tror at det er sånn det fungerer om du skulle betale kontant?

 

Ja. På samme måte som at eg er villig til å betale ekstra i form av tips for særdeles god service og mat så nekter eg å betale fullpris dersom eg ikkje får service og maten er mykje dårligare enn eg hadde grunn til å forvente.

 

Eg er ikkje så urimelig at eg nødvendigvis krever å få maten gratis, ofte er det meir fornuftig å kreve avslag.

Lenke til kommentar

Eg er ikkje så urimelig at eg nødvendigvis krever å få maten gratis, ofte er det meir fornuftig å kreve avslag.

Men enten du betaler kontant eller med kort, så er vel første bud for å få noe avslag at du faktisk sier fra. Eksemplet ditt med kortterminalen kan mest sammenlignes med å få regningen, legge igjen for lite penger på bordet og forlate restauranten uten å forklare at, eller hvorfor, du er misfornøyd med maten/serveringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...