Gå til innhold

Tenketank: Romfolk


Anbefalte innlegg

Vi har sett dem.

Vi har undret oss.

Vi har irritert oss.

Vi har diskutert oss imellom.

 

Likevel:

Ville du gitt penger til romfolk som ryddet din by/omgivelser for søppel/andre ting?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Romfolk trenger penger. Vi har mer enn nok av penger. Romfolk har tid, vi har for liten tid. Romfolk ønsker respekt, de sier de ønsker en jobb. Kan vi gi tilbake denne respekten hvis de gjør seg fortjent til det?

 

Virkemiddelet er så overraskende enkelt, du ser romfolk/annen trengende person gjøre en samfunnsnyttig og bra jobb, du gir denne personen mer penger enn hva du ville gitt en tigger. Du gir også penger oftere enn hva du ville gitt en tigger. Du vet hvor kjipt det er å bli frastjålet noe eller komme over avføring/søppel, så du gir mer penger totalt.

 

Du støtter ikke barn som jobber.

Du støtter ikke personer som forsøpler for å så "rydde opp".

Du støtter ikke tiggere.

 

Kjør debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først skal det sies at jeg ikke har noen problemer med personene du nevner på slutten av innlegger. Barn som jobber, trenger kanskje pengene for familien, personer som rydder opp sitt rot, er ikke noe problem, og tiggere kan man lett bli kvitt uten å gi penger tid.

 

Det sagt, dersom romfolk tok seg jobb i vaske-og ryddebedrifter, hadde de fortjent hver krone de tjente.

Lenke til kommentar

Romfolk ønsker respekt, de sier de ønsker en jobb

 

Premisset ditt er feil, er du sikker på at romfolk ønsker respekt og jobb? Du er inneforstått med at kjernen i kulturen deres er nettopp å være anti-kultur, anti-establishment, de lever ved siden av samfunnet fordi de ønsker å leve ved siden av samfunnet. De har blitt presset ut dit og har nå omfavnet det. Det man ser er at de tjener såpass godt på valget sitt (ihvertfall de som har ressursene til å reise rundt i Europa og tigge) at de kan leve gode liv hjemme.

 

Hvorfor skulle de ønske vanlige jobber? Det er ikke det kulturen deres går ut på. Hadde de ønsket vanlige jobber, hadde de tatt vanlige jobber.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg åpnet med ganske så enkle premisser i åpningsposten for å vekke reaksjoner, for å unngå diskusjoner som gikk veldig ned på detaljene. Ideèn er å skape et alternativ for både romfolk og vi som bor i dette landet.

 

Alternativet er ikke en "vaskebedrift" eller "ryddebedrift" som gir luselønn for å rydde opp på bedrifters områder. Alternativet er rett og slett en dugnad som romfolk deltar i for å få mer penger av omgivelsene og et hyggeligere opphold.

 

Betalingen blir på samme måte som tigging, at forbipasserende synes dette er verdt å gi penger til dette mennesket, å gi penger slik at man slipper alternativet som kan være; mye tyverier, tigging og søppel. Med denne type betaling kan romfolk gjøre et hederlig arbeid uten at "arbeidsgiveren" blir straffet for sosial dumping.

 

Betalingen vil også skje i form av annerkjennelse, romfolk vil trekke til steder der folk "tipser" best, altså der folk flest mener det trengs opprydning. Da har vi plutselig laget en mobil ressurs som kan rydde opp steder det vanligvis ikke ville vært verdt det for det offentlige,

 

På sikt så kan dette føre til en positiv utvikling. Romfolk som ønsker å tigge trekker til andre land da nordmenn har nesten stoppet å gi penger til romfolk som ikke gjør et arbeid. Oppegående ungdom og voksne som levde av kriminalitet ser at det er mer penger å tjene på å hjelpe til på de riktige stedene. Romfolk får en økt tillit, økt evne til å betale for et sted å bo, muligens nok tillit til å hjelpe nordmenn privat i hager/annet arbeid. Romfolk som bor i leirer rydder nå skikkelig opp etter seg og oppfører seg bedre ovenfor "kundene" rundt.

 

Angående penger så er sommerens budsjett: 10 mill til sanitære forhold, minst 6 mill til opprydding bare i Oslo, 52 mill til ekstra deporteringer. Pluss en gigantisk verkebyll i det politiske Norge og et dilemma uten like når det kommer til Norges syn på menneskeverd.

 

Dette kan vi fikse.

 

Vel, først skal det sies at jeg ikke har noen problemer med personene du nevner på slutten av innlegger. Barn som jobber, trenger kanskje pengene for familien, personer som rydder opp sitt rot, er ikke noe problem, og tiggere kan man lett bli kvitt uten å gi penger tid.

 

Det sagt, dersom romfolk tok seg jobb i vaske-og ryddebedrifter, hadde de fortjent hver krone de tjente.

 

Barn som gjør en jobb spiller veldig fort på empati, og ikke den faktiske jobben de gjør. Da er vi tilbake til tigging, bare i en mer aktiv form. Både norske lover og holdninger heller mot å la voksne/ungdom jobbe for å forhåpentligvis motivere barna til å gå på skole i Romania i steden. (Jeg vet romfolk holder barna utenfor skolen med vilje, men la oss unngå å støtte denne avgjørelsen.)

 

Du har rett i at personer som rydder opp generelt sett ikke er et problem. Det er "Romfolkpakken" som vi nordmenn reagerer på, økt tigging, økt kriminalitet, økt forsøpling, økt støy og en holdning om at "Slipper dere oss inn i Norge, så MÅ dere betale/hjelpe oss." Altså bare negative ting, som de da ønsker penger for, i form av tigging/kriminalitet.

 

Økonomien er det som ligger til bunn her. Velferden i Romania gir nesten ingenting, slik at selv 50,- kr dagen er mer enn nok til å holde et romfolk værende i Norge. Om sommeren, enda mindre, da de kan finne mat andre steder og ta med seg medbrakt hermetikk fra Øst-Europa.

 

Det vil alltid være noen som gir penger til tiggere, det kan være foreldre som har et barn på kjøret, det kan være av religiøs overbevisning, det kan være av at du vant på Flax-lodd eller var ekstra glad. Vi blir ikke kvitt dem med din tankegang.

 

Premisset ditt er feil, er du sikker på at romfolk ønsker respekt og jobb? Du er inneforstått med at kjernen i kulturen deres er nettopp å være anti-kultur, anti-establishment, de lever ved siden av samfunnet fordi de ønsker å leve ved siden av samfunnet. De har blitt presset ut dit og har nå omfavnet det. Det man ser er at de tjener såpass godt på valget sitt (ihvertfall de som har ressursene til å reise rundt i Europa og tigge) at de kan leve gode liv hjemme.

 

Hvorfor skulle de ønske vanlige jobber? Det er ikke det kulturen deres går ut på. Hadde de ønsket vanlige jobber, hadde de tatt vanlige jobber.

 

Jeg tror at alle mennesker, innerst inne, ønsker å gjøre godt. Jeg tror at de ønsker respekt fra omgivelsene. Jeg tror ingen synes det er en grei arbeidsplass å sitte stille 8 timer om dagen på et kaldt betongdekke og se ydmykt på forbipasserende i håp om å få noen mynter.

 

Jeg er klar over at historien og kulturer deres har satt dem i denne situasjonen. Men det er også et resultat av vår økonomi og våre valg.

 

Vi har mennesker på NAV vi også. De lever godt (relativt sett) av valget sitt, men jeg tror fortsatt de fleste skulle ønske de hadde endt opp med noe annet.

 

Vi kan bare stille oss i køen av land som gjør ingenting. Vi er ikke alene. Men vi har penger nok til å forandre hva folk gjør i landet vårt. Vi kanoppdage andre ideèr om potensialet hos våre "ubrukelige". http://www.guardian....-tour-of-london

 

Problemet i Norge er hoppet fra å gjøre ingenting til å få betalt minstelønn. I bestefall kan du ende opp med å jobbe svart, men romfolk ville fort blitt oppdaget i slike jobber. Da sitter vi igjen med norsk stønad for nordmenn, mens utlendinger må ty til kriminalitet eller tigging.

 

Hva som enn er sikkert, er at ingenting vil skje så lenge vi sitter stille. Dette problemet går ikke over med mindre vi begynner å betale tilbake penger for å pumpe opp olje. Jeg synes vi skal være forsiktige med å dømme et helt folkeslag før vi har gitt dem et valg. Velger de tigging og mindre penger isteden for å gjøre en innsats, da kan vi se på andre løsninger.

 

Utvis pakket. De ønsker å leve som tiggere og tjuveradder, og da har de ingenting her å gjøre

 

Takk for en fin quote til å belyse noen av holdningene vi må jobbe med.

Ja. Men noen måtte jo sette dem igang med det.

 

Geir :)

 

Jeg har nå hatt en veldig god jobb de siste månedene og har nå endt opp med en pengesum i "limbo". Jeg har ikke nok penger til å sette meg i evig gjeld ved å kjøpe et eget sted å bo, men jeg har nesten så mye at jeg blir straffet ved å få redusert studiestøtte.

 

Jeg er derfor villig til å "kickstarte" dette her, både sette av tid da jeg snart har ferie, og en del penger for å få romfolk i gang. Planen ville vært å ta kontakt med Bjørnulv i Folk er folk, få i gang kommunikasjon, ordnet minimumsutstyr for rydding, motivert prosjektet økonomisk i startfasen og håpe at flere følger opp.

 

Du kan spørre hvorfor ikke en kommune kunne tatt seg av dette? Jeg har denne ideèn at romfolk har misbrukt tilliten til oss nordmenn og at de burde få en sjans til å ordne opp. Penger, støtte og respekt må derfor komme fra grasrota. Det at en hver av oss kunnet hatt mulighet til å gå bort til et romfolk som rydder søppel og gi en 20-kroning med et "Thank you!" og et smil, ville betydd mye mer enn 1 milliard i utedoer over hele Norge.

 

De er vi som gjør Norge til et fint land å leve i, ikke oljefondet, Jens eller Erna. Det er vi som kan gjøre en forskjell.

 

Jeg er dog avhengig av støtte, hvis holdningene til Press er de som er gjeldene for de fleste så er dette et dødfødt prosjekt. Hvis dermot det finnes folk der ute, som ønsker å gjøre en forskjell for andre, så skal jeg ta det første skrittet. Link denne tråden, publisèr den hvis du vil, så får folket avgjøre hva som skjer.

 

Jeg ville spurt om de kunne fremvise gyldig arbeidstillatelse. Svartjobbing er skattesnyteri.

 

Gjennom EØS har romfolk lov til å være i Norge i 3 måneder av gangen for å søke jobb, så lenge de ikke er en byrde for det offentlige. Jeg er ikke noen jussekspert, men jeg tror at de 6 millionene bydrift i Oslo brukte på opprydding, ikke ville vært en stor nok byrde til lovlig kaste de fleste romfolk ut av landet, spesielt på sommerstid.

Endret av PinneVed
Lenke til kommentar

Joda, helt riktig. Turister har lov til å være her x måneder av gangen, men da må ha arbeidstillatelse i tillegg hvis de vil jobbe i den perioden. Jeg er usikker på om det gjelder ikke skattepliktige småjobber, men det bør de uansett finne ut av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Likevel:

Ville du gitt penger til romfolk som ryddet din by/omgivelser for søppel/andre ting?

 

Hvis det er snakk om at de skal få betalt for å rydde etter seg selv så er svaret mitt klart nei. Men er det ikke litt begrenset hvor mye søppel de egentlig skal plukke opp? Hvor lenge kan det vare? Ut sommeren?

 

Nå betaler vi allerede staten for å tømme søppelkasser rundt omkring, så du tenker vel mer på søppel som folk etterlater seg på strender, gressplener etc.? Er jo ikke så forferdelig mye. Holder bare med én eller to personer per sted. Hva slags jobber skal vi gi til resten?

Endret av Metaldude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordommer er dumt. Fordomsfrihet er bra. Men jeg kan ikke akkurat si at egenerfaringen med rumenere motbeviser mange av de dårlige fordommene. I dag var jeg innom to dagligvarebutikker like ved siden av hverandre. En rumener med krykker humpet rundt i den første og han hadde med seg to unger i 8-10 årsalderen som sprang sikksakk mellom reolene. Han med krykkene gikk en runde og ut forbi kassene uten å kjøpe noe. Ungene sprang etter og vips så var de borte. Jeg sto i kassakø da og kunne ikke se noe nasking, men man kan jo lure på hva hensikten med runden i butikken var og den taktiske springinga med alt for store jakker og joggebukser var til.

 

Butikken hadde ikke alt jeg trengte så jeg dro til nabobutikken. Der var de samme tre rumenerne og akkurat det samme skjedde. Jeg så ikke noe nasking der heller, men hva var hensikten nå da? Jeg fant raskt varene mine og slapp kø. På vei ut fra parkeringsplassen ser jeg de samme tre rumenerne. Han med krykker ventet ved utgangsdøra, mens ungene sprang mellom reolene og ut. Mer så jeg ikke før jeg kjørte av gårde.

 

Som sagt, jeg så ingen nasking direkte men vet jo hva 1 + 1 er. Poenget mitt er, hva gjør dette med mine og folks fordommer? Og hvor beskyttet skal de være mot fordommer når de oppfører seg slik?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordommer er dumt. Fordomsfrihet er bra. Men jeg kan ikke akkurat si at egenerfaringen med rumenere motbeviser mange av de dårlige fordommene. I dag var jeg innom to dagligvarebutikker like ved siden av hverandre. En rumener med krykker humpet rundt i den første og han hadde med seg to unger i 8-10 årsalderen som sprang sikksakk mellom reolene. Han med krykkene gikk en runde og ut forbi kassene uten å kjøpe noe. Ungene sprang etter og vips så var de borte. Jeg sto i kassakø da og kunne ikke se noe nasking, men man kan jo lure på hva hensikten med runden i butikken var og den taktiske springinga med alt for store jakker og joggebukser var til.

Er dette Rumenere som i folk og land du snakker om eller er det sigøynere/romfolk? Eller prøver du bare å være politisk korrekt?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Romfolk trenger penger. Vi har mer enn nok av penger. Romfolk har tid, vi har for liten tid. Romfolk ønsker respekt, de sier de ønsker en jobb. Kan vi gi tilbake denne respekten hvis de gjør seg fortjent til det?

 

Må si meg enig med Rampage. Premisset her er feil. Både vestlige og øst-europeiske land har forsøkt å få sigøynere og såkalte romfolk inn i normale og stabile livssituasjoner i mange, mange år nå. Det er ikke noe de ønsker for seg og barna sine. Særlig ikke å jobbe.

 

De er gresshopper som reiser ifra område til område og tar for seg av det de kan før gjestfriheten er brukt opp og de tvinges videre.

 

Er dette Rumenere som i folk og land du snakker om eller er det sigøynere/romfolk? Eller prøver du bare å være politisk korrekt?

 

FASIT: Når de trenger hjelp er de en etterfulgt minoritet vi har forbrudt oss imot som heter romfolk. Når de gjør noe galt blir de automatisk og konsekvent omtalt i media som rumenske statsborgere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville spurt om de kunne fremvise gyldig arbeidstillatelse. Svartjobbing er skattesnyteri.

 

Som EU-borgere trenger de ikke noe arbeidstillatelse. De trenger bare å registrere seg hos politiet for å få p-nummmeret og så til banken og likningskontoret for konto og skattekort. Ikke mer og ikke mindre.

Lenke til kommentar

Joda, helt riktig. Turister har lov til å være her x måneder av gangen, men da må ha arbeidstillatelse i tillegg hvis de vil jobbe i den perioden. Jeg er usikker på om det gjelder ikke skattepliktige småjobber, men det bør de uansett finne ut av.

 

Igjen, de trenger ikke noe arbeidstillatelse. De er EU-borgere. De faller under EØS-avtalen. Det holder med registrering hos politiet for å få oppholdsbevis.

Lenke til kommentar

Utvis pakket. De ønsker å leve som tiggere og tjuveradder, og da har de ingenting her å gjøre

 

Enda en som ikke kan lovverket. Herligt.

 

§ 122. Utvisning av hensyn til offentlig orden eller sikkerhet.

EØS-borgere og deres familiemedlemmer, og utlendinger som nevnt i lovens § 110 fjerde ledd med oppholdsrett etter § 111 annet ledd eller § 114 annet ledd, kan utvises når hensynet til offentlig orden eller sikkerhet tilsier det. Det er et vilkår for utvisning at det hos utlendingen foreligger, eller må antas å foreligge, personlige forhold som innebærer en virkelig, umiddelbar og tilstrekkelig alvorlig trussel mot grunnleggende samfunnshensyn. Kongen kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om hva som er omfattet av offentlig orden og sikkerhet.

 

På godt norsk: Kun de som er kriminelle eller terrorister kan utvises.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om at de skal få betalt for å rydde etter seg selv så er svaret mitt klart nei. Men er det ikke litt begrenset hvor mye søppel de egentlig skal plukke opp? Hvor lenge kan det vare? Ut sommeren?

 

Nå betaler vi allerede staten for å tømme søppelkasser rundt omkring, så du tenker vel mer på søppel som folk etterlater seg på strender, gressplener etc.? Er jo ikke så forferdelig mye. Holder bare med én eller to personer per sted. Hva slags jobber skal vi gi til resten?

 

Her er vi inne på noe interessant. Originalposten hadde fokus på rydding av søppel fordi da slår man 2 fluer i en smekk. Romfolk skjønner nå at de må rydde opp etter seg i leirene, og de gjør forhåpentligvis noe positivt for omgivelsene.

 

Jeg mener ikke at romfolk skal bli kommunalt ansatte som løper rundt med telefoner og rydder opp og sjauer store områder. Tenk mer dugnadsrydding hvis du hadde det på barneskolen, der man plukket opp søppel hvis man kom over noe.

 

Jeg tror bydrift i de forskjellige byene ville hatt lite imot å "konkurrere" mot romfolk når det gjaldt opprydding. Da kunne de brukt ressurser på andre ting, samt å legge tilrette for romfolk ved å sette ut containere/enkelt utstyr.

 

Tanken er at romfolk etterhvert vil trekke til der det trengs opprydding, siden folk betaler mer penger der. Jeg kan love deg at du ikke finner et rent turområde der ingen har brukt ett kratt som søppelfylling. Norge blir bare ryddet der det synes, ikke nødvendigvis der det trengs.

 

Har man besøkt Kina så ser man at det finnes mange flere jobber enn hva vi skulle tro. Det handler om hvor rent vi skal ha det, hvor ofte noen skal plukke opp søppelet som ligger strødd, hvor mye tyggis som er tråkka ned i betongen. En vaskebil fra bydrift får bare gjort en liten del.

 

På sikt kunne romfolk tatt på seg flere oppgaver, rake i parker, rydde ugress, vanne vekster osv. Her er jeg veldig åpen for flere forslag. Gjør de en god jobb så kan de begynne å få private småjobber. Får de mange kunder så begynner det å ligne på en liten bedrift.

 

Romfolk rydder faktisk opp etter oss allerede. Problemet er at de bare tar med seg panteflaskene som de tjener på. Hva hadde skjedd om de hadde fått tips for å ta med seg resten?

 

Må si meg enig med Rampage. Premisset her er feil. Både vestlige og øst-europeiske land har forsøkt å få sigøynere og såkalte romfolk inn i normale og stabile livssituasjoner i mange, mange år nå. Det er ikke noe de ønsker for seg og barna sine. Særlig ikke å jobbe.

 

De er gresshopper som reiser ifra område til område og tar for seg av det de kan før gjestfriheten er brukt opp og de tvinges videre.

 

 

 

FASIT: Når de trenger hjelp er de en etterfulgt minoritet vi har forbrudt oss imot som heter romfolk. Når de gjør noe galt blir de automatisk og konsekvent omtalt i media som rumenske statsborgere.

 

Det er blitt slått stort opp om hvordan de romfolkene som kommer til Norge for å tigge, er ressurssterke romfolk. Fryktelig at de får penger for å tigge, tenker de fleste. Fint, da er det større sjanse for at vi kan bruke dem som en ressurs for Norge, tenker jeg.

 

Romfolk jobber knallhardt, det er ingen som sykemelder seg fra tigging eller forsover seg fra å lete etter mat. De har funnet sin måte å tjene penger på, og derfor forandrer de ikke noe på eget initiativ.

 

Det er ingen andre land meg bekjent, som har prøvd et grasrotprosjekt for å gi romfolk et alternativ. Du kan vinne 5 millioner på lotto, men det ville vært en helt annen opplevelse om alle 5 millioner mennesker som bor i Norge, kom og ga deg 1 krone hver.

 

Du vet aldri hva du kunne ha blitt hvis det var gitt at du skulle bli kassamedarbeider resten av livet. Heldigvis så har vi forskjellige valg her i Norge, og dét er hva jeg ønsker å tilby romfolk.

Dette er selvsagt ting som aldri når fram i nyhetene og ihvertfall ikke i historieforfalskerne NRK sine nyheter: http://www.regjering....html?id=675882

Uansett om du vil det eller ikke så betaler DU og Norge allerede et helt ufattelig stort beløp for å bedre romfolkets kår.

 

Ufattelig stort beløp iforhold til hva du eller jeg tjener, ja. Ufattelig stort beløp iforhold til inntekter og utgifter til staten, nei. Hvis vi hadde løst dette problemet, slik at man ikke hadde trengt å deportere romfolk, så hadde vi spart potensielt 52 millioner denne sommeren. Hvis du tar med tiden politi, kommunalt ansatte, politiske rådgivere osv. har brukt på romfolk, så begynner beløpet å bli ganske stort.

 

Jeg mener vi har mer enn nok penger til å løse dette problemet.

 

Betaler vi mer penger til staten slik at staten setter ut doer, forandres ingenting.

 

Betaler vi mer penger til staten slik at staten kjører shuttlebusser med romfolk ut av landet, får vi EØS på nakken og naboland blir irriterte.

 

Betaler vi mer penger til staten, slik at staten øker støtten til Romania, så blir det fortsatt en dråpe i havet når det gjelder forskjellen på norsk og rumensk økonomi.

 

Betaler vi romfolk i Norge direkte for å gjøre en jobb vi synes er nyttig, da kan vi forandre deres vaner og vår samvittighet.

Endret av PinneVed
Lenke til kommentar

Enda en som ikke kan lovverket. Herligt.

 

§ 122. Utvisning av hensyn til offentlig orden eller sikkerhet.

EØS-borgere og deres familiemedlemmer, og utlendinger som nevnt i lovens § 110 fjerde ledd med oppholdsrett etter § 111 annet ledd eller § 114 annet ledd, kan utvises når hensynet til offentlig orden eller sikkerhet tilsier det. Det er et vilkår for utvisning at det hos utlendingen foreligger, eller må antas å foreligge, personlige forhold som innebærer en virkelig, umiddelbar og tilstrekkelig alvorlig trussel mot grunnleggende samfunnshensyn. Kongen kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om hva som er omfattet av offentlig orden og sikkerhet.

 

På godt norsk: Kun de som er kriminelle eller terrorister kan utvises.

De er kriminelle og de terroriserer gatene, hehe

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...