Gå til innhold

Haswell overklokket til dobbel hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ryktes at denne ikke er helt ekte, men vi får se. Visstnok stopper de fleste som andre har testet rundt 6.2-6.4GHz...

 

så er spørsmålet, er dette med hightech kjøling, aka n20.

 

litt mer interesert i hva"hvermansen" kan OC en prossessor til- og at dne kan kjøres stabilt :)

 

Lenke til kommentar
Bushastigheten er satt til 91,07 MHz, multiplisert hele 77 ganger. Kjernespenningen er på sin side satt til hele 2,56 volt, for å holde det hele stabilt. Dette kan såvidt vi ser ha blitt muliggjort av Intels nye iVR-teknologi, som innebærer at selve prosessoren kommer med en integrert kontroller for spenningsregulering.

Å integrere spenningsregulering direkte på brikka vil i senke overklokkingspotensiale, spenningen vil være mindre stabil og ha høyere rippel. Det som derimot er imponerende er at spenningsreguleringen Intel har lagt på takler 2.56V med et strømtrekk som mest sannsynlig ligger over 150A.

 

Grunnen til at Intel integrerer spenningsregulering på brikka har med responstid å gjøre, raskere responstid kutter ned på tida prosessoren må bruke på å gå til og fra høyere ytelsesnivåer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe tro på at 2,56V er riktig avlesning av spenningen. Ser vel heller for meg at CPU-Z har begrenset støtte for Haswell. Frekvensen kan for alt jeg vet være riktig, men dette er vel også diskutablet ettersom det går rykter om at dette er en fake. Hvis frekvensen er rapportert rett blir dette uansett unektelig kult, men er vel bare å vente og se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

så er spørsmålet, er dette med hightech kjøling, aka n20.

 

litt mer interesert i hva"hvermansen" kan OC en prossessor til- og at dne kan kjøres stabilt :)

 

Det er selvsagt Ln2. Ja, det er ofte interessant med hva "hvermannsen" kan greie, men ekstremsport-resultatene har sin sjarm de også :) Jeg personlig gir beng i hva de faktisk yter til 24/7-bruk, bedre enn min 3930k klokket et godt stykke er de neppe uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så dette er en kjerne? Er alle de andre kjernene da deaktivert eller kjører de på 3.5 GHz? Hvor mye er mulig hvis man skal klokke alle kjernene?

 

Er antageligvis bare på en kjerne. Hvis det er snakk om alle kjerner, så vil den dårligste diktere maksklokk.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det i det hele tatt er mulig å klokke en kjerne av gangen på disse... Du kan disable ting og tang, men ikke aktivere 4 og bare klokke en. Du kan det på AMD, men ikke Intel.

 

På både min i7 2600 og i7 3770K så kan jeg velge om jeg skal klokke alle kjerner, eller stille forskjellig på hver av dem. i Boost så kom 3770 K med 39,38,38,37 multiplikator så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

På både min i7 2600 og i7 3770K så kan jeg velge om jeg skal klokke alle kjerner, eller stille forskjellig på hver av dem. i Boost så kom 3770 K med 39,38,38,37 multiplikator så vidt jeg husker.

Intels kjerner kan ikke kjøre med forskjellige maksimumsfrekvenser samtidig, men Turbo Boost kan ha høyere nivå avhengig av hvor mange kjerner som er i bruk samtidig.

Lenke til kommentar

Intels kjerner kan ikke kjøre med forskjellige maksimumsfrekvenser samtidig, men Turbo Boost kan ha høyere nivå avhengig av hvor mange kjerner som er i bruk samtidig.

 

Er meget sikker på at jeg kunne stille de hver for seg, og la det være normalhastigheten for de forskjellige kjernene

Lenke til kommentar

Som andre nevner blir det mer spennende å se hva denne klokker til med mindre eksotisk kjøling. Har Intel bruks samme elendige pasta som de brukte på Ivy under IHS, eller har de brukt noe skikkelig? (lodding)

En bruker på anandtech sitt forum testet faktisk om det var limet som holdt fast IHS som skapte varmeproblemene eller om det var pastaen som var elendig. Han fant ut at det var limet som lagde et for stort mellomrom, og ikke selve pastaen som skapte den dårlige varmeoverføringen. Se her: http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34053183&postcount=570

 

Men som du sier er det selvfølgelig bedre om IHS blir loddet på for oss vanlige brukere. Det vil hvertfall løse problemene med dårlig varmeoverføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...