Gå til innhold

Tråden for å ta bilder i regn og uvær


Anbefalte innlegg

God kveld.

 

For de av dere som ikke lar seg stoppe av regnvær og sur nedbør, tar dere noen forholdsregler før dere går ut?

 

Bruker dere regntrekk? Dekker dere til frontelementet for at ikke regndråper skal ødelegge bildet osv?

Går dere ofte ut og tar bildet i regner?

 

Alt er egentlig av interesse, så bidra gjerne hvis dere har noe å bidra med :)

Endret av ringperm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe spesielt annet enn gode regnklær, støvler, og ev. hansker hvis det er kaldt.

Et kamera og et objektiv, som tåler regnvær er et must!

I regnvær bruker jeg Olympus E-5 og 12-60mm'n, det er en "vannsikker" combo.

På objektivet har jeg solskjermen for å komme unna det meste av dråper på frontelementet... Av og til, hvis det ikke blåser, funker det bra med en paraply i ve. hånd eller festet til stativ... Uansett, så må en ha noe dertil egnet for å tørke/pusse av frontelementet med.

Regnvær har vi ofte, så en må nok "hoppe i det" hvis det i det hele tatt skal bli noe særlig med bilder... Sliter dog med å få til så veeldig interessante bilder, men av og til klaffer det. Svært spesielle lysforhold, har det med å dukke opp i regnvær (når du minst aner det)...

Men våt blir en jo, selv om en har brukbare regnklær. :)

 

Heldigvis tørker jeg fort! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv har jeg værtettet utstyr (delvis vertfall) men jeg må innrømme at jeg er sløv til å gå ut når det regner, selv om jeg vet at man kan få MINST like mange gode bilder da.

 

Det går nok mer på at JEG ikke liker å bevege meg i regnet og ikke fordi jeg er redd for utstyret. Men LITT skeptisk er man jo når man går met kamera med objektiv rundt halsen til 40.000,-.

 

Dog synes jeg det er spennende at andre orker seg ut når det er drittvær, for det er ingen tvil om at det gir mange gode bilder :)

Lenke til kommentar

1. For de av dere som ikke lar seg stoppe av regnvær og sur nedbør, tar dere noen forholdsregler før dere går ut?

2. Bruker dere regntrekk?

3. Dekker dere til frontelementet for at ikke regndråper skal ødelegge bildet osv?

4. Går dere ofte ut og tar bildet i regner?

 

1. Ja - ekstra stor(bred) paraply

2. Nei

3. Nei - solblenderen beskytter veldig bra

4. Nei

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Min erfaring er at kameraet som regel tåler mer enn du tror. Men det er selvfølgelig kjipt om det blir ødelagt. En solid rull med papir til en skikkelig tørk etterpå hører med.

 

Jeg tok dette bildet en mørk og stormfull novemberkveld på ferjekaien på Hjelmeland i Ryfylke. Det er uskarpt og mørkt, men viser i alle fall litt av stemningen og været den kvelden.

 

post-70376-0-40193200-1372165465_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...