Gå til innhold

S og R matte (?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes flere veier til rom.

 

For å få R1 , kan du enten ta en R1 eksamen, el S1 og S2 altså to eksamener = R1.

 

R2 finnes det ingen snarveier til

 

EDIT: S1 og S2 er lettere pga du deler den i to.

På studieforberedene begynner du alltid med 1T. Dersom du tar S1 og S2 en eksamen pr år, vil du ikke rekke r2 på det tredje året

Endret av Datasmurfen
Lenke til kommentar

S-matte betyr samfunnsfaglig matte, og er vanlig å velge dersom man skal studere samfunnsvitenskaplige fag eller økonomi. R-matte betyr realfagsmatte, og er vanlig å velge dersom du skal bli ingeniør eller sivilingeniør. Mange som skal studere økonomi velger også R-matte for å få ekstra tyngde.

 

Kort oppsummert, forskjellen ligger i hvilken type matematikk du lærer. Du burde velge mattefag etter hva du skal studere videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

EDIT: S1 og S2 er lettere pga du deler den i to.

Det er ikke fullt så enkelt, S1+S2 er mer omfattende enn R1 alene. Bla. er det en ganske betydelig del med statistikk og matematisk modellering som overhodet ikke dekkes av R-matte.

 

Det er nok fremdeles enklere, det skal jeg være enig i. S-matte bygger forøvrig "formelt" på P-matte, dvs det er mulig å velge S-matte om man bare har 1P. Det er ikke noen formell begrensning på R1 dersom man har 1P, men man mangler svært mye, og det er ikke realistisk å ta R1 bare med 1P. Med mindre man er veldig sterk i 1P vil man også slite med S1, det er helt klart en fordel å ha 1T, da vil man også få en viss repetisjon av enkelte emner...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg klarer meg helt fint med S-matte (1 og 2), istedenfor R1(+ evt R2), på mine IT-studier. Så hvis du spør ift. IT (og det regner jeg med, siden du har postet her..), er nok S1+2 like greit som R1(+2) om du skal studere Informatikk. Skal du studere dataing. eller lignende krever de jo R2 uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...