Gå til innhold

Slik skal Prescott kjøles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SLik jeg har forstått det har det aldri vært max effektforbruket på AMD CPUene som har vært problemet(har vel ligget på samme nivå som tilsvarende P4), men måten varmen blir ført bort på.. Dvs ofte har AMD CPUer blitt spekket med dårlige kjøleløsninger, mens Intel har hatt relativt bra boxed løsninger. Ett annet moment er forskjellen mellom min/max effektforbruk, kanskje forskjellen er mindre på AMD CPUer og at de derfor allikevel har høyere gjennomsnittlig effektforbruk enn Intel.. ikke vet jeg. Poenget er at jeg tror neppe høyt max forbruk er noe egentlig problem, så lenge man skalerer kjølesystemet for det. Tipper vel også at Intel får ned effektforbruket på kommende CPUer, noe de strengt tatt vel er tvunget til...

 

Noe annet, har det blitt skrevet noe om hva slags klokkefrekvens denne CPUen har, dvs den mest effektkrevende.. Tipper de lanserer Prescott i flere modeller? Hvi ikke kan det vel strengt tatt være en 4GHz+ som har dette effektforbruket?

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår dette er det ikke selve viftene som lager støy, men luften som blir presset/sugd gjennom kjøleribbene. Dvs utformingen av kjøleribben er det viktigste, dvs et dårlig utformet kjølesystem vil kunne støye mye uten at det betyr at det er mer effektivt enn et som er bra utformet.. bla bla bla... Noe jeg selv har oppdaget er at kjøleren min lager mer bråk nå enn den gjorde når den var ny, sannsynligvis fordi det er mer støv/dritt på viftebladene og selve kjøleribbebladene enn det det engang var.

 

Det jeg tipper er at avrundede/spisse kanter på kjøleribbebladene kan redusere støy, så lenge luftstrømmen er tilnærmet laminær burde problemet være løst... men å få til dette til i praksis er vel vanskeligere, mulig dyrere vifteløsninger er nærmere løsningen, uten at jeg har satt meg inn i disse. Jeg kan tenke meg at designet på den nye boxed viften kan redusere støynivået, det eneste jeg stusser litt over er utformingen av selve bladene på kjøleribben, men bildet er vel litt i dårligste laget til å gjøre seg opp noen mening.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår dette er det ikke selve viftene som lager støy, men luften som blir presset/sugd gjennom kjøleribbene. Dvs utformingen av kjøleribben er det viktigste, dvs et dårlig utformet kjølesystem vil kunne støye mye uten at det betyr at det er mer effektivt enn et som er bra utformet.. bla bla bla...

 

Vifter lager støy. Bare prøv den jetmotoren Black Delta. Nei, takke meg til en hårføner... :wink: Selvfølgelig har også utformingen av kjøleren noe å si, men å si at vifta ikke lager lyd er en kraftig overdrivelse. Kjølingen vil jo lage noe lyd, og moralen er at hadde cpu'en utviklet mindre varme, hadde kjølingen blitt mer stille. Slik det blir, kan nok være godt nok for mange, men ikke godt nok for meg (jeg vil ha stillhet).

 

Dessuten lurer jeg på hvordan den ribba vil klare seg mot f.eks. Alpha PAL 8045 og Thermalright SLK-800...

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår dette er det ikke selve viftene som lager støy, men luften som blir presset/sugd gjennom kjøleribbene. Dvs utformingen av kjøleribben er det viktigste, dvs et dårlig utformet kjølesystem vil kunne støye mye uten at det betyr at det er mer effektivt enn et som er bra utformet.. bla bla bla...

 

Vifter lager støy. Bare prøv den jetmotoren Black Delta. Nei, takke meg til en hårføner... :wink: Selvfølgelig har også utformingen av kjøleren noe å si, men å si at vifta ikke lager lyd er en kraftig overdrivelse. Kjølingen vil jo lage noe lyd, og moralen er at hadde cpu'en utviklet mindre varme, hadde kjølingen blitt mer stille. Slik det blir, kan nok være godt nok for mange, men ikke godt nok for meg (jeg vil ha stillhet).

 

Dessuten lurer jeg på hvordan den ribba vil klare seg mot f.eks. Alpha PAL 8045 og Thermalright SLK-800...

 

SLK-900 glemt denne?

Lenke til kommentar

På bildet ser det jo ut som det er en stor roterende sirkelformed vifte som ligner på dem man finner i enkelte typer kjøkkenvifter. Enkelte av disse bråker jo en del.

 

Frykter at denne viften enten blir ganske dyr eller støyer en del.

Virker som om Intel er litt ute å kjører når det gjelder strømforbruk og varmeutvikling. Det lover jo ikke bra for overklokkingsegenskapene. Dersom man skal overklokke en cpu som i utgangspunktet bruker oppimot 100W ved maks belstning kommer man jo fort opp i 110-120W.

Lenke til kommentar
Virker på meg som om dere (tydeligvis) AMD- fans er ute etter å trøste dere selv på et eller annet vis.............?

 

Bah, vær så snill da, ikke start en ny sånn diskusjon. Slike provoserende uttalelser burde føre til laaang ferie. :grumpy:

 

 

På bildet ser det jo ut som det er en stor roterende sirkelformed vifte som ligner på dem man finner i enkelte typer kjøkkenvifter. Enkelte av disse bråker jo en del.

Tror nok det er ribbene som er avbildet der. I midten av den sirkelen vil det stå en kembosvær kobber-"plugg" som tar opp mesteparten av varmen fra cpu'en og fordeler den utover finnene. Dette er lønnsomt fordi finnene som på konvensjonelle kjølere hadde blitt liggende i "død-området" midt under vifta nå mest sansynlig vil ligge akkurat i luftstrømmen. Vet dette prinsippet har vært brukt før hos blant annet zalman og termoengine-kjølere, men med variabel suksess.

Lenke til kommentar
Og for de som er mer interessert i hvordan denne nye kjøleløsningen ser ut, enn å diskutere Intel vs. AMD, se her.

 

Jooda jeg ser: X-Bit (ikke noe vondt ment) skriver vanligvis pent for Intel. Og alle kan se at varmetransportveien fra core til viftebladene er lang. At varmen må forflyttes over to metaller osv. osv. Den blir sikkert bare marginalt betre (eller dårligere) enn t.ex Zahlmann CNPS 7000x-xx.

Speedregulering av viften har vi hørt om før eller.......

Ta en titt på en lysende (gjerne klar) 100 W lyspære, og se "what we are dealing with". ..... Imponerende vil jeg si........... :roll:

Lenke til kommentar

Uansett hvordan de får til kjølingen av prosessoren, så vil det jo også stille større krav til kjølingen av systemet. Det kan være man må legge til en kabinettvifte eller to. Og så er de fleste psu'er temperatur regulert, så den vil vel jobbe hardere for å få vekk varmen. Kanskje man blir nødt til å skaffe seg kjøling av hd'en også, pga temperaturen i kabinettet. Så selv om de skulle klare å få denne kjøleren ned i 22dB så vil man likevel få mere støy fra andre kilder. Det er med andre ord ingen prosessor for oss som er interessert i stillhet, uansett hvor magisk denne kjøleren blir.

 

Og bare for å legge til, så hadde jeg kritisert AMD også hvis de hadde kommet med en 100W cpu, ikke bare Intel.

Lenke til kommentar

Dette begynner å ta helt av!

Er det noen som vil klare å sitte i samme rom som denne

varme ovnen på sommeren for eksempel?

På en varm sommerdag må jo denne nærme seg 150'c? :D

 

Hvor mye effekt trenger man for å koke vann forresten?

Høres jo litt skummelt ut med vannkjøling også, før du vet

ordet av det er det bare damp igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...