Gå til innhold

Test av 3Com OfficeConnect 11g basestasjon


knut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
<a href="http://barbara.no/art.php?artikkelid=2126">Test av 3Com OfficeConnect 11g basestasjon</a><br />Vår forrige test av en 3Com basestasjon førte til en "best i test" tittel. Det er svært mange likheter mellom den gamle versjonen og den nye. Men om det er nok denne gangen kan dere lese mer om i denne testen.<br /><br /><a href="http://barbara.no/art.php?artikkelid=2126">Les artikkelen her</a>

Jeg er ganske enig i den vurderingen :yes:

 

Jeg opplevde at basestasjonen ofte "låste" seg når jeg aktiverte ting som WEP og fjerning av SID. Da måtte jeg koble PCen til en av LAN-utgangene og resette hele sjiten. I tillegg er hastigheten mye dårligere enn med Linksys wpr54g. Alt i alt får man et billig inntrykk av 3com, selv om det kanskje ikke er en grunn til det? Den funker uansett fint til å bruke "ut" mot internett :yes:

 

...Dessuten er den billig!

 

PS! Jeg bruker selvfølgelig nyeste firmware. Nettverkskortet i maskinen var wpc54g.

Lenke til kommentar

God avstand (satt ute på et jorde 60m+ unna med en Centrino og surfet), enkel å sette opp, god pris. Er egentlig kjempefornøyd! Forløpig har jeg ikke klart å få WPA til å fungere skikkelig (Centrino får ikke kontakt, enkelt og greit, selv med WPA preshared key), men hvis jeg har forstått dette riktig vil en liste med autoriserte MAC-addresser (3 maskiner i huset) være minst like bra med tanke på sikkerhet?

 

Kjører forløpig 2xLAN og 1xWLAN.

Lenke til kommentar

Hvis man knekker wep koden er det ikke vanskelig å finne hvilke MAC adresser som er koblet på nettverket, og dermed får man tilgang til alt.

 

Grunnen til at du ikke får koblet på med WPA er som det står i testen ikke spesielt godt støttet av andre klientkort enn 3Com sine egne.

Lenke til kommentar
Hvordan er sikkerheten hvis man kun tillater autoriserte MAC-addresser/kort?

 

Allerede før du har funnet WEP-keyen kan du se hvilke klienter som er koblet til og kommuniserer med AP. MAC adresse er svært enkelt å endre.

 

Husker system admin på skolen jeg gikk på trodde han kunne låse utstyret til en viss kontakt på en switch (managed) ved og kun tillate en bestemt MAC-adresse på den porten. (Han ville ikke la oss koble til Laptopene våre til skolenettet) Skal si han ble forbauset da han fant ut det ikke var så "idiot"-sikkert likevel.

Lenke til kommentar

Min 3Com Router 11g fungere glimrende! Billig og enkel å sette opp.

 

MEN hvorfor er wlan så ustabilt på mine stasjonere pcer (uansett type kort??? 3Com/SMC pci 11g). Kobler seg fra hele tiden, mens den bærbare koser seg meg 54 kbps hvor det enn måtte være i huset...

 

Kjører winMe på alle maskiner...

Lenke til kommentar

Har også samme router, veldig fornøyd med den til den bærbare. Men har samme problem med statsjonære. Måtte flytte routeren ned i 1ste etasje for å få signal på min stasjonære i stuen. Kjører med et SMC 22mb pci kort der. Fortsatt må jeg skru litt på antennen eller flytte litt på boksen for å få signal. Noen som vet grunnen til dette?

 

Har også litt problemer med å konfigurere den mot min NGT Cisco router. Jeg får ikke til server konfigurasjon. Noen som har tips her?

Lenke til kommentar

Det går rett og slett ikke å få stabile signal til en bærbar pc...

 

Har prøvd alle innstilinger som kan forandres, både i softwaren som fulgte med pluss i registeret.

 

Hastigheten ligger på 1-5kbps og kobles av og på.

 

// frustrert //

 

Det må da være noe med innstillinger å gjøre?

 

HJELP!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er aktuelt for deg, men hos meg med Acer måtte jeg oppdatere WLan driverene til iNTEL sine PROSET drivere. Dette hjalp betraktelig. Jeg gikk også inn i "Wireless Network Connection status" og derfra Properties->Wireless Properties og skrudde av "Use Windows to configure my wireless network". Deretter lot jeg iNTEL PROSET ordne dette for meg.

Link - ftp://ftp.euro.dell.com/network/R64838.EXE (13MB)

Lenke til kommentar

Undertegnede har akkuratt satt opp (hjemme) accesspunktet 3CRWE454G72 som er den samme som testet (trur eg), men uten routerfunksjonalitet. Bestillte KIT'et på komplett så det fulgte med trådløst kort 3CRWE154G72 for bruk i en FujitsuSiemens AMILO D7880.

 

Klientkortet fungerte tidvis dårlig med at det viste GOOD/AVERAGE signalstyrke (60-90%) for så plutselig rett ned til 0% og SEEKING. Selv etter ny driver (til XP) var lastet ned og oppdatert. Men jeg fant følgende sammenheng:

Hver gang jeg hadde vært innom kontrollpanel og sett/justert på nettverksinnstillinger ble det som over, men de ganger jeg bootet opp og kun brukte PC'en til nettverkstrafikk, da gikk alt bra uten et eneste utfall.

 

Grunnen (forøvrig) til at jeg var innom nettverksinnstillinger såpass ofte var for å (rote til) sette opp WPA med preshared key (ikke i boks ennå). Her må 3Com få en skikklig på pukkelen av meg: Det er lett å sette opp accesspunktet, men elendig dokumentasjon på klientkortet. WPA var ikke satt opp som valg i Wireless Card manager selv om kortet støtter det, men forstår jeg Microsoft sine beskrivelser er det XP som må settes opp - noen som kan si noe på dette ?

 

Signalmessig må jeg skryte litt av accesspunktet (og klientkortet) da jeg kan gå rundt i en to-etasjes blokkleilighet med stort sett 54Mbps over det hele. Et par steder var det noe nedgang i hastighet, men ettersom det var armert betonggulv mellom meg og accesspunktet på de stedene, er jeg gledelig overrasket.

 

Neste trinn er å ta med en FujitsuSiemens Lifebook E7110 (m/Centrino: 802.11b) og se hvordan denne klarer seg alene mot accesspunktet og deretter sammen med Amilo'en med 802.11g.

 

Noen som har fordel/ulempe med å velge en fast kanal kontra Clear Channel Select ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg har kjøpt en 3crwe454g72

Oppdaget at den mister link på lan delen fra 3com router til switch.(men den viser link på 3com(og mister link på switchen)

kun ved høy load på utgangen til 3com'en.

Bytta med 6-7andre switch av forsjelig merke/type ,merke: 3com,cisco,dlink,focus. og tp kabel men hjelper ikke. og firmeware er self oppdatert og hjelper ikke. noen gode ide'er ?

har testa standar med reset knappen og endre på alt der inne(web interface) ingen ting hjelper.

Erik ranvik

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har ett problem med dette produktet. Opplever ofte at jeg "mister" forbindelsen mellom pc og basestasjon. Man merker det ikke ved vanlig surfing, men ved bruk av mirc, nettradio og P2P så mister jeg forbindelsen og må koble til på nytt. Jeg har nyeste Firmware og drivere til nettkort. Har sett på andre forum at mange har samme problem. Noen som har en løsning??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...