Gå til innhold

Kjøpe leilighet vs leie [Student]


metyo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Taper du ingen penger, sier du? Dersom vi beregner en gjennomsnittlig bankrente på 5% (som kke urimelig de neste 5 årene) gir det en rente på 3,6% (om du betaler skatt, i alle fall), hvilket gjør at "break even" for 5000 i leie er 1,8 millioner i lån. Du får mer leilighet for 1,8 millioner enn du får leid for 5000 i måneden, men i tillegg kommer alle omkostningene ved å eie: Felleskostnader i borettslag/boligsameie, forsikring, tv, strøm, kommunale avgifter osv. Når du skal sammenligne det økonomiske må du ta hensyn til alt dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du bare har vært vag i innlegget ditt eller om du ikke har tenkt gjennom ting ordentlig, men du betaler da renter til banken. Renten i dag ligger vel på rundt 3,50% på de fleste boliglån, men det er vel heller tvilsomt at den ikke kommer til å gå opp i løpet av 5-7 år.

 

Av andre utgifter er det vel verdt å nevne kommunale avgifter, strøm, forsikring, eventuelle abbonement på internett og TV (og da NRK-lisens), samt vedlikehold av leiligheten. Det er dessverre ikke sånn at du bare betaler avdrag til banken og ikke har noen andre utgifter ved å eie en leilighet, som det nesten fremkommer av innlegget ditt.

 

Edit: For treg gitt.

Endret av Henrik C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøpe leilighet til eget bruk er en "liability" da du hele tiden betaler på gjeld + omkostninger. Altså, penger ut. Det positive er at prisstigningen over tid historisk sett knuser inflasjonen, slik at kjøpekraften din sannsynligvis vil øke den gangen du skal selge eller refinansiere for ny bolig.

 

I forhold til å leie er det en no-brainer å kjøpe.

 

Det beste er selvsagt å gjøre boligen til en "asset" ved å kjøpe for å leie ut mens du bor gratis hjemme hos foreldrene, for da betaler andre din gjeld samtidig som du som regel klarer å gå en tusenlapp eller to i pluss hver måned. Det er passiv inntekt og sørger for å frigjøre penger til å investere i andre ting hver mnd (aksjefond o.l) som gjør at du om 5 år står veldig godt rustet til å klare deg mye bedre enn gjennomsnittet i fremtiden.

 

1. Bruk mindre enn du tjener.

2. Invester alt overskudd.

3. Reinvester alt profitt inntil du når et selvvalgt mål.

 

Simples :)

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over renter. Rente er på 3,6%. Hvis vi går ut fra at rente er konstant og lånet mitt er på 25 år, så skal jeg betale banken 3300 kr hver måned. Jeg ser bort fra kommunale utgifter, siden det er noe jeg må betale på de fleste hybler uansett.

 

Selv etter 25 år har jeg betalt til banken rundt 340 000 kr (litt usikker på fagbegrep her, men det er de pengene jeg betaler banken for renter, altså omkostninger). Det er nesten det samme som å leie 5 år med 5k/måned. Men nå sitter jeg igjen med en leilighet som har økt i verdi med par hundre tusen (altså pengene tjent), som jeg kan videre leie til noen andre. (Tilleggsspørsmål: Hvis etter 6/7 år jeg vil betjene resten av lånet med en gang, hva skjer da? Jeg rett og slett må innbetale resten av lånet uten noen renter? Da blir jo det enda mer lønnsommere.)

 

Hva med andre scenario: Jeg kjøper leiligheten nå og begynner å leie den til noen andre rett fra høsten. Mens jeg bor på studentbolig på de pengene jeg får fra Lånekassen. Er ikke det en veldig awesome variant?

 

Er det noe jeg overser her? Jeg virkelig kan ikke se for meg hvordan kan dette ikke bli lønnsomt.

 

Så hovedspørsmålet gjenstår: Bør jeg kjøpe leiligheten eller ikke?

Lenke til kommentar

Det beste er selvsagt å gjøre boligen til en "asset" ved å kjøpe for å leie ut mens du bor gratis hjemme hos foreldrene, for da betaler andre din gjeld samtidig som du som regel klarer å gå en tusenlapp eller to i pluss hver måned. Det er passiv inntekt og sørger for å frigjøre penger til å investere i andre ting hver mnd (aksjefond o.l) som gjør at du om 5 år står veldig godt rustet til å klare deg mye bedre enn gjennomsnittet i fremtiden.

Simples :)

Jeg har ikke mulighet til å leve med foreldrene mine.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over renter. Rente er på 3,6%. Hvis vi går ut fra at rente er konstant og lånet mitt er på 25 år, så skal jeg betale banken 3300 kr hver måned. Jeg ser bort fra kommunale utgifter, siden det er noe jeg må betale på de fleste hybler uansett.

De tingene jeg har uthevet funker ikke. Renten er ikke på 3.6%, renten er ikke konstant, og har du lån over 25år betaler du definitivt ikke 3300kr hver måned.

 

Selv etter 25 år har jeg betalt til banken rundt 340 000 kr.

Feil. Hvordan du har kommet frem til dette skjønner jeg ikke.

 

Hva med andre scenario: Jeg kjøper leiligheten nå og begynner å leie den til noen andre rett fra høsten. Mens jeg bor på studentbolig på de pengene jeg får fra Lånekassen. Er ikke det en veldig awesome variant?

Hva med andre scenario: Jeg kjøper leiligheten nå og begynner å leie den til noen andre rett fra høsten. Mens jeg bor på studentbolig på de pengene jeg får fra Lånekassen. Er ikke det en veldig awesome variant?

Joa, kjempesmart det. Til det dukker opp problemer, at leietager ikke betaler for seg, at ting går istykker, etc. Eller at du ikke får tak i leietagere i en/flere månder. Hver måned er da en ren utgift av renter + fellesutgifter o.l.

 

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg litt mer inn i det økonomiske. Ser ikke helt ut som du har greie på det du snakker om/skjønner hva/hvordan det fungerer.

 

Anbefaler deg å leie, og spare vedsidenav.

Endret av wampster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med andre scenario: Jeg kjøper leiligheten nå og begynner å leie den til noen andre rett fra høsten. Mens jeg bor på studentbolig på de pengene jeg får fra Lånekassen. Er ikke det en veldig awesome variant?

 

Er det noe jeg overser her? Jeg virkelig kan ikke se for meg hvordan kan dette ikke bli lønnsomt.

 

Så hovedspørsmålet gjenstår: Bør jeg kjøpe leiligheten eller ikke?

Hvis du kjøper og leier ut uten å bo der selv må du skatte 28% av inntektene. Da må det bli et regnestykke som går opp uten at du må betale inn noe selv. De fleste studenter har ikke råd til å betale for husleie og låneutgifter.

 

Det beste alternativet er å kjøpe og så leie ut samtidig som du bor der. Altså et kollektiv der du er utleier og beboer.

 

Hvordan ser du for deg å finansiere dette? Jobbe knallhardt ved siden av studiet?

Lenke til kommentar

Jeg vurderte også å kjøpe leilighet. Da jeg tenkte at det er bedre å betale "til seg selv" altså ned på sitt eget lån, enn å betale 300 000 i husleie. Du må jo inn i boligmarkedet før eller siden, så kommer man inn med en gang er sparer man de pengene, om man har råd til å kjøpe.

 

Jeg regnet litt på en leilighet til 2.5 mill, da ville jeg få ca 11.000 i lån + alle avgiftene Herr Brun har nevnt over. dette blir ganske mye. Dette var en leilighet med 3 soverom. leier jeg da ut 2 rom til 5.000 hver vil det fortsatt være et ganske stramt budsjett og man har ikke mye til overs til å reparere eller drive vedlikehold på uforutsette ting. man er rett og slett veldig sårbar som student siden man ikke har no inntekt.

 

dessuten, skal jeg værtfall ta ett år av utdanningen i utlandet og om man eier, kan dette bli litt stress. vet ikke om du har tenkt på dette?

 

uansett, jeg endte opp med og leie :)

Lenke til kommentar

Til wampster: Ser ikke helt hva som er feil med det.

Og ja nå ser jeg at å leie mens jeg bor i studentbolig er kanskje litt for risky.

 

Ok her er situasjonen: Boligen koster 900k

Jeg har 250k i egenkapital.

https://www.dnb.no/p...iglaan-ung.html

Denne linken gir meg Kostnad per måned: 3339 kr (25 år)

Så etter 25 har jeg betalt: 1mill. kroner. Mine reelle kostnader blir da:

K = Hvor mye jeg betalt - Ønsket lånebeløp = 1mill. - 650 000 = 350k

 

Tallet vil selvfølgelig bli litt annerledes siden renter varierer og jeg betaler mindre og mindre etter hvert, men dette gir meg bare et konkret tall.

Endret av metyo
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper og leier ut uten å bo der selv må du skatte 28% av inntektene.

 

Hvordan ser du for deg å finansiere dette? Jobbe knallhardt ved siden av studiet?

 

30%?! Det var mye. Da blir det litt vanskelig.

Lånekassen. Sommerjobb. Muligens deltidsjobb.

Lenke til kommentar

Jeg trodde boligmarkedet var på topp nå? Og at det da betyr at den dummeste tiden å kjøpe er akkurat nå, har jeg tatt helt feil eller? Det er jo fettdyrt overalt og ting selges for flere hundre tusen over takst??

 

Topp er i juli/august vil jeg tro. Men uansett syns ikke leiligheten jeg ønsker å kjøpe er dyr, har faktisk aldri sett noe som var så bra for disse pengene.

Lenke til kommentar

Topp er i juli/august vil jeg tro. Men uansett syns ikke leiligheten jeg ønsker å kjøpe er dyr, har faktisk aldri sett noe som var så bra for disse pengene.

 

Nei, men poenget var at du satser på at den er verdt flere hundre tusen mer om 5-7 år, i mitt hodet stemmer jo ikke det hvis boligmarkedet er på topp nå, da er det jo heller andre veien det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men poenget var at du satser på at den er verdt flere hundre tusen mer om 5-7 år, i mitt hodet stemmer jo ikke det hvis boligmarkedet er på topp nå, da er det jo heller andre veien det går.

 

Jeg har misforstått litt først. Det er ikke spesielt viktig hvilken vei det går. Jeg kan alltid bare leie leiligheten, mens jeg evt venter på en prisøkning.

Lenke til kommentar

Til wampster: Nei, jeg ser ikke hvordan du kommer fram at jeg har ikke "greie" på hva jeg snakker om. Hvordan kan du si om noe var feil uten du vet noe om situasjonen min (altså lånet, utgifter, inntekt). Såklart vil renter variere, men det har ikke så mye å si. Jeg kanskje kjenner ikke til de fleste begrep når det gjelder lån/økonomi, men jeg ser klart for meg et generelt bilde og hva som kreves. Jeg har beskrevet situasjonen. Det egentlige tallet vil nok være lavere enn 350k. Når det gjelder utgiftene: så betaler jeg 3,3k (renteutgiftene + selve lånet) + kommunale avgifter, strøm, internett, felleskostnader, forsikring (det meste av dette måtte jeg betale likevel når jeg leier). Alt i alt blir dette rundt 4k/måned. Altså sitter jeg igjen med 4k (8k fra Lånekassen). Dette tror jeg er en god deal, og jeg tror jeg går for leiligheten til slutt.

 

Ideen om kjøpe leilighet uten å bo der, kan du droppe. Der tenkte jeg fullstendig feil.

 

Det beste vil nok være, slik som Azidops sier, å kjøpe 2/3 roms leilighet å leie den med noen andre. Men jeg tror ikke jeg har råd til å kjøpe 2 roms.

Endret av metyo
Lenke til kommentar

Jeg har beskrevet situasjonen. Det egentlige tallet vil nok være lavere enn 350k. Når det gjelder utgiftene: så betaler jeg 3,3k (renteutgiftene + selve lånet) + kommunale avgifter, strøm, internett, felleskostnader, forsikring (det meste av dette måtte jeg betale likevel når jeg leier). Alt i alt blir dette rundt 4k/måned. Altså sitter jeg igjen med 4k (8k fra Lånekassen). Dette tror jeg er en god deal, og jeg tror jeg går for leiligheten til slutt.

 

Ideen om kjøpe leilighet uten å bo der, kan du droppe. Der tenkte jeg fullstendig feil.

 

Det beste vil nok være, slik som Azidops sier, å kjøpe 2/3 roms leilighet å leie den med noen andre. Men jeg tror ikke jeg har råd til å kjøpe 2 roms.

Du undervurderer nok utgiftene noe. La oss si at du har 3300 i avdrag (renter og nedbetaling). I tillegg kommer internett (300 kr), strøm (1000 kr. Bare nettleien er fort 500 kr), forsikring (100 kr), kommunale avgifter (1000 kr. avhengig av hvor du bor), TV-lisens (200 kr), mobil (300 kr). Med andre ord fort rundt 3000 ekstra. I tillegg er huset en løpende utgift, så sett i hvertfall av 1000 kr til i måneden til nødutgifter/vedlikehold. Vi er nå oppe i 7500 i mnd.

 

Av de 8000 (som er et gjennomsnitt) kommer du til å bruke en del 1000 på skolemateriell. Beregn heller 6000 pr mnd hvis man deler studielånet på 12 mnd. I juni og juli får man heller ikke støtte, så du må sette av penger til dette.

 

Husk du skal studere i tillegg så det er ikke bare å ta seg ekstrajobb.

Lenke til kommentar

Nei, men poenget var at du satser på at den er verdt flere hundre tusen mer om 5-7 år, i mitt hodet stemmer jo ikke det hvis boligmarkedet er på topp nå, da er det jo heller andre veien det går.

 

Hvordan markedet for leiligheter ligger ann fremover i tid er vanskelig å si, mtp. hvor toppen er (merk krakket på 90-tallet.) Hva angår toppunkt og bunnpunkt virker å være veldig geografisk. De store byene er et godstog fullastet med cyanid uten bremser, i 10% helling. Verdt å merke seg, er at det er boble i de største sentrale byene, men ikke utenom.

 

Når trådstarter skal inn på boligmarkedet er vel uvesentlig. "like greit å kjøpe nå, du skal jo uansett inn på markedet om 3-10år". Det er jo det samme. Kommer han inn som 19åring, så kommer han absolutt inn som 26åring. Han er student, som er sårbar.Veien mot karriere og sikker jobb er fortsatt usikker (uansett hvor sikker man måtte være på sitt valg), å ved leie av leilighet, så sitter du med en fleksibiliteten du ellers ikke ville gjort med kjøp av en leilighet.

 

Å som mange andre her sier, utgfitene er mange, ofte mange skjulte, å de pleier, dessverre, å være ganske saftige. Avdragsfrihet, som mange banker gir, så utsetter du bare problemene lenger frem i veien. (problem å problem, du gjør bare bakken brattere et par prosent..)

 

Jeg vet hva jeg personlig ville gjort, men selvsagt, det er jo opp til deg. lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...