Gå til innhold

[Løst] Hvordan stoppe/jage uønsket katt?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Her i nabolaget er det veldig mange katter. Vi har ei lita, sterilisert hunn-katt og naboen over har en stor, gammel kasterert "mons". Vi bor i en tomannsbolig i et byggefelt med mest eneboliger. "Alle" rundt oss har en eller flere katter, nærmeste nabo har feks. 4, og har ikke kasterert monsene fordi "det er så synd på disse".

 

Nåvel, naboskapet med alle disse kattene går egentlig greit, sett bort fra at monser som ikke er kasterert er noen griser som ødelegger alt man er så uheldig å sette fra seg ute :nei:

 

Men nå er det kommet en ny spiller på banen, ei svær hannkatt som jeg ikke vet hvem eier. Den er veldig dominant og har tatt kontroll over nabolaget. Jeg tror den er en langveisfarer, ser den ikke hver dag. Dette betyr at det blir ekstra mye markering og gris når den er tilbake og skal "ta tilbake" territoriet sitt. Det medfører også mye slossing og bråk på nattestid.

 

Det verste er dog at den kommer inn gjennom katteluka vår og forsyner seg av maten. Vi har ei helt vanlig luke uten noe elektronikk. Å oppgradere er vanskelig da vår katt hater halsbånd (finner alltid ut hvordan hun kan sno det av seg), og vi er avhengig av at den er stort sett selvhjulpet i forbindelse med reiser (har noen som etterfyller mat og vann).

 

Hva kan vi gjøre for å bli kvitt plageånden?

 

Tanker jeg selv har gjort er å skremme den skikkelig, men vil dette nytte? Og hvordan kan dette gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-277163

Har hørt at det hjelper hvis du tar en spruteflaske med vann, og bare spruter litt på den når du ser den kommer. Da blir den visst redd og vil ikke komme tilbake. Vann er jo ikke farlig heller, heheh :p Men jeg har ikke prøvd selv, så vet ikke om det funker.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert det som siste utvei.

 

Katteluka står på vaskerommet og maten står på kjøkkenet. Det er ei dør som kan lukkes i mellom. Katteluka kan stenges en eller begge veier, så jeg kan "fange" katta. Men hvordan skremme den tilstrekkelig? Har vurdert musefeller på innsiden av kattedøra, men er redd de er litt vel kraftige for katteføtter. En annen mulighet jeg har vurdert er et bur rett på innsiden av kattedøra, katteluka kan ikke åpnes ut, og så spyle med vann...

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Det var da litt VEL drøyt. Husk at det er et dyr. Prøv heller med litt lett spruting av vann først. Også kan jo du rope etter den. Men musefeller og å fange han i et bur å spyle han, synes i hvert fall jeg ble drøyt. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert det som siste utvei.

 

Katteluka står på vaskerommet og maten står på kjøkkenet. Det er ei dør som kan lukkes i mellom. Katteluka kan stenges en eller begge veier, så jeg kan "fange" katta. Men hvordan skremme den tilstrekkelig? Har vurdert musefeller på innsiden av kattedøra, men er redd de er litt vel kraftige for katteføtter. En annen mulighet jeg har vurdert er et bur rett på innsiden av kattedøra, katteluka kan ikke åpnes ut, og så spyle med vann...

 

har du seriøst vurdert dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville skumma gjennom Lov om Dyrevelferd før jeg satte i gang dette "prosjektet".

Det finnes luker med chipleser vettu, funker som fjell.

 

Nei, men jeg ville tatt en alvorsprat med naboen, han bidrar til et stort samfunnsproblem ved å la ukastrerte monser gå løse. Mattilsynet kan være veien å gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når en person på 39 år ikke forstår at dyreplageri ikke er lov, bør den personen heller ikke ha katt selv. Kanskje du bør vurdere å kvitte deg med din egen katt og katteluken.

 

Til du bedreviter: Jeg har faktisk tenkt tanken som du fremsetter, altså at mitt kattehold er til såpass stor plage at jeg ikke kan ha katt lengre. Det vil bli til stor skuffelse for min datter som faktisk står som eier av vår katt, men som absolutt siste utvei er dette et veldig reelt alternativ. Og ja, jeg er 39, har vokst opp i nabolaget uten disse problemene. Hva har det med saken å gjøre?

.

Tibake til problemet; I desperasjon flyr mange tanker gjennom hodet. Jeg har ikke sagt at jeg skal gjennomføre noe av dette, det er kun ideer som "flyr", og er nevnt her for å få i gang en debatt. Hadde jeg funnet ut hvem som eier katta så hadde de fått beskjed om situasjonen, men jeg har ingen anelse om hvor den kommer fra. Jeg er ingen dyreplager, ønsker kun å få verne om mitt og mine. Hadde jeg ikke brydd meg hadde jeg bare kvittet meg meg katta, og aldri startet en tråd her. Dette er ikke en tråd der jeg spør om "hvordan plage en katt mest mulig". Jeg ønsker bare å få denne katta bort UTEN å skade den (ref mine tanker om at en musefelle faktisk SKADER den).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

har du seriøst vurdert dette?

 

Det jeg ønsker er en måte å skremme katten så den ikke kommer tilbake. Samtidig ønsker jeg absolutt ikke å skade katten. Altså skremme/jage, som var min første post. Jeg har ikke seriøst vurdert noe av det jeg kaster ut som tanker. Jeg ønsker tips om hva jeg kan gjøre uten å skade katten, Se min forrige post :)

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Jeg ville skumma gjennom Lov om Dyrevelferd før jeg satte i gang dette "prosjektet".

Det finnes luker med chipleser vettu, funker som fjell.

 

Nei, men jeg ville tatt en alvorsprat med naboen, han bidrar til et stort samfunnsproblem ved å la ukastrerte monser gå løse. Mattilsynet kan være veien å gå.

 

Jeg vet slike luker fungerer, så lenge katta faktisk godtar å ha på seg et halsbånd. Vi har prøvd flere ganger å kjøpe et slikt klirrehalsbånd til henne for å unngå at hun tar fugl. Det er borte før det har gått 24 timer... :)

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

På måten du skrev før her så virket det jo som om du nesten vil skade den. Men nå har jeg sagt at du kan sprute litt på den med vann (ikke spyle som du skriver), eller så kan du feks. legge appelsinskall utenfor katteluken. Det skal visst katter ikke like. Også skremme den med å feks. springe litt etter den eller skremme den med lyder. Det er sikkert flere ting du kan gjøre uten å skade den. Likte bare ikke måten du skrev om ting du vurderte å gjøre. Du klarer det nok uten at katten skal få noen skade av det :)

Lenke til kommentar

Klarer du å fange katten, sett et halsbånd (eventuelt et H-bånd av typen man bruker for å gå tur med) på katten med melding der du ber eventuell eier om å passe bedre på monsen sin. Kommer katten tilbake noen dager senere og fortsatt har halsbåndet på, er det rimelig å anta at katten er eierløs - kontakt Mattilsynet eller hvem enn det er man skal kontakte i slike tilfeller. Det er også en sjanse for at dette er nok til å skremme katten slik at den ikke kommer tilbake igjen. Kommer katten tilbake uten bånd er det verre, siden dette kan bety at den har fått båndet av eller at eier har tatt det av uten å bry seg, men jeg tror faktisk det er større sjanse for at du allerede har skremt katten tilstrekkelig.

Endret av Sencured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et seriøst svar.

 

Spruteflaske med vann har vi prøvd på vår katt fra den var ganske liten. Det resulterte ikke i noe. Den går fortsatt på benkene og tar hva den ønsker :)

 

Appelsinskall kan testes. Hvordan vil VÅR katt reagere på det?

 

Har jaget den katta siden jeg første gang så den tidlig i fjor høst. Nytter ikke :hm:

 

EDIT: Svar til innlegg 15

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Det kan funke på den andre katten selv om det ikke funket på deres :) Så prøv det. Vet ikke helt hvordan deres katt vil reagere. Den vet jo at den bor der, så kan jo hende den ikke bryr seg og hopper over. Mens den andre kanskje blir litt mer skeptisk. Vet ikke helt. Verdt å prøve da :) Så ser du hvordan katten din reagerer på det.

Endret av member-277163
Lenke til kommentar

Klarer du å fange katten, sett et halsbånd (eventuelt et H-bånd av typen man bruker for å gå tur med) på katten med melding der du ber eventuell eier om å passe bedre på monsen sin. Kommer katten tilbake noen dager senere og fortsatt har halsbåndet på, er det rimelig å anta at katten er eierløs - kontakt Mattilsynet eller hvem enn det er man skal kontakte i slike tilfeller. Det er også en sjanse for at dette er nok til å skremme katten slik at den ikke kommer tilbake igjen. Kommer katten tilbake uten bånd er det verre, siden dette kan bety at den har fått båndet av eller at eier har tatt det av uten å bry seg, men jeg tror faktisk det er større sjanse for at du allerede har skremt katten tilstrekkelig.

 

Kan jeg fange ei katt og få den avlivet? Hva hvis den er chippet?

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Forresten, er der en sånn kjøp/salg side på facebook for der du bor? Har sett på den siden for der jeg bor at det er flere som spør om katter og slikt. Isåfall kan jo du ta bilde av den, eller beskrive den og spør hvem som eier den :) Kan jo være verdt et forsøk, hvis det fins en sånn side. Så bare gi beskjed hvis du finner eieren.

Endret av member-277163
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...