Gå til innhold

Han levde ett år uten Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig eksperiment... Som om verden skulle bli bedre på noen måte av å gå bakover i tid...

 

Nei folkens.. vi gjør alle hva vi vil med tiden vår... Om jeg sitter å glor på TV, sitter på nett eller går tur i skogen er det for andre en meg selv totalt waste of time..

Så går det an å variere også da. En trenger ikke å bruke 24 av døgnets timer med å glo på en skjerm. Noe produktivt kan en finne på å gjøre. Internett, spill, tv bruker jeg nesten bare til å fylle tiden jeg kjeder meg, med noe gøy :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bruker internett så og si 24/7, det er ikke mulig for meg, hadde følt meg helt på jordet dersom jeg ikke hadde hatt tilgang.. :O

Lenke til kommentar

Synes det høres ganske romantisk ut for å være ærlig, og kan fint se for meg at jeg hadde klart meg uten. Kjøpe papiraviser, lese mer bøker, oppholde meg mer ute i skog og mark.

 

Men for å være ærlig tror jeg at jeg ikke hadde klart mer enn et par dager, maks. Jeg er en Internett-junkie...

Lenke til kommentar

Imponerende ja. Kan føle med han da han ble trist fordi han ikke kunne skype med familien. Det er vel hovedgrunnen for at jeg ikke hadde klart det. Mesteparten av familien har ikke fasttelefon og bor laaangt unna. Jeg måtte i såfall flytte tilbake for å klare det.

 

Resten (forum, youtube, blogger, reddit, irc osv.) føles mer og mer som en forbannelse for meg, spesielt nå som det er så mye ting jeg burde fokusere på og jeg ikke klare å lar vare.

Lenke til kommentar

Internett bør ikke sees på som noe negativt. Det er naturlig utvikling, der alle ting er tilgjengelig med en gang - noe som selvfølgelig blir avhengighetsskapende, men ikke dårlig av den grunn.

Internett har bidratt til en bredere forståelse av verden, forskjellige kulturer, og forandret vårt syn på livet - alt annet enn negativt.

Lenke til kommentar

Imponerende ja. Kan føle med han da han ble trist fordi han ikke kunne skype med familien. Det er vel hovedgrunnen for at jeg ikke hadde klart det. Mesteparten av familien har ikke fasttelefon og bor laaangt unna. Jeg måtte i såfall flytte tilbake for å klare det.

 

Resten (forum, youtube, blogger, reddit, irc osv.) føles mer og mer som en forbannelse for meg, spesielt nå som det er så mye ting jeg burde fokusere på og jeg ikke klare å lar vare.

 

Du er ikke alene om akkurat det - internett/data kan være en ekstremt stor tidstyv.

 

Internett bør ikke sees på som noe negativt. Det er naturlig utvikling, der alle ting er tilgjengelig med en gang - noe som selvfølgelig blir avhengighetsskapende, men ikke dårlig av den grunn.

Internett har bidratt til en bredere forståelse av verden, forskjellige kulturer, og forandret vårt syn på livet - alt annet enn negativt.

 

Men det bør heller ikke bare sees på som noe positivt. Og at noe er avhengighetskapende er faktisk negativt for svært mange mennesker. Og jeg som er gammel nok til å ha levd både med ig uten internett - til og med uten telefon i det hele tatt, internett har på ingen måte forandret mitt syn på livet og verden.

 

Og svært mye av den informasjonen jeg raskt får tak i via internett - fikk jeg også tak i for 30 år siden. Men det tok litt lengre tid.

 

Mange er heller ikke klar over de negative sidene ved informasjonsoverflod - som mennesker klarer vi faktisk bare å håndtere en viss mengde informasjon om gangen - og de fleste av oss får langt over den informasjonsmengden.

 

Jeg tviler heller ikke på at vi kommer til å se negative sosiale og helsemessige effekter av 24/7 tilkoblingen - og jeg er ikke i tvil om at neste generasjon faktisk vil være noe mer avkoblet enn vi er.

 

Og jeg er uten tvil en internettjunkie - selv om jeg fremdeles klarer å koble meg av for noen dager i slenger. Og jeg vil på ingen måte 20 - 30 år tilbake. Men vi har svært mye å lære om hvordan redusere de negative sidene av internettsamfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...