Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våken veldig lenge før jeg 'klarer' og bli trøtt?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Skal veldig mye til for at jeg blir trøtt, kan foreks være våken 24 timer, uten at jeg blir trøtt eller får sove så veldig lett..

Når jeg har vært våken så lenge så går jeg som oftest bare og legger meg, og ligger gjerne en time eller 3 rundt i senga før jeg til slutt får sove et par timer så er det opp igjen, våken nye 24 timer..

 

Normalt og trenge/få så lite søvn?

Er heller ingen problem og våre våken i foreks 30 timer, for så slite med og få sove, sove bare et par 3 timer så våken igjen..

 

Mange timer er det 'normalt' at kroppen er våken, før en begynner og bli trett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må finne en løsning her. Å sove så lite, er ikke bra for kroppen din. Vanligvis får jeg tegn om at jeg er trøtt ca. Klokka 11-12, hvis jeg står opp 7. Nå vet jeg ikke hva som er normalen, men det du holder på med, er ikke innenfor.

 

Kanskje du burde snakke med legen din?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slapp av med å skremme folk! Det er ikke sånn at det er farlig å være våken, og selv kan jeg konsentrere meg (fokusere energi) slik at jeg kan jobbe ekstra mye. Jobbet en uke i strekk (døgnkontinuerlig vakt), og hadde tilsammen 18 timer søvn i løpet av uka. Ikke farlig i det hele tatt, så lenge man ikke overser kroppslige signaler

Lenke til kommentar

Slapp av med å skremme folk! Det er ikke sånn at det er farlig å være våken, og selv kan jeg konsentrere meg (fokusere energi) slik at jeg kan jobbe ekstra mye. Jobbet en uke i strekk (døgnkontinuerlig vakt), og hadde tilsammen 18 timer søvn i løpet av uka. Ikke farlig i det hele tatt, så lenge man ikke overser kroppslige signaler

Prøver ikke å skremme noen, men det ef viktig med søvn.
Lenke til kommentar

Hadde lignende problemer en god stund i livet, henger fortsatt litt igjen innimellom. Leste noe forskning på det, det er jo slik at vi mennesker sover i gjennomsnitt 6-8 timer i døgnet. Beste er 7,5 om jeg husker riktig. Det er også forsket på at for mye, og for lite gir kan være dårlig for i det minste psyken (har ikke peiling på hva som skjer med kroppen). Med psyken så var det i allefall mer utbredt med depresjoner når man sov mindre enn 6 timer i døgnet over lang tid ~ 1 måned og videre, samt også om man sov 9 timer eller mer over lang tid.

 

Har ikke kilden så ikke ta meg helt på ordet for det er 5-6 år siden jeg leste om det, men er jo greit å lese seg litt opp på det.

 

Til cmx2k, tar du igjen søvn etter en tid? F.eks sover veldig lenge 1 dag i uka.

 

Fra personlig opplevelser; tror underbevisstheten ikke vil at jeg skal sove, fordi noe er mer interessant enn å sove. For meg er det f.eks dataspill eller tv-serier som jeg er hekta på, som er mye mer interessant enn å sove. Jeg kan også fint døgne over, men da er jeg veldig ødelagt etter rundt 30 timer, før det går over etter ett par timer og kroppen restarter og jeg er fint våken igjen til langt på natt. Så jeg klarer også fint rundt 40 timer uten søvn, uten problemer, men da må jeg ofte sove rundt 10-12 timer for å føle meg topp igjen når jeg våkner.

 

Er du f.eks like lat som meg?

 

Jeg gjør veldig lite aktivt. Sitter mye stille, tror dette også gjør at jeg blir sjeldent trøtt. Tror det hjelper med å bare gå seg en litt lengre tur midt på dagen, har hjulpet på meg. Eller sex, om det er en mulighet.

Lenke til kommentar

Prøver ikke å skremme noen, men det ef viktig med søvn.

 

Så klarter det viktig med søvn.... hva som er nok søvn er veldig individuelt.

 

Om TS ikke har andre plager med dette enn at han/hun kun føler det er unormalt så ser jeg ikke helt problemet men jeg ville nok snakket med lege for sikkerthets skyld.

Lenke til kommentar

Er dette etter jobb/daglige aktiviteter? For når jeg ikke hadde skole eller jobb og satt på pc'en hele dagen, kunne jeg holde meg våken temmelig lenge før jeg kjente tretthetsfølelsen falle på. Nå som jeg jobber og trener veldig aktivt, blir øyelokkene mine tunge etter kun 15-16 timer våken.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Har slitt og sliter forsovidt litt med det samme enda. Det løser seg enklere med å aldri sove "nok".

 

6 timer per natt er mer enn nok. Jeg HATER å stå opp, men sover jeg stort mer enn det passer ikke søvnmønsteret med antallet timer i døgnet. Det like forferdelig å stå opp uansett, men det er selvdisiplin på det tyngste. de fleste trenger ikke mer enn 4-6 timer søvn per natt.

 

Ellers er det kanskje noen "tips-og-triks", jeg har hørt og prøvd selv:

 

Rytme: Legg deg og stå opp til samme tid.

 

Mat og drikke:

-Ikke drikk eller spis rett før du legger deg. så sant mulig bør man være ferdig med sånt 2 timer før man legger seg.

- Spis frokost. Spiser man frokost når man står opp, til samme tid hver morgen, hjelper dette å stille den interne klokken. Det samme gjelder forsovidt de andre måltidene. Man trenger ikke spise mye. Jeg spiser maks to skiver til frokost. Eier ikke matlyst de første 2 timene.

 

Trening: -Det sier seg selv... Da blir man sliten (og trøtt).

 

Også: Ikke spill dataspill eller andre ting man blir litt "giret" av. Jeg pleide å spille cs før jeg la meg. Det tar litt tid før hjernen slapper av etter å konsentrert seg såpass.

 

 

Det jeg kom på av egne ærfaringer, i farten. En av mine problemer var faktisk at jeg sov for mye og til helt tilfeldige tider. (4 timer en natt, 10 timer en annen.)

 

Edit:

 

Har ikke lest gjennom alle postene i tråden, men ser mye krangling og dagblad-aktuell forskning.

 

Det er idividuellt hvor mye man trneger å sove. Generellt sett trenger man mindre søvn etterhvert som man blir eldre. Det gjør absolutt ingenting om man er trøtt når man våkner/vekkes.

 

edit 2:

 

Den røde tråden bør være fast rytme. Det tipset som fikser de aller, aller, allers fleste "små-plager" i kropp og sinn er trening. Det har blitt sagt tusen ganger før, men trening/aktivitet er faktisk en forutsetning for at kroppen skal fungere normalt.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

2ball kommer med noen gode tips her!

 

Jeg kan jo utdype litt min egen erfaring her :

 

Jeg slet en del med døgnrytmen etter at jeg ble hjerneoperert i 2010 (gliom), til å begynne med var det snakk om at jeg sov så og si 14-16 timer døgnet rundt , men gradvis sank behovet ned mot det "normale" som for meg ligger på omtrent 9 timer.

 

Overgangen til fast døgnrytme var dog vanskelig og er fortsatt noe problematisk men generelt fungerer dette for meg :

 

*Unngå sukkerholdig drikke den siste timen "før" leggetid.

*Lese litt på forumet / nettet.

*Frisk og kald luft på soverommet , senga bør heller ikke bli for varm så ikke overdriv med dyne etc.

*Passe på at man ikke har vært for aktiv rent fysisk og at man har spist litt mat 1 time eller 2 før leggetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...