Gå til innhold

Røyk og trening


Anbefalte innlegg

hei, jeg trener nesten vær dag, kanskje 5 dager i uken! men jeg røyker? har det mye å si for resultatene jeg får? har prøvd flere ganger å slutte å røyke pga treninga, men klarer det ikke! kanskje jeg får litt mer motivasjon til å slutte om jeg får svar på hva røyking gjør med treninga! hva gjør røyk mot trening?

 

setter pris på svarene :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slutta å røyke forholdsvis spontant etter å tilfeldigvis ha vært på et sykehus fullt av kolspasienter for tre år siden. Merket liten bedring i kondis, men trente ikke regelmessig heller så resultatene var ikke helt målbare. Økte intervallene og fortsatte treninga og er i bedre form i dag.

 

*Det var ikke meningen å være spydig eller noe sånt med første innlegget mitt her i tråden, men hva hjelper det å være utseendemessig/fysisk godt trent hvis innsiden din visner som følge av røyken?

Lenke til kommentar

Du VET at røyking ødelegger lungene dine. Du VET at lungene er viktig for å tilføre oksygen til blodstrømmen. Du VET at innholdet i blodstrømmen er det kroppen trenger for å vokse og utvikle seg. Du VET derfor at røyking hemmer muskelbygginga di. Du VET også at røyking smadrer immunforsvaret ditt, som gjør at du pådrar deg sykdom lettere, som igjen bremser treninga.

 

Ikke bare risikerer du livsfarlige sykdommer som lungekreft, men du reduserer tilgjengeligheten av oksygen til kroppen din.

 

Men uansett, du vet jo alt dette. Samtidig vet du at den neste sigaretten ikke kommer til å ta livet av deg. Det er derfor det er vanskelig å slutte. Det er meningsløst å repetere alt dette. Du kommer ikke til å lese noe her som du ikke allerede har tenkt 100 ganger før.

 

Du må motivere deg selv til å slutte å røyke, og du VET at det kommer til å gi livet ditt et fantastisk løft.

Lenke til kommentar

For et par år siden spilte jeg aktivt innebandy sammen med en kar som røyket. Han hadde svært dårlig kondisjon. Lite trening fra før av hadde så klart mye å si, men har røkte mye. På trening så ble han mer stående å hoste på sidelinjen enn å spille. Lungekapasiteten hans var rett og slett ganske laber. Effekten av røyking.

 

Etter litt tid sluttet han å røyke. Han begynte så å trene aktivt, og kondisjonen hans skøyt i været sammen med et godt kosthold. Dette så klart etter mye trening og hardt arbeid, men han la fort merke til energien og kondisjonen han fikk ved å slutte med røyking.

Etter 1-2 år med fast innebandyspilling ble han en av de bedre spillerne på laget vårt med god kondisjon og mye styrke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Vil anbefale deg å kjøpe e-røyk.

Funker som bare det, tryggere enn røyk, kjenner pust og kondis har blitt bedre pluss det er billigere enn røyk.

Ulempene er at det er litt tungvindt å bestille nikotinveske fra utland, men det er definitinvt verdt det. :)

 

For å ta denne litt videre, så anbefaler jeg alle røykere til å ta en titt inne på DanSmoke @ http://no.dansmoke.com/

Jeg har akkurat bestilt min pakke der og får den om et par dager i skrivende stund. Dyrt er det heller ikke!

Selv er jeg en veldig aktiv treningsnarkoman og har trent i 4 1/2 år. Begynte (desverre) å røyke for ikkenoe mer enn litt over et år siden og har angret på det så å si fra dag 1. Veldig avslappende med en sigg i kjeften når jeg kjører bil eller er med venner som røyker, men ikke ellers. Da tar jeg til takke med snus. Siggen blir nå byttet ut med e-sigarett fra DanSmoke og gleder meg til å se fremgang på treningen igjen. Og jeg kan bekrefte det Aleks885 sa over at det svekker kroppen til å bygge. Jeg har ikke sett stor fremgang i treningen etter jeg begynte å røyke.

Endret av HistoriCo
Lenke til kommentar

Som nevnt over vil røyking indirekte påvirke treningen din i relativt stor grad. Aleks gikk inn på de fleste poengene jeg ville peke ut, så jeg sparer meg for en lang post.

 

Som røyker vil du ALLTID ha betydelig dårligere prestasjon og intensitet på trening enn om du ikke hadde røyket. Dette vil igjen resultere i dårligere stimuli av muskelfibrene og nervesystemet, som igjen åpenbart resulterer i dårlig(ere) fremgang.

 

Du må helt enkelt og greit lære deg å prioritere. Om røykinga er som å trø inn i guds rike, fortsett med det. Om du derimot vil spare deg flere titalls tusen i året og heller dra 2 uker på 4-stjerners hotell i syden for pengene du sparer i stedet, samt få bedre helse, se friskere ut, unngå oppråtnede tenner, ha bedre fremgang i treningen, sååå er det bare å slutte. De første 3 ukene er de tyngste, men etter det er det en dans på roser. Finn noe som kan substituere røykinga. Noe å tygge på eller sutte på, evt. bruk snus med lavt nikotininnhold for å stimulere abstinensene du kommer til å oppleve.

 

Det aller viktigste du får igjen for å slutte å røyke er ikke alle overnevnte grunnene; det er mestringsfølelsen. Når du vet med deg selv at du kan gjøre hva enn du bestemmer deg for, ja da kan jeg fortelle deg at livet blir lysere. Det øker selvtillitten din, det vil motivere deg i andre aspekter i livet ditt, ofte akademisk eller i jobbrelaterte sammenhenger. I tillegg vet du at det er DU som har kontroll, ikke den hvit-oransje pinnen du har innpakket i lomma di.

 

Til syvende og sist kommer det ned til om du er svak eller sterk. Ditt valg.

Lenke til kommentar

For å ta denne litt videre, så anbefaler jeg alle røykere til å ta en titt inne på DanSmoke @ http://no.dansmoke.com/

Jeg har akkurat bestilt min pakke der og får den om et par dager i skrivende stund. Dyrt er det heller ikke!

Selv er jeg en veldig aktiv treningsnarkoman og har trent i 4 1/2 år. Begynte (desverre) å røyke for ikkenoe mer enn litt over et år siden og har angret på det så å si fra dag 1. Veldig avslappende med en sigg i kjeften når jeg kjører bil eller er med venner som røyker, men ikke ellers. Da tar jeg til takke med snus. Siggen blir nå byttet ut med e-sigarett fra DanSmoke og gleder meg til å se fremgang på treningen igjen. Og jeg kan bekrefte det Aleks885 sa over at det svekker kroppen til å bygge. Jeg har ikke sett stor fremgang i treningen etter jeg begynte å røyke.

 

Etter hva jeg har lest så er ikke denne e-ciggen spesielt god.

Vil anbefale deg og kjøpe egoT-C.

Den er litt større, men batteriet er mye bedre og tankene er bedre.

Det er veldig sjipt å gå tom for strøm nå man er sugen, viss man har dårlig e-cig så er det veldig lett og droppe hele greia og gå tilbake til vanlige. Bare pga dålig erfaring.

http://www.ludostore.no/tanksystem/e-sigarett-ego-ce4-startsett.html

Grei startpakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...