Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 940 FK dumpventil?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg lurte på om det var noen her som kunne hjulpet meg med å finne en åpen dumpventil som jeg kan bruke til volvoén, og hva slags slanger/deler trenger jeg for å innstallere dumpventilen på bilen.

 

Jeg fant denne: http://www.ridetech.se/rtr-extreme-bov11/9007-0

men jeg vet ikke om det holder, trenger jeg noe mer av deler for å koble denne?

 

Jeg trenger bare å vite hva som trengs og hvilken dumpventil, jeg får hjelp av bilmekaniker til å gjøre skruinga.

og kanskje på hvilken side av turbo og lmm? =)

 

Takk på forhånd for alle svar! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke kjennskap til hvordan det ser ut i din bil, men med den dumpen må du ha en tilsvarende flens å sette dumpen mot. Har du ikke dette hadde det vært enklere å kjøpe et silikon T-bend og finne en dump med slangekobling og sette på istedet. I tillegg trenger du en vakuumslange som skal inn på toppen av dumpen (følger som regel med) som skal inn på innsugsmanifold bak gasspjeld for å få dumpen til å åpne når du lukker spjeldet. I tillegg må du finne ut av hvor mye du lader, for å sjekke om du lader nok til å overstige min trykk på dumpen for at den skal åpne i det hele tatt. Dumpen skal på trykksiden, helst nærmest mulig gasspjeldet.

Lenke til kommentar

Såvidt det jeg er klar over så er B230FK motoren originalt en lavtrykksturbo, ergo 0,3 bar trykk. Dumpventilen må også stå FØR luftmengdemåleren, så du må flytte den til andre siden av motorrommet. Du må også kjøpe et lokk for å blende av den originale ventilen på turboen.

 

Et litt dårlig bilde, men der ser du ventilen før lmm på innsugssiden:

 

DSC01912.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke kjennskap til hvordan det ser ut i din bil, men med den dumpen må du ha en tilsvarende flens å sette dumpen mot. Har du ikke dette hadde det vært enklere å kjøpe et silikon T-bend og finne en dump med slangekobling og sette på istedet. I tillegg trenger du en vakuumslange som skal inn på toppen av dumpen (følger som regel med) som skal inn på innsugsmanifold bak gasspjeld for å få dumpen til å åpne når du lukker spjeldet. I tillegg må du finne ut av hvor mye du lader, for å sjekke om du lader nok til å overstige min trykk på dumpen for at den skal åpne i det hele tatt. Dumpen skal på trykksiden, helst nærmest mulig gasspjeldet.

 

Okei, så om jeg hadde handla denne : http://www.ridetech.se/rtr-extreme-bov05/9002-0 isteden, også kjøpe en silikon T-bend.

Hvordan kan jeg vite om denne vil åpne seg for trykket som er på min turbo? Er litt grønn på det her, men har lest rundt omkring at det er 0.2-0.3 bar ladetrykk originalt.

Lenke til kommentar

Såvidt det jeg er klar over så er B230FK motoren originalt en lavtrykksturbo, ergo 0,3 bar trykk. Dumpventilen må også stå FØR luftmengdemåleren, så du må flytte den til andre siden av motorrommet. Du må også kjøpe et lokk for å blende av den originale ventilen på turboen.

 

Et litt dårlig bilde, men der ser du ventilen før lmm på innsugssiden:

 

DSC01912.jpg

 

Takker for svar, utrolig greit det her.

Har du peiling på hvordan jeg eventuelt kan justere lade trykket opp?

Lenke til kommentar

Såvidt det jeg er klar over så er B230FK motoren originalt en lavtrykksturbo, ergo 0,3 bar trykk. Dumpventilen må også stå FØR luftmengdemåleren, så du må flytte den til andre siden av motorrommet. Du må også kjøpe et lokk for å blende av den originale ventilen på turboen.

 

Et litt dårlig bilde, men der ser du ventilen før lmm på innsugssiden:

 

 

Så du mener at en trykkomponent skal stå ETTER luftmengdemåler?

Det eneste som står før luftmengdemåler på disse motorene originalt er luftfilteret.

 

Takker for svar, utrolig greit det her.

Har du peiling på hvordan jeg eventuelt kan justere lade trykket opp?

 

 

Det er ikke utrolig greit egentlig, for motoren din vil ikke gå som den skal..

Den vil nemlig til tider få mye ekstra bensin, noe som fører til dårlig forbrenning og redusert effekt.

 

Mitt beste tips er å beholde den originale resirkulasjonsventilen som sitter der fra før.

 

Hvis målet er mer effekt er du i helt feil spor!

Lenke til kommentar

Så du mener at en trykkomponent skal stå ETTER luftmengdemåler?

Det eneste som står før luftmengdemåler på disse motorene originalt er luftfilteret.

 

 

 

 

Det er ikke utrolig greit egentlig, for motoren din vil ikke gå som den skal..

Den vil nemlig til tider få mye ekstra bensin, noe som fører til dårlig forbrenning og redusert effekt.

 

Mitt beste tips er å beholde den originale resirkulasjonsventilen som sitter der fra før.

 

Hvis målet er mer effekt er du i helt feil spor!

 

Målet er å få dumpventil lyden i bilen, jeg har nok med chipén som er i den fra før av. Hvordan kan jeg da få bilen til å gå 110% reint med dumpventil? :-)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Såvidt det jeg er klar over så er B230FK motoren originalt en lavtrykksturbo, ergo 0,3 bar trykk. Dumpventilen må også stå FØR luftmengdemåleren, så du må flytte den til andre siden av motorrommet. Du må også kjøpe et lokk for å blende av den originale ventilen på turboen.

 

Et litt dårlig bilde, men der ser du ventilen før lmm på innsugssiden:

 

DSC01912.jpg

Mener du at luftmassemåleren er trykksatt, altså sitter ETTER turboen??

Lenke til kommentar

Ja, den vil være trykksatt. Hvertfall slik jeg har lest flere har gjort det på volvo forum. Personlig har jeg aldri prøvd dette eller kjenner noen personlig som har det slik. Gjøres på eget ansvar som det heter, men burde være en selvfølge at man gjør det når man begynner å tukle med bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...