Gå til innhold

Hvilken skade gjør forskjellig ammunisjon på dyr?


Anbefalte innlegg

Moderatormelding Moderatormelding

Tråden er splitta ut frå "Trenger jeg tillatelse til luftgevær i 5.5mm caliber?"



Grunn til at man ikke skal bruke luftgevær ved småviltjakt er jo pga plagen det er for dyret, når dyret ikke tar nok skade.

En vanlig luftgeværkule går ikke særlig dypt inn i kjøttet.

Jeg vet ikke hvordan det er med større luftgevær, tviler på at kulen går dypt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunn til at man ikke skal bruke luftgevær ved småviltjakt er jo pga plagen det er for dyret, når dyret ikke tar nok skade.

 

En vanlig luftgeværkule går ikke særlig dypt inn i kjøttet.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med større luftgevær, tviler på at kulen går dypt.

den rette rifla og med de rette pellets, så klarer du LETT å skyte tvert igjennom kroppen og hodet til både kaniner, harer og diverse skadefugl.

 

MEN som sagt så må du ha tillatelse for alt over 4,5mm (.177)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

den rette rifla og med de rette pellets, så klarer du LETT å skyte tvert igjennom kroppen og hodet til både kaniner, harer og diverse skadefugl.

 

MEN som sagt så må du ha tillatelse for alt over 4,5mm (.177)

 

Ok vet ikke forskjellen på forskjellige luftvåpen, i yngre dager drev vi ofte å skjøt hverandre med luftvåpen. Sjelden annet enn blåmerker som resultat. Bruker du spisse kuler så kan det nok gjøre mer skade. Men plagen blir ikke nødvendigvis mindre skadelig forde. Vanlig ammo fra jaktskytevåpen har mye mer slagkraft og videre innslagsfelt.

 

Normale med småvilt lovlig er hagle og rifle, selv salongrifle er for svakt og mindre effektivt enn hagle og rifle.

 

Salongrifle er mye mer effektivt enn Luftgevær.

 

Amerikanerne er sprø, de driver med jakt med bue også. Luftgevær kan vel plage ekorn, småspurv og hare, men sjelden drepe.

Lenke til kommentar

Ok vet ikke forskjellen på forskjellige luftvåpen, i yngre dager drev vi ofte å skjøt hverandre med luftvåpen. Sjelden annet enn blåmerker som resultat. Bruker du spisse kuler så kan det nok gjøre mer skade. Men plagen blir ikke nødvendigvis mindre skadelig forde. Vanlig ammo fra jaktskytevåpen har mye mer slagkraft og videre innslagsfelt.

 

Normale med småvilt lovlig er hagle og rifle, selv salongrifle er for svakt og mindre effektivt enn hagle og rifle.

 

Salongrifle er mye mer effektivt enn Luftgevær.

 

Amerikanerne er sprø, de driver med jakt med bue også. Luftgevær kan vel plage ekorn, småspurv og hare, men sjelden drepe.

ta en rask titt på disse :

 

http://www.youtube.com/user/EdgunUSA

 

http://www.youtube.com/user/HuntersVermin

 

de har begge luftvåpen og skyter mye skadedyr (villkaniner, duer, kråker etc)

 

med meget høy presisjon.

Lenke til kommentar

ta en rask titt på disse :

 

http://www.youtube.com/user/EdgunUSA

 

http://www.youtube.c...r/HuntersVermin

 

de har begge luftvåpen og skyter mye skadedyr (villkaniner, duer, kråker etc)

 

med meget høy presisjon.

 

Ja ikke i Norge... Presisjon kan sef være meget god, det har jeg ikke sagt noenting om.

Det er ikke lovlig i Norge, derfor er det vel heller ikke egentlig tema her inne.

 

Dersom du da ikke skal på Jakt i USA.

Lenke til kommentar

Luftgevær kan vel plage ekorn, småspurv og hare, men sjelden drepe.

 

Ja ikke i Norge... Presisjon kan sef være meget god, det har jeg ikke sagt noenting om.

Det er ikke lovlig i Norge, derfor er det vel heller ikke egentlig tema her inne.

 

Han bekreftet vel at luftvåpen er mer enn kraftig nok til å drepe småvilt, hvis jeg tolket postene Deres riktig.

 

Men ja, det er stor forskjell på luftvåpen og skaden de kan gjøre.

Lenke til kommentar

Han bekreftet vel at luftvåpen er mer enn kraftig nok til å drepe småvilt, hvis jeg tolket postene Deres riktig.

 

Men ja, det er stor forskjell på luftvåpen og skaden de kan gjøre.

ja det var kraft og at de er fullt mulig til å brukes til småvilt jeg ville peke ut

Lenke til kommentar

ja det var kraft og at de er fullt mulig til å brukes til småvilt jeg ville peke ut

 

Ikke i Norge. Det er brudd på loven, og lovbrudd eller oppfordring til det er ikke lov på forum.

 

Men i praksis et kraftig luftvåpen og spisse prosjektiler kan i praksis drepe småvilt som fugl og ekorn kanskje hare også uten at jeg vet. Men forbudt i forhold til loven er det.

Lenke til kommentar

Ikke i Norge. Det er brudd på loven, og lovbrudd eller oppfordring til det er ikke lov på forum.

 

Men i praksis et kraftig luftvåpen og spisse prosjektiler kan i praksis drepe småvilt som fugl og ekorn kanskje hare også uten at jeg vet. Men forbudt i forhold til loven er det.

Du har rett i en ting! Og det er, at det er forbudt å jakte med luftvåpen i Norge, uansett hvor kraftige og effektive de er.

 

Men du har freidig påstått, at luftvåpen ikke kan gjøre noe særlig skade. Selv om du modererer deg noe, i siste innlegg. Luftvåpen som kan avlive villsvin, hjort, o.l., med et skudd, er livsfarlige for større individer enn mennesker. De våpnene er ikke tillatt kjøpt/importert og brukt her i Norge. Men mange andre land tillater de.

Lenke til kommentar

 

Du har rett i en ting! Og det er, at det er forbudt å jakte med luftvåpen i Norge, uansett hvor kraftige og effektive de er.

 

Men du har freidig påstått, at luftvåpen ikke kan gjøre noe særlig skade. Selv om du modererer deg noe, i siste innlegg. Luftvåpen som kan avlive villsvin, hjort, o.l., med et skudd, er livsfarlige for større individer enn mennesker. De våpnene er ikke tillatt kjøpt/importert og brukt her i Norge. Men mange andre land tillater de.

Hvordan det er over there har ikke mye med saken å gjøre. Urelevant siden det er forbudt ved lov i Norge.

 

Luftvåpen i Norge gjør ikke stor skade, selv med spiss kule.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Ok vet ikke forskjellen på forskjellige luftvåpen, i yngre dager drev vi ofte å skjøt hverandre med luftvåpen. Sjelden annet enn blåmerker som resultat. Bruker du spisse kuler så kan det nok gjøre mer skade. Men plagen blir ikke nødvendigvis mindre skadelig forde. Vanlig ammo fra jaktskytevåpen har mye mer slagkraft og videre innslagsfelt.

 

Normale med småvilt lovlig er hagle og rifle, selv salongrifle er for svakt og mindre effektivt enn hagle og rifle.

 

Salongrifle er mye mer effektivt enn Luftgevær.

 

Amerikanerne er sprø, de driver med jakt med bue også. Luftgevær kan vel plage ekorn, småspurv og hare, men sjelden drepe.

Vel... En kjapp utregning i PCB viser at en jaktkule til luftvåpen avleverer like mye energi som en .22LR (salongrifle) på 75 meter som er den generelt normale maksavstanden for jakt med .22LR så din SYNSING angående dødelighet stemmer ikke. Dette gjelder lovlige kuler i luftvåpen som ikke er registreringspliktige. Eksempel: http://game-on.no/pr...ifle-pcp---45mm

 

Videre skriver du at: selv salongrifle er for svakt og mindre effektivt enn hagle og rifle.

Sist jeg sjekket var .22LR dødelig på hold langt lengre enn 250 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok vet ikke forskjellen på forskjellige luftvåpen, i yngre dager drev vi ofte å skjøt hverandre med luftvåpen. Sjelden annet enn blåmerker som resultat. Bruker du spisse kuler så kan det nok gjøre mer skade. Men plagen blir ikke nødvendigvis mindre skadelig forde. Vanlig ammo fra jaktskytevåpen har mye mer slagkraft og videre innslagsfelt.

 

Salongrifle er mye mer effektivt enn Luftgevær.

 

Amerikanerne er sprø, de driver med jakt med bue også. Luftgevær kan vel plage ekorn, småspurv og hare, men sjelden drepe.

At vi ikke klarer å overbevise deg, er ikke så viktig. Men når du generialiserer om luftvåpen og sier at de ikke er farlige, må vi protestere! De kraftigste luftlåpen, kan sammenlignes med 308 Win og det er en mye brukt patron, til storviltjakt i Norge. Mulig det finnes ennå kraftigere luftvåpen. At de kraftigste luftvåpene ikke er tillatt i Norge, vedkommer ikke diskusjonen om "farlighet" og "drepe evne".

 

Ja amerikanerene jakter med mange forskjellige våpen, også med pil og bue. (Kraftige jaktbuer, med moderne jaktpiler, er heller ikke å "kimse" av) Det finnes også nordmenn, som jakter med bue i utlandet. Jeg kjenner personlig en nordmann, som skjøt en svarbjørn i USA, med EN pil! Det var også en artikkel (med bilder) om jakten, i bladet Våpen for ca 25 - 30 år siden. (Bladet er opphørt). Og jeg vet om andre, som har vært både i Africa og Nord Amerika og jaktet med pil og bue. For alt jeg vet, kan også nordmenn jakte med luftvåpen, i utlandet. Og merk deg en ting! Det er ikke forbudt for nordmenn å eie slike våpen, men det er forbudt å bruke dem på jakt i Norge!

 

Tror ikke du har noe kunnskaper slike våpen og hvor effektive de er! Du må ikke generalisere og sammenligne med de svakeste luftvåpen, som har vært på det norske markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel... En kjapp utregning i PCB viser at en jaktkule til luftvåpen avleverer like mye energi som en .22LR (salongrifle) på 75 meter som er den generelt normale maksavstanden for jakt med .22LR så din SYNSING angående dødelighet stemmer ikke. Dette gjelder lovlige kuler i luftvåpen som ikke er registreringspliktige. Eksempel: http://game-on.no/pr...ifle-pcp---45mm

 

Videre skriver du at: selv salongrifle er for svakt og mindre effektivt enn hagle og rifle.

Sist jeg sjekket var .22LR dødelig på hold langt lengre enn 250 meter.

 

 

Poenget mitt er jo at det er forbudt ved lov, sannsyneligvis fordi Rifle og Hagle ansees som mer effektivt enn feks pilogbue.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er jo at det er forbudt ved lov, sannsyneligvis fordi Rifle og Hagle ansees som mer effektivt enn feks pilogbue.

Salongrifle er da vitterlig IKKE forbudt ved lov...

Om du tror/mener/synser rundt det at en luftrifle ikke er kraftig nok til å drepe så kan du få lov å stille deg foran min Hammerli og skyte deg selv en ikkedødelig plass på din egen kropp. Det er MULIG at du endrer oppfatning ;)

 

Du kan jo forsåvidt la vær å trolle, eventuelt la vær å poste om et såpass viktig tema uten kunnskaper...

 

Edit: Pil og bue er ikke ansett som mindre dødelig, problemet med buejakt var at DN var ikke sikre på data på fellinger og om det krevdes ekstra kompetansebevis hos buejegere.

 

Get schooled...

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salongrifle er da vitterlig IKKE forbudt ved lov...

Om du tror/mener/synser rundt det at en luftrifle ikke er kraftig nok til å drepe så kan du få lov å stille deg foran min Hammerli og skyte deg selv en ikkedødelig plass på din egen kropp. Det er MULIG at du endrer oppfatning ;)

 

Du kan jo forsåvidt la vær å trolle, eventuelt la vær å poste om et såpass viktig tema uten kunnskaper...

 

Edit: Pil og bue er ikke ansett som mindre dødelig, problemet med buejakt var at DN var ikke sikre på data på fellinger og om det krevdes ekstra kompetansebevis hos buejegere.

 

Get schooled...

 

Forbudt til Jakt. Slutt å syt.

 

Poenget med forbud på Bue er at Rifle er mye mer treffsikkert, fordi du ikke behøver å spenne.

 

Morsomt at unger som ikke har drevet jakt synser om ting som ikke er lovlig i Norge på forum.

 

Flytt til USA da vel, selvom du er for liten til å reise alene så blir sikkert pappa med om du spør han om lov.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Hahaha, jeg klarte å trolle trollet... :lol:

 

Jeg er 32 år og har jakta sia jeg var 16. Forøvrig er salongrifle godkjent til jakt. Du må gjerne vise til lovdata hvor det står noe annet?

 

Nei jeg trenger ikke flytte til USA for å drive buejakt, det er ikke noe som interesserer meg.

Rifle er ikke mer treffsikkert enn bue, presisjon på både buer og rifler er nå så god at begrensingen ligger hos jeger/skytter. Oppspenn av en jaktbue er tungt i spennet, men oppspent kreves det ikke kraft for å holde den spent. Konkurransebuer derimot er en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahaha, jeg klarte å trolle trollet... :lol:

 

Jeg er 32 år og har jakta sia jeg var 16. Forøvrig er salongrifle godkjent til jakt. Du må gjerne vise til lovdata hvor det står noe annet?

 

Nei jeg trenger ikke flytte til USA for å drive buejakt, det er ikke noe som interesserer meg.

Rifle er ikke mer treffsikkert enn bue, presisjon på både buer og rifler er nå så god at begrensingen ligger hos jeger/skytter. Oppspenn av en jaktbue er tungt i spennet, men oppspent kreves det ikke kraft for å holde den spent. Konkurransebuer derimot er en annen sak.

Ja salongrifle kan brukes på vilt opp til en hares størrelse men ikke en hare.

 

Hvor mange dyr under en hares størrelse er det enkelt å jakte på? Svært få. Til fugl er det feks mye mer gunstig med hagle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...