Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc fryser, slår seg av plutselig og kommer til beskjed om reeboot..


Anbefalte innlegg

Hadde gammel pc som begynte å fryse og herje slik at eneste utvei var å manuelt slå av og på igjen.. Jeg rev ut alt av kabinettet og bygget ny maskin...eneste som står igjen er strømforsyningen og SSD disken til OS. Den nye maskinen er akkurat likeens, fryser og slår seg plutselig av ala den gamle. Kan det være så enkelt som strømforsyningen er utslitt og ikke leverer nok, eller SSD som trenger firmware oppdatering? SSD har gått over kjente timeantall for å få bugs.. Problemene har kommet forholdsvis plutselig på den gamle pc og blitt værre og værre.. Siden det virker som dette er overført til den nye pc så holder jeg en knapp på strømforsyningen? Har formatert SSD og har ren OS install og allt er oppdatert.. Noen tanker og råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok:) ja vet at min SSD har bugs etter visst antall på timer..ska prøve å oppdatere. Det varierer fra frys og den hopper ut til "oppstart" hvor det står velg reeboot et eller annet.. Skal hive inn ny strømforsyning uansett og prøve å oppdatere SSD asap så får man se :) Crucial m4 SSD 2.5" 128GB er disken jeg har...

Lenke til kommentar

Bare sier det meget godt kan være drive som OS ligger på.

 

Dette da windows NTFS er et journaling filsystem ,og windows selv benytter filer og skriveoperasjoner et sett for at det skal kjøre.

Blir det hikke her - så fryser det - I/O stopper - og windows selv og ACPI kommanderer system restart til cpu/hk.

 

Fryser det først - og du har bilde på skjerm - og det deretter restarter seg er det sannsynligvis SSD.

 

Rebooter det eller går prompte i power-off kan det være PSU , men også OS drive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpa:) du har rett i at det nok er SSD som er synderen her, flott forklart :) sier fra når det forhåpentligvis er i orden og hva problemet var :) maskinen går aldri direkte i power off nei, oftest bare rett i svart skjerm med beskjed om å reeboote, andre ganger bare frys... Takk så langt for hjelp :)

Lenke til kommentar

Ja for all del si i fra om/når du finner ut av det.

Man blir ofte nysgjerrig selv når man tipser andre om problemer.

 

Det kan være en ting til når jeg tenker meg om.som jeg har hatt selv:

Drive hadde dårlig (vakkel) i SATA power kontakten sin . Trampet jeg i gulvet så frøs PCen - hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har M4 SSD din eldre fw enn 0009 så har den 5000 timers bug.

Jeg har flere crucial m4 selv , men alle er oppdaterte forbi den 5000hours bug firmware versjonen (0009 eller nyere)

Bruker M4 i flere arbeidstasjoner og laptoper tror faktisk det er 0009 på alle uten om en som har helt nyest .

Den feilen med BSOD og 5000 hours ble vaslet om i Jan 2012.

Så du må oppdatre fw på den om du har gammel versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da løser nok fw oppdatering problemene dine.

Til info så har jeg ikke mistet data de fem gangene jeg oppdaterte (selv om de ber deg ta backup av data)

Måtte kople strøm av/på på den for drive lock dog.

Jeg brukte brent CDRom med boot og fw oppdatering , man kan ikke stole på fra windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har kanskje ett tips til deg, prøv å få testa psuen din, og prøv en annen psu for å teste i pcen, jeg hadde nøyaktig samme problem som deg, på en av mine gamle pcer, windows frøs, krasjet, bluescreens, jeg bytta ut alt i den bortsett fra diskene og psuen, og etter å ha svidd av masse peng uten å teste psuen, så en dag fikk jeg lånt sånn liten psu tester som teste volt osv i ledningene, vistes seg at hverken 2 av molex og dem smale typene, ikke funkae/for lav volt, så sendte den inn, fikk ny psu en annen type, voila hele pcen funka helt stabilt i 3 år :D

 

mange ganger så er det psuen som problemet ligg med, siden det er den som gir strøm til alt og får ikke en av komponentene strøm så får du krasj eller bluscreens osv

 

tenkte jeg sku bare gi deg ett tips :D

 

har kanskje ett tips til deg, prøv å få testa psuen din, og prøv en annen psu for å teste i pcen, jeg hadde nøyaktig samme problem som deg, på en av mine gamle pcer, windows frøs, krasjet, bluescreens, jeg bytta ut alt i den bortsett fra diskene og psuen, og etter å ha svidd av masse peng uten å teste psuen, så en dag fikk jeg lånt sånn liten psu tester som teste volt osv i ledningene, vistes seg at hverken 2 av molex og dem smale typene, ikke funkae/for lav volt, så sendte den inn, fikk ny psu en annen type, voila hele pcen funka helt stabilt i 3 år :D

 

mange ganger så er det psuen som problemet ligg med, siden det er den som gir strøm til alt og får ikke en av komponentene strøm så får du krasj eller bluscreens osv

 

tenkte jeg sku bare gi deg ett tips :D

 

fant den psu testern btw :Dhttp://www.amazon.com/Thermaltake-Power-Supply-Tester-Dr/dp/B000P0L45K og den får du kjøpt også, greit å ha en sånn liggende, dem er små men utrolig bra til å teste hjemme

 

ellers har du denne med lcd skjerm http://www.amazon.com/gp/product/B005F778JO/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_1/181-1396132-2078351?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_r=08BKCYVKFJ25K77YR6VV&pf_rd_t=201&pf_rd_p=1535523702&pf_rd_i=B000P0L45K. ikke så dyre greier, men greit å ha

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har oppdatert firmware til SSD,ble en liten frys umiddelbart etter oppstart, rebootet maskinen en gang til og pc har holdt seg noen timer nå uten mere krøll... Får se hvordan det utvikler seg over neste par dager :) mulig man skulle ha reset bios? Men skal se det an noen dager først om det blir noe mer frysing...

Lenke til kommentar

ser lovende ut så langt, med hyppigheten på frysingene tidligere vil jeg tro at saken er løst... har ikke hatt noen frysinger så langt og maskinen har stått på siden posten ble startet :) takk for all all hjelp på dette irriterende problemet :) blir å hive inn ny strømforsyning i tillegg så er man gardert mot det i framtiden også :) et kjapt lite spørsmål til litt off topic, av å til så må pc tenke et mini sekund kanskje hvis jeg skifter mellom et par faner etc programmer...nesten som maskinen slapper så mye av over lette oppgaver så den må liksom "våkne" litt... hører den kan liksom øke litt på vifta å jobbe litt for å "våkne" ikke noe problem altså, men kan det være noe man kan stille i bios for å holde maskinen på hugget hele tiden uten å slappe for mye av? alle strøminnstillingene i windows er på høy ytelse uten noen form for sparinger etc

 

Gigabyte GA-Z77-D3H, Socket-1155 hovedkort

Endret av Jbgerhar
Lenke til kommentar

Så bra.

 

Når det gjelder det andre:

Desktop velge power profile : High Performance.

Gå på tilpass (change plan settings- + change advanced) for high performance strøm instillingen og deaktivere "turn off harddisk" etter xx minutter for plugged in til "never"

Eneste jeg kan komme på i farten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...