Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva tenkte Paulus om Jesus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da Jesus sto opp fra de døde(oppstandelsen) var Paulus en av motstanderne mot de som forkynte budskapet til Jesus og spredde kristendommen videre. En dag hørte Paulus en stemme, og det var Jesus. Jesus sa: Paulus, hvorfor forfølger du meg? Paulus fikk en åpenbaring. Paulus ble blind (som et tegn på at han var blind for det som var rett), og ble overbevist av Jesus om å være en av de som skulle forkynne budskapet hans. Jesus ønsket han som en apostel. Paulus ble apostelen til Jesus, og var en av de som spredte troen på den levende Jesus som sto opp fra de døde. Han har skrevet flere brev der han forteller om historien sin. Paulus kalles derfor kristendommens grunnlegger, siden det var han som etablerte kristendommen som en selvstendig tro.

 

Kilde: http://www.bibel.no/OmBibelen/Innhold/Bibelsk-persongalleri/Paulus

Lenke til kommentar

Da Jesus sto opp fra de døde(oppstandelsen) var Paulus en av motstanderne mot de som forkynte budskapet til Jesus og spredde kristendommen videre. En dag hørte Paulus en stemme, og det var Jesus. Jesus sa: Paulus, hvorfor forfølger du meg? Paulus fikk en åpenbaring. Paulus ble blind (som et tegn på at han var blind for det som var rett), og ble overbevist av Jesus om å være en av de som skulle forkynne budskapet hans. Jesus ønsket han som en apostel. Paulus ble apostelen til Jesus, og var en av de som spredte troen på den levende Jesus som sto opp fra de døde. Han har skrevet flere brev der han forteller om historien sin. Paulus kalles derfor kristendommens grunnlegger, siden det var han som etablerte kristendommen som en selvstendig tro.

 

Kilde: http://www.bibel.no/OmBibelen/Innhold/Bibelsk-persongalleri/Paulus

 

Takk som byr, men visste allerede det. Tenker mer på hva han liksom tenkte om Jesus.. vet bare at Paulus ville fullføre sitt oppdrag med å fortelle om Guds nåderike evangelium.. men ikke hva han tenkte om Jesus.

Lenke til kommentar

Du har jo avsnitt som dette:

 

Paulus, Kristi Jesu tjener, hilser dere, jeg som er kalt til apostel og utvalgt til å forkynne Guds evangelium, 2 det som Gud på forhånd har gitt løfte om gjennom sine profeter i hellige skrifter. 3 Det er evangeliet om hans Sønn, Jesus Kristus, vår Herre, kommet som menneske av Davids ætt, 4 ved hellighets Ånd stadfestet som Guds mektige Sønn ved oppstandelsen fra de døde. 5 Ved ham har jeg fått nåde og aposteloppdrag for at jeg skal føre mennesker av alle folkeslag til lydighet i tro, til ære for hans navn. 6 Blant dem er også dere som er kalt til å høre Jesus Kristus til. 7 Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!

 

Hvis ikke dette er nok, kan du søke på ordet Kristus i Bibelen.no, i Nye Testamentet.

Lenke til kommentar

Han tenkte vel ikke noe mer om Jesus enn det jeg sa, han var en motstander av han først, og deretter ble han overbevist om at Jesus var Messias, og ble apostelen hans. Han tenkte vel godt om Jesus, at han var sendt av Gud, og var en rettroende og omsorgsfull mann. Jeg vet ikke om noe annet Paulus tenkte om Jesus... Kanskje det ikke er vanskeligere enn det? Du kan jo spørre læreren?

Lenke til kommentar

Han tenkte vel ikke noe mer om Jesus enn det jeg sa, han var en motstander av han først, og deretter ble han overbevist om at Jesus var Messias, og ble apostelen hans. Han tenkte vel godt om Jesus, at han var sendt av Gud, og var en rettroende og omsorgsfull mann. Jeg vet ikke om noe annet Paulus tenkte om Jesus... Kanskje det ikke er vanskeligere enn det? Du kan jo spørre læreren?

 

Ja, tusen takk. Ingen av lærerne jeg spurte visste hva akkurat Paulus tenkte om Jesus. Jeg kunne visstnok bare beskrive Paulus sine tanker om Jesus før og etter åpenbaringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...