Gå til innhold

En kort guide til Kickstarter - "Crowdfunding for Dummies"


Moskus

Anbefalte innlegg

kickstarter-logo.jpg

 

Kicstarter og tilsvarende crowdfunding-sider (som Indiegogo) er i skuddet for tiden, nevnes i pressen ofte, og blir mer og mer populære. Jeg vil med dette klargjøre et par punkter jeg blir spurt om relativt ofte.

 

 

Konsept

Kickstarter er kort fortalt en tjeneste for personer eller selskaper som har en idé. Her spør de "folket" om deres økonomiske støtte. Til gjengjeld får de som støtter enten en versjon av produktet som skal utvikles (ofte avhengig av hvor mye som personen støtter med), kun "heder og ære" eller noe midt i mellom.

 

Hele poenget er at mange som støtter bittelitt kan til slutt bli ganske mye. Er idéen god, så er det mange som støtter den og idéen kan bli realisert.

 

Det Kickstarter imidlertid IKKE er er en butikk hvor du handler tjenester eller varer. Det er mange kommentarer som begynner med "I just bought this item for my husband. Can you confirm that it will be ready for his birthday next month?". Sånn fungerer det ikke.

 

Du gir pengene dine til noen skal videreutvikle konseptet sitt, gjerne masseprodusere det, og fjerne bugs før det slippes ut på markedet. Dette tar tid. Jeg har støttet en del prosjekter, og foreløpig er det veldig, veldig få som faktisk har klart å holde tidsskjemaet sitt.

 

 

 

Problemer og kritikk

Det er noen fallgruver å passe på:

  • Det kan være svindel. Det har dessverre vært mange tilfeller hvor noen prøver å "utvikle en idé" som viser seg å allerede være ferdigutviklet og produsert i Kina for "ingenting". Konseptskaperne prøver å ta en overpris for et allerede eksisterende produkt og så beholde differansen. Siden crowdfunding er i skuddet er det flere og flere som prøver seg. Pass på! Heldigvis er det en økende tendens til at slike prosjekter blir avslørt og dermed kansellert før noen taper penger på det.
  • En ting du oppdager når du ser gjennom prosjekter som ikke er "Populære" eller "Staff pics" er at det er så utrolig mange dårlige idéer der ute. "Vi er 3 jenter som vil kjøre rundt i USA i en Porsche 911 og skrive bok om hendelsene. Vi trenger $20.000 til bil, overnatting, mat, bensin og publikasjonsutgifter". Imidlertid er det fint mulig å finne noen gode idéer også innimellom, men antallet dårlige idéer gjør at du må lete litt. :)

Se f.eks. yourkickstartersucks.tumblr.com. Bare husk at disse folka er VELDIG negative til absolutt ALT, til og med geniale prosjekter som Pebble eller ABGO. Men de gir også en del eksempler på dårlige prosjekter, selv om de nok hadde stemt ned hjulet hvis de hadde fått sjansen.

 

 

Tips

  • Aldri bruk penger du ikke har råd til å tape!
  • Les alltid gjennom alle "pledge levels" du kan velge mellom og velg det som passer deg best (spesielt viktig hvis du skal få et produkt for støtten din).
  • Følg med prosjektet hvordan det utvikler seg. Svarer konseptholderen på spørsmål? Er tidsrammen realistisk?
  • Ha tålmodighet. Som nevnt har jeg foreløpig ikke vært borti et prosjekt som har blitt realisert helt etter planen.

 

Noen få av de prosjektene jeg tidligere har støttet:

  • Pebble. Et genialt produkt.
  • Twine. Brukes i hjemmeautomasjonen til å varsle om vaskemaskin/tørketrommel har startet eller stoppet, men har mange rare anvendelser.
  • Makey Makey. Inputs for alt. Banan-tastatur, anyone?
  • Thermodo. Temperatursensor for smarttelefoner.
  • StickNFind. Bluetooth trackingsystem. Har dessverre tilgode å lage en app som støttes av mine telefoner...
  • LIFX: RGBW LED lyspære med WiFi.

De som foregår nå:

  • Blue Laser Lamp. Ser stilig ut!
  • The Crabby Wallet. Jeg trenger en ny lommebok...
  • ABGO. Et av de prosjektene jeg ramlet over på måfå, som jeg fikk veldig lyst på. Et genialt lite "rullebrett" (i to versjoner) som du får plass til i lommen. Klart jeg vil ha det! Ikke akkurat noe jeg ville brukt når jeg går tur med barnevogna, men hendig når man handler, er på flyplassen (og må rekke et fly), er på sykehus, skal rekke bussen, må gå hjem fra byen, skal frakte noe tungt (skal tåle ca. 220 kg), etc. Så mangler jeg bare en sammenleggbar hjelm... ;)
     
    de8f3ef7bb0338753735bc3a9c3d5d5d_large.jpg

Endret av Moskus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, om jeg får en ide, la oss si et håndkle som tørker seg selv... Så kan jeg registrere meg på siden, skrive fantastiske ting om et håndkle som tørker seg selv, og håve inn penger på å selge håndklær fra IKEA?

Det er teknisk mulig. Men 1) det kan fort bli stoppet av Kickstarter selv som begynner å ha et godt system etterhvert for å avsløre svindel, eller 2) det blir rapportert av brukere som oppdager svindelen. Internet gjør verden liten, svindel er lettere å oppdage, bare spørr studendene som prøvde å rebrande et Kina-nettbrett.

 

Siden du faktisk skal lage et produkt, vil du også kunne bli bedt om dokumentasjon og bilder fra utviklingen av prototypen, samt en detaljert beskrivelse av hvordan det fungerer.

 

 

Lager du et selvtørkende håndkle, så gi beskjed. Det hørtes interessant ut. ;)

Lenke til kommentar

Ja, det er mye tull der ute. Men det er også mye spennende, faktisk mer spennende prosjekter enn jeg tar meg råd til å støtte.

 

Jeg bruker Kickstarter til å finne produkter som er "litt banebrytende". OUYA, Pebble og LIFX er jo greie slike. I tillegg til å finne produkter som er unike, som ingen (eller "få") andre har; á la ABGO og Blue Laser Lamp.

Lenke til kommentar

Brodern er med på LIFX. Vurderer å handle fra dem nå i etterkant, men synes det koster litt mye.

Av prosjekter jeg skulle ønske jeg fikk vært med på så kan jeg nevne ASTRO

Ser det er en del misnøye ute å går på det prosjektet da det er flere måneder over leveransetiden.

Men jeg har forståelse for en del av valgene som er blitt tatt der. Utvidelse og forbedring av prototypen.

Han som holder prosjektet nevnte vel en gang i sist måned at han ikke ønsket å sende ut flere tusen moduler som kunne ha svakheter.

Og da var det en del folk som mente at det var en risk de var villige til å ta, da de faktisk pledget så tidlig i prosjektet.

Men alt blir nok bra igjen så fort de begynner å motta produktet.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Jeg tror det er en del som lærer litt om prototyping og hvor stabilt et produkt faktisk må være før du kan regne det som ferdig.

 

LIFX-gutta har jo holdt på lenge med å finjustere kjøleribbene sine for at LEDene ikke skal ryke for fort. Pebble-folkene måtte jo være enda mer sikker på stabiliteten når produktet ble så populært, Twine-gruppa hadde bl.a. problemer med å finne en god nok type plast til ytterskallet og Knut-prosjektet.har lært at selv om du gir fabrikken alle tegninger og en fungerende prototype så blir ikke resultatet det samme likevel...

 

I fremtiden ser jeg jo for meg at Blue Laser Lamp kan få problemer med å levere 5000(!) enheter innen juli, det er jo kun to måneder til. ABGO lover jo at "rullebrettene" skal holde 220 kg, noe som til og med gjør dem brukenes i amerika. Jeg vil bl.a. bruke dem til tyngre fraktarbeid, men det gjenstår å se om de klarer å masseprodusere en konstruksjon som tåler det i praksis. Det er helt sikkert mulig, men kjempeenkelt er det nok ikke.

 

 

Astro skulle jeg vært med på selv, ja! Så spennende ut! :)

Jeg personlig hadde nok ventet til "prosjektledelsen" hadde ment at produktet er godt nok. Det er ikke festlig å levere fra seg noe man ikke er fornøyd med selv...

Lenke til kommentar

Heng opp hånkleet ditt etter bruk, så er det tørt innen du skal bruke det neste gang..

Tenkte mer at det tørket hvis det var nedpakket, jeg. ;)

Det du vil selge heter en håndkletørker, og er et selvstendig produkt adskilt fra håndkleet. SCAM! :p

Lenke til kommentar

Jeg fant ut om Kickstarter via Zach Braff og måtte jo selvfølgelig støtte hans komediske geni med litt penger for filmen han vil skape.

 

Sett at en musiker med ingenting skulle prøvd å spørre etter penger for utstyr, ville det blitt ansett som 'svindel'? Hvor ligger gråsonen?

Lenke til kommentar

Dvs, jeg vil tjene penger på folks dumhet. :)

Det er det dessverre for mange tragiske sjeler som gjør fra før (f.eks. spam hadde ikke eksistert hvis det ikke fungerte). Men lykke til! ;)

 

 

Sett at en musiker med ingenting skulle prøvd å spørre etter penger for utstyr, ville det blitt ansett som 'svindel'? Hvor ligger gråsonen?

Pengene skal i utgangspunktet gå til et prosjekt eller utviklingen av et produkt. Å be om penger til "generelt utstyr" for en privatperson tviler jeg på får noe særlig med støtte, hvis det i det hele tatt blir godkjent av Kickstarter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...