Gå til innhold

Hva står det på din 1. mai plakat?


Anbefalte innlegg

1. mai er arbeidernes internasjonale kampdag. Opprinnelig var dette en dag da arbeiderklassen kjempet for sine rettigheter. I dag er det vanlig med appell er på Youngstorget i Oslo og andre steder i Verden og i Norge, hvor man gir uttrykk for solidaritet og ditt politiske syn. Man kan gå i demonstrasjonstog, ha slagord og plakater med et politisk budskap.

 

 

Hva er ditt politiske budskap, og hva står det på din plakat som du skal går med under 1. mai toget i dag?

:)0032244_4851018a.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Internasjonal solidaritet NÅ!»

 

Jeg mener vi må dele på jordens goder. Slik situasjonen er nå går mesteparten av velferden i verden til vesten, mens Afrika og u land sitter igjen men en liten del. Mener derfor vi burde ha rettferdig handel. Dette innebærer at vi i Norge vil få mye dårligere råd mens andre land som i Afrika får en anstendig lønn for arbeidet de gjør.

 

«Nato inn i Syria»

 

Vi kan ikke lenger se på krigføringen i Syria uten å gjøre noe. Sette militære virkemidler inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Dette er hverken LO eller AP sin dag - det er alles dag"

 

"Mer arbeidsinnvandring"

 

"Kvinnefrigjøringen har utviklet seg til mannsundertrykkelse - Nå er det nok"

 

"Redd de prostituerte fra de kriminelles mørke underverden - legaiser sexkjøp nå"

 

"Distriktsvennlig = byfiendlig. Folk flest bor i by. Få slutt på undertrykkelsen av oss"

 

"Selv verdens rikeste land har ikke råd til å bli hele verdens NAV-kontor. Hjelp til selvhjelp - der folk kommer fra"

 

"Få ekstremistene ut av politikken - Hev sperregrensen nå"

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flere ting:

 

"Stopp høyreradikalisering av Norge"

 

"Mennesker er ikke søppel uansett lommebokstørrelse, religion eller etnisk opprinnelse"

 

"Stopp Norges systematiske utprising fra resten av europa"

 

"Ja til republikk"

 

"Respekter EØS-avtalen - Vekk med norske tollmurer nå!"

 

"Ja til satsing på en mer sosial boligpolitikk"

 

"Fuck Østlandet! Ja til motorveier i vest og nord"

Lenke til kommentar

- Avskaff lønnsarbeidet.

 

Desverre er det litt trist å se hvor lite kritisk deler av fagbevegelsen er for hvor mye Norge bidrar til å opprettholde krisen i Europa. Kanskje kritikken vil bli sterkere under en annen regjering. :)

 

Jeg er også svært enig i at sexkjøpsloven burde fjernes umiddelbart for å gjøre hverdagen enklere for prostituerte.

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i en del av budskapene her, men mange av dem har lite til ingenting å gjøre med arbeidernes kamp. Min mening er at vi ikke har behov for en egen dato ti en slik markering (men det gjelder ikke bare denne fridagen). Jeg benyttet heller anledningen til å reise en tur over til naboen vår, som ikke markerer denne dagen, og det gjorde tilsynelatende en hel del andre nordmenn også.

Lenke til kommentar

"Ja til satsing på en mer sosial boligpolitikk"

 

"Fuck Østlandet! Ja til motorveier i vest og nord"

 

Vi er enige om noe, for en gangs skyld.

 

Ellers:

 

"Alt for Norge"

"Alt for nordmenn"

"Norge for nordmenn"

"Gi meg religionsfrihet - som i frihet FRA religion"

"Ikke bygg boliger for pengene jeg betaler i skatt og gi de gratis vekk til utlendinger, mens jeg som norsk sivilingeniør ikke har råd til egen bolig og må bo hjemme hos mine foreldre inntil videre"

Endret av NothingForever
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ikke bygg boliger for pengene jeg betaler i skatt og gi de gratis vekk til utlendinger, mens jeg som norsk sivilingeniør ikke har råd til egen bolig og må bo hjemme hos mine foreldre inntil videre"

 

Den teksten krever kanskje flere plakater og jeg tviler på at alle gidder å lese alt. Jeg foreslår at du gjør den til et kortere budskap, som for eksempel "nei til fullstendig økonomisk utjevning".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...