Gå til innhold

Alternativ til nakkestropper


Anbefalte innlegg

Ny bruker melder sin ankomst.

 

Jeg har fotografert i en 2-3 år nå, og har vel lurket her i 1 års tid.

Men nå er jeg litt lei av å ha kamera og objektiv hengende rundt halsen.

Det blir litt tungt i lengden og jeg regner med at det finnes bedre alternativ enn den stroppen som kommer med kameraet.

 

For ordens skyld så bruker jeg et Nikon D700 med Nikkor 24-70 eller Nikkor 70-300

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg er litt ja takk begge deler, og setter pris på både nakkestropp og skulderstopp. Alt til sitt bruk.

Med lettere optikk, som f.eks 50mm så foretrekker jeg fremdeles en nakkestropp. Til det formålet så har jeg en variant fra Op/Tech. Den er av neopren og flekser slik at den er veldig behagelig å ha på, også med tyngre optikk.

En annen grunn til at jeg liker denne, er at den er en såkalt clip on løsning, noe som medfører at jeg bare kan fjerne "nakkepartiet" når jeg vil bruke skulderstroppen

De delene som er festet til kameraet kan klipses sammen igjen, gjerne rundt skulderstroppen som en ekstra forsikring.

 

ProStrapGrip.jpg

 

 

Jeg har også brukt en slik Black Rapid kopi kjøpt på ebay. Jeg betalte ikke mange dollarene og var egentlig godt fornøyd med denne. Eneste aberet var at den skruen som festet stoppen til kameraet hadde en tendens til å skru seg selv løs når jeg brukte tyngre optikk som Nikon 70-200 f2.8. Og hadde det ikke vært for at klips løsningen til nakkestroppen var festet til skulderstroppen, så hadde kamera og optikk gått i bakken mer enn en gang.

 

Pga dette så bestilte jeg meg en Carry Speed strop, nærmere bestemt en FS-Pro.

Det er av en helt annen klasse enn den ebay løsningen jeg brukte før, men så koster den en god del mer også.

Den leveres med en arca-swiss kompatibel festemekanisme, og kan derfor brukes sammen med stativ som bruker denne teknologien.

 

Du kan lese mer her:

http://www.carryspee...-mounting-plate

Lenke til kommentar

Personlig så misliker jeg sterkt alt som likner på nakkestropper, først og fremst siden jeg sjelden har huset hengende rundt nakken. Jeg ser absolutt behovet for nakkestropper eller lignende alternativ hvis huset blir "lagret" på kroppen. For meg så går kameraet normalt sett rett vesken under transport (kortvarig/langvarig).

 

Hovedgrunnen til min negative holdning til nakkestropp er at den er i veien under fotografering når jeg ikke har den rundt nakken, derfor bruker jeg en enkel men solid håndstropp som jeg kjøpte fra Statene noen år tilbake. Denne har forflyttet seg fra hus til hus når jeg har oppgradert dette.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en reim fra Upstrap. Synes denne fungerer glimrende. Den er mye lengre enn reima som følger med, og den sklir ikke av skulderen.

 

Jeg går aldri med stroppen rundt nakken, men har enten kameraet hengende over skulderen eller jeg surrer reima rundt hånda og bruker den som en håndstropp.

 

Synes disse Black Rapid-variantene ser litt knotete ut ved bruk av stativ, samt når jeg bærer kameraet i hånda (noe jeg gjør 90 % av tiden når kameraet ikke ligger i veska).

Lenke til kommentar

Her var det litt å velge mellom

Jeg har aldri vurdert tanken på å holde kameraet i hånden hele tiden. Jeg foretrekker å ha disse fri og ta frem kameraet etter behov. Jeg har frem til nå hatt det rundt nakken eller rundt skulderen. Jeg har også forsøkt meg med en slik Lowepro Toploader veske. Men det ble bare trangt og irriterende. Jeg har alltid regnet med at en dedikert veske gir meg samme problemet.

Men jeg skal være åpen for nye tanker. Det var vel litt av grunnen til at jeg startet denne tråden :)

 

Så da kan jeg bestille meg en billig skulderstropp fra ebay, finne meg en grei startveske til å ha med meg (tips ønskes) og mens jeg venter på at varene kommer i hus så kan jeg forsøke meg med å bruke Nikon reima som håndstropp eller bare fjerne denne fullstendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i min skulderstropp. Men jeg er for tiden hjemme på pappaperm og trenger derfor begge hendene fri til å kjøre barnevogn.

Med skulderstropp så henger alltid kameraet lett tilgjengelig. Det er bare å sette på bremsen på vogna, ta tak i kameraet, ta de bildene jeg måtte ønske og gå videre før vesla våkner.

 

Det er sikkert like "enkelt" med en veske, men når jeg tar med meg veska ut så har jeg heller objektivene i denne. Det gir meg fleksibilitet til å bytte objektiv så ofte jeg har behov. Men det ser nok litt teit ut :)

 

Med den løsningen jeg har nå så er det heller ikke problem å bruke stativ. Jeg monterer bare kameraet rett på hodet, skrur fast og voila.

Lenke til kommentar

Så da kan jeg bestille meg en billig skulderstropp fra ebay

 

Men altså: Er dette noen god ide? Her går du med kamerautstyr til et femsifret antall kroner over skulderen, og du velger å spare noen hundrelapper på det eneste som står mellom kameraet og asfalten?

 

Jeg handler en del på Ebay jeg også, men aldri i livet om jeg hadde tatt sjansen på å kjøpe en fake Black Rapid-variant der.

Lenke til kommentar

Har en Black rapid kopi som funker bra når jeg går med tungt objektiv over lengre tid, men jeg synes hele saken er nokså klumpete til daglig bruk med mindre objektiver og fyller for mye i kamerabagen.

 

Til daglig bruker jeg leash fra Peak Design over skulderen, for meg den optimale minimalistiske og fleksible kamerastroppen som er superrask å ta av og på kameraet, tar minimalt med plass både montert og umontert og overraskende behagelig i bruk. Brukes som en enkel slingstrap med et "anchor" på hver side av kameraet og et i stativfestet i bånn. (Bruker ikke Peak Designs Capture Camera Clip for å feste "anchor" i bånn, men en enkel skruesak fra ebay.)

 

Mulig jeg supplerer med håndleddstroppen cuff etterhvert.

 

leash-cuff-13.jpg

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker utelukkende belter :)

 

B-grip er det som jeg har brukt i det siste og jeg er mildt sagt strålende fornøyd, fjerner all vekt fra nakken/skuldre, og merker nesten ikke at kameraet henger der, til tross for sine 3 kilo.

 

Festet kommer med eget belte, men man kan også feste braketten i det vanlige beltet, evt på sekk og andre plasser hvor det skulle være mulig å feste noe slikt :)

 

20100925222533917.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man et Arca-swiss kompatibelt stativhode kan man handle noe slikt på ebay.

Skruen til Black-rapid passer til klemmen og man bruker samme hurtigfeste på stativ og reim. Fungerer utmerket.

 

Antar at det samme vil gå for Sun-sniper reimer eller andre stativhoder/systemer.

Akkurat dette er noe som har irritert meg med å bruke Black-Rapid reimen, men du sier altså at skruen passer på det hurtigfestet du lenket til? Den passer på det jeg bruker idag, men da får jeg ikke hurtigfestet på stativet :p
Lenke til kommentar

Nakkestroppen som fulgte med har jeg aldri brukt. Kamera bæres rundt i en eller annen form for veske eller sekk og når jeg tar det opp et det håndleddstøtte jeg trenger.

 

Fant en sak på e-bukta som jeg er veldig fornøyd med. Håndleddstøtte i skinn med Arca-Swiss feste:

 

post-5746-0-33412100-1367665675_thumb.jpg

post-5746-0-21996200-1367665688_thumb.jpg

 

Denne avlaster fingergrep og til dels håndledd betydelig og fungerer litt som sikring for fall. Selvsagt ikke så mye som en body-strap-løsning, men mye bedre enn ingenting.

 

Og så fikk jeg bestillt den med rød søm som passet bra til Nikon-flekken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men altså: Er dette noen god ide? Her går du med kamerautstyr til et femsifret antall kroner over skulderen, og du velger å spare noen hundrelapper på det eneste som står mellom kameraet og asfalten?

 

Jeg handler en del på Ebay jeg også, men aldri i livet om jeg hadde tatt sjansen på å kjøpe en fake Black Rapid-variant der.

 

Du har nok et poeng, og jeg er egentlig helt enig. Men det jeg har sett tyder ikke på at det er fake, men snarere en noname/nobrand vare. Nå har jeg riktignok fått lånt en original Black Rapid, så det blir ikke aktuelt uansett. Og skulle det vise seg at jeg kjøper en til meg selv, så går jeg for kvalitet og handler merkevare"

 

Resultatet av mitt lille lån er at det var veldig behagelig å ha på seg. Samtidig så skal jeg innrømme at det føltes litt sånn: SE PÅ MEG, JEG HAR ET STORT KAMERA OG LEKER FOTOGRAF følelse.

Men det går sikkert over.

 

Siden jeg var her sist så har det skjedd litt. Mye interessante varianter Jeg likte spesielt det B-Grip beltet. Det såg veldig morsomt ut, og kan brukes til så mangt. Med et slik så ser jeg for meg at jeg skifter navn til Luky Luck, mannen som eksponerer fortere enn sin egen skygge :-)

 

Er det noen som har tips til enkle, rimelige og greie vesker som kan romme 1 hus med 1eller 2 ekstra objektiv?

Lenke til kommentar

Er det noen som har tips til enkle, rimelige og greie vesker som kan romme 1 hus med 1eller 2 ekstra objektiv?

 

Think Tank Retrospective 7.

 

Denne rommer mer enn den ser ut til. Jeg bruker den med 5DmkIII med påmontert objektiv i størrelsen 100mm f/2.8IS, 200mm f/2.8 eller lignende, og da har jeg også plass til et objektiv av samme størrelse på hver side av huset.

 

Bruker du grep tror jeg veska blir litt for trang.

 

I tillegg har du ymse smårom med plass til diverse filtre, batterier, osv, samt et hendig rom til iPad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...