Gå til innhold

Mørke - ikke sorte - pixels på teve'n


Anbefalte innlegg

Heisann!

For mange år siden, alts 4-5 år siden, så kjøpte jeg en Tatung TV, en tv som fikk veldig mye bra omtale, og jeg har i alle år vært kjempefornøyd med denne.. MEN, i det siste så har jeg lagt merke til at det brer seg en stripe med mørke pixler vertikalt på skjermen! De er ikke sorte og døde eller stuck, men rett og slett mørkere en bildet ellers.. Dette er litt, ganske mye egentlig, irriterende å se på, så er det noen som har noen ide om hva dette kan komme av, og eventuelt har en løsning? Har ikke budsjettert med noen ny teve på en stund enda, så det hadde vært ille kjekt om det kunne fikses på et mystisk vis, like mystisk som det har oppstått..

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar Hårek... øøøøøh.... CCFL ja... jadda... mulig det... heh... hadde jeg bare skjønt hva CCFL er... ;) Men uansett, jeg legger opp et bilde her som beskriver problemet....

 

Jeg har prøvd å kjøre noen sånne "fix pixels" videoer og sånt via youtube på teve'n, men det har ikke gjort noen forskjell, annet enn at jeg la merke til at desto lysere farge - desto mindre fremtredende ble den stripa.. så noe liv virker det som det er bak der..

 

Igjen, takk for svar!

 

 

post-165920-0-60478400-1367402019_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme på to TVer ( andre av den billige sorten, den første fra LCDTVs" barndom" i form av en 32" viewsonic fra 2006 ).

Den første TV (viewsonic) gikk på dynga etter fire år - var helt jævlig å se på , den andre av merke TECO 37" som jeg har enda (har bare fått litt - men jeg har lyst å bytte den ut pga dette som er sjenerende og irriterende).

Det er ikke baklyset men selve LCD panelet - på fagspråket kaller de det mura effekt.

Det kjennetegnes på en måte som skygger som er blurry i partier og kan vokse seg større jevnlig .

 

 

Står litt mere om mura effekt her :

http://www.behardwar...ead-pixels.html

 

 

 

I bildet av en PC skjerm under er det en slk blurry skygge dott øvert til høyre (mura effekt).

post-35394-0-43980100-1367421216_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...