Gå til innhold

Virksomhetsstøtte [Privatisteksamen]


Lovegame

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

 

Jeg skal opp til eksamen i Virksomhetsstøtte nå på fredag, dette er da et fag fra IKT-servicefag VG2.

 

Tar opp faget da jeg hadde virkelig dårlig karakter i det fra før av.

Problemet mitt er at jeg har vansker med å skjønne hva jeg egentlig skal lese/pugge på. Har tilgang til Arena-IKT og det aller meste av hjelpemidler her på jobb frem mot eksamen.

 

Noen som vet hva jeg trenger å vite?

Er generelt god på data fra før av, men trenger grei karakter på denne.

 

Legger kompetansemålene i spoiler:

 

Programfaget omfatter forbedring av arbeidsprosesser ved å bruke IKT. Bruk av IKT som bidrag til verdiskapning og omstilling inngår i programfaget. Programfaget omfatter kartlegging av IKT-kostnader, brukertilfredshet, kostnads- og nyttevurdering, og bruk av relevant regelverk og avtaler for IKT-løsninger.

Målet er at eleven skal kunne:

dokumentere IKT-bruk og vurdere kostnads- og nytteverdien av et IKT-system

kartlegge behov for IKT-støtte i en arbeidsprosess og utarbeide en kravdefinisjon for et IKT-system

hente informasjon, gi råd og veilede i forbindelse med planlegging av nye systemløsninger i en virksomhet

vurdere nye systemløsninger i en virksomhet i henhold til relevant regelverk og veiledninger i bruk av IKT som hjelpemiddel

gjennomføre en undersøkelse av brukertilfredsheten i en virksomhet og vurdere resultatet mot organiseringen av brukerstøtten og avtalt tjenestekvalitet

ta i bruk og gi råd om kontorstøttesystemer for effektivisering, forenkling og automatisering av arbeidsoppgaver

kartlegge skjulte IKT-kostnader i en virksomhet og foreslå tiltak for å redusere dem

gjennomføre og dokumentere en analyse av henvendelser til brukerstøtte for å avdekke behov for endringer, opplæring og brukerveiledninger

 

Endret av Lovegame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med du dermed også hadde en tverrfaglig eksamen når du gikk VG2 IKT-servicefag?

Jeg hadde iallefall den i fjor, og regner med at mye av det som kom der pluss en del mer vil komme på din.

 

Gjennom hele året så kan jeg huske at vi på den økonomiske biten av faget hadde et spesielt fokus på dette med å sette opp investeringsbudsjetter, driftbudsjetter, investeringsanalyser, og til slutt avskrivninger (MYE av dette).

På den andre delen av faget var det mer ting som omhandlet: kravspesifikasjoner, kravdefinisjoner, derav også innkjøp av IKT-utstyr til bedrifter, ITIL (organisere en IT-avdeling i bedrift), innskaffelse av informasjon (utforme en undersøkelse), Service Level Agreement-avtale.

 

Dette var vel det jeg oppfattet som det viktigste gjennom hele skoleåret og også under eksamen hvor deler av dette kom. Nå vet jeg dog ikke hvordan eksamensformen din er når du bare tar opp ett fag.

 

Håper det hjalp litt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar også opp Drift- og vedlikehold samt tverrfaglig eksamen, men disse er ikke før senere i Mai.

 

Takker for informativt svar, har jo fullført IKT-servicefaget (dog med dårlige karakterer) fra før, men må si at dette med budsjetter, analyser og avskrivninger hadde vi sjeldent/aldri noe om.

 

 

Sitter og leser på absolutt alt jeg kommer over nå, men skulle hatt noen faktiske oppgaver å jobbe med før selve eksamen.

Lenke til kommentar

Det er nok, dessverre, utrolig varierende fra skole til skole hva man har om med tanke på kompetansen til læreren. I virksomhetsstøtte hadde vi en lærer, type utdannet siviløkonom, som tok seg av den økonomiske biten, mens en annen lærer hadde om resten av faget.

 

Legger til to PowerPoint-presentasjoner vi brukte mye det året. Masse informasjon og oppgaver man kan øve seg på :)

- Avskrivninger

- Budsjettering

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...