Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

valg av trådløs ruter og svitsj


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en oppgave på skolen der jeg skal sette opp ett nettverk i en liten bedrift.

bedriften har 8 stasjonære iMac og 6 MacBokk Pro. de stasjonære skal både kunne koble seg på trådløst og ha kabel til ruteren, mens de bærbare skal ha trådløst nettverk.

 

har dere noen forslag til hvilke ruter jeg skal kjøpe. den skal ha kapasitet til å gi alle de 14 pc-ene trådløst nett ?

 

takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja 802.11ac burde vel gi mere en nok kapasitet, problemet er heller at mottaker utstyret ikke følger etter, men man kan fremdeles bruke G standarden (2.4 Ghz båndet). Og ha AC seperat på (5 ghz båndet).

 

Vil tro også Mac maskiner bruker intel baserte trådløs nettverkkort så det burde virke.

 

Det som heller er spørsmålet er om pris og behov, skal alle bare surfe på internet bør en Wireless N router være tilstrekelig, og man kan bruke kabel på det som krever båndbredde.

 

Asus RT-N66U og Netgear R6300 burde vel være tilstrekkelig med god margin?

Lenke til kommentar

Det finnes også firmaer som bruker noe som heter radiolink:

 

air1220b-top.jpg

 

Som er mere en form som ren Accesspoint, fordelen er man slipper å betale for mye stash som USB og brannvegg, og man kan sette opp serveren eller Proxy og ta router oppgaven. Routen over jeg foreslår er mere for forbrukermarkedet. Selv om de er veldig gode firma ha andre behov. Det er spesielt lurt å tenke på hvis bedriften blir større med tiden.

 

Det er noe man kan vurdere ut i fra behov.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Radiolink? :o - Vel uansett - Normalt oppsett for en bedrift på den størrelsen er en Brannmur->Switch->Trådløst aksesspunkt

 

(Da går jeg ut ifra at ikke alt skal kobles trådløst, da kan du kutte ut switchen og koble aksesspunktet rett i brannmuren)

 

Brannmuren tar seg av routing og kan også fåes med WLAN, og kjøper du en slik enhet så kan du sammenligne det med en "kraftigere" versjon av en hjemmerouter.

 

F.eks denne: http://www.zyxel.com/no/no/products_services/zywall_usg_200_100_plus_100_50_20w_20.shtml?t=p (USG-20W)

 

Fordelen med å bruke en slik bedrifts-løsning fremfor en typisk hjemmeruter er at den som oftest takler flere brukere samtidig uten at hastigheten til hver klient synker eller blir ustabil, og den inneholder også mer avansert funskjonalitet rundt brannmuren og VPN osv.

 

("Radiolink" aksesspunktet vist over er forøvrig et helt standard Cisco WLAN aksesspunkt)

Lenke til kommentar

("Radiolink" aksesspunktet vist over er forøvrig et helt standard Cisco WLAN aksesspunkt)

 

Det er og et fryktelig gammelt ett, og anbefales ikke. Gå for guds skyld for nytt utstyr. Cisco 1600/2600 er bra aksesspunkter, som er forholdsvis rimelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...