Gå til innhold

Apples første datamaskin skal under hammeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv med normal inflasjon må verdiøkningen på Apple-maskinen kunne sies å være enorm. Nyprisen i 1976 var 666,66 USD, levert via postordre. Da var det kun printkortet, manualen og to datakasetter som ble levert. Resten (monitor, tastatur, strømforsyning og kasettspiller) måtte kjøperen selv få tak i. Den ene kasetten inneholdt operativsystemet Apple DOS og den andre inneholdt noen enkle program.

Lenke til kommentar

Hah, fet overskrift. Flere ordspill her :)

 

Først tenkte jeg "UÆÆ! Skal noen ødelegge den første apple maskinen?", altså bokstavelig.

 

Når jeg så hva det gjaldt tenkte jeg "hah, lol. Under hammeren, den var god". Altså auksjon, "SOLGT TIL XXX, (bang)".

 

Men så til slutt det samme som simen skrev ovenfor, rettsakfest :D

Lenke til kommentar
Tja, i 1976 måtte du ha tatt til takke med en Apple 1 om du ville ha en hjemme-PC. Det fantes nemlig ingen andre hjemme-PC'er før 1977. Må være litt surt for en hateboy å svelge, hehe.https://en.wikipedia...i/Home_computer
Det er vel strengt talt ikke helt korrekt... Det kom flere på begynnelsen av 70-tallet. Ta foreksempel SCELBI-8H, Altair 8800 og SOL-20.

Er ganske så riktig. Intel kom i slutten av 71 med sin første mikroprosessor. Den ble riktignok ikke brukt til datamaskiner før midten av 70tallet. Å si att Apple var først er fjas. Men den kommersielle maskinen så var vel apple ganske tidlig ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...