Gå til innhold

[Løst] Fra kompakt til speilrefleks. Nikon vs Canon.


Anbefalte innlegg

Da mitt kompaktkamera har visse begrensninger vurderer jeg å kjøpe et speilreflekskamera. Det står hovedsaklig mellom NikonD5200 og Canon 700D.

D5200 er vel det eneste Nikon-kamera som har vridbar skjerm. Derfor har jeg fokus på denne modellen.

 

Noe av grunnen til oppgraderingen er at jeg får ikke kjøpt gråfilter til SX 20IS.

Fikk bekreftet det i dag av Japan Foto. Er muligens å få tak i fra andre nettsider med en overgang eller no..?

 

Det jeg ønsker å ha er raskest/enklest mulig tilgang til lukkehastighet, blendern og ISO.

 

Til dere som tar masse bilder, hva er viktigst for dere med tanke på brukervennligheten?

 

Regner med 90% bilder så derfor er ikke film så vesentlig selv om det er kjekt å ha i tilfelle.

Bruksområdet mitt blir natur, bygninger mm..

Ønsker et kamera som jeg ikke behøver å oppgradere på 5-6 år.

 

Om jeg skulle kjøpe brukte objektiver; i hvor stor grad er dette bakoverkompatibelt Nikon vs Canon. Tror dog ikke at jeg kjøper brukt men kan være greit å vite noe om det.

 

Skulle tro og ønske bildekvaliteten fra mitt 4 år gamle kompaktkamera til speilrefleks vil bli en STOR opplevelse.

 

Flott om dere som bruker speilrefleks til daglig kan gi meg noen tips og info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D5200 Har vridbar skjerm ja. Det er viktig etter min mening. D5200 har ikke ekstra kontrollhjul. Det er veldig viktig å ha for å kjapt justere forskjellige ting.

 

Nikon D7100 har vridbar skjerm og ekstra kontrollhjul. Foreløpig koster det mye siden det er nytt, men det er jo også noe av det beste du får av speilrefleks i crop.

 

Selv har jeg et Canon 60d. Vridbar skjerm og ekstra kontrollhjul bak. Disse bruker jeg hele tiden.

Kameraet er mye rimeligere enn D7100, men sensoren begynner å dra på årene. Jeg er fornøyd med bildekvaliteten selv.

 

Jeg nevner disse kameraene fordi de har kontrollhjul bak + skjerm oppå, og dermed rask tilgang til ISO, lukkerhastighet og flere andre valg.

 

Er dette viktig for deg, så velg et kamera som D7000/D7100 fra Nikon, eller 60d eller 7d fra Canon. D7100 er helt nytt. D7000 har ikke vridbar skjerm.

 

Canon kommer med oppfølger til 60d og

7d, eller de slår kameraene sammen snart.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Nikon D5200 Har vridbar skjerm ja. Det er viktig etter min mening. D5200 har ikke ekstra kontrollhjul. Det er veldig viktig å ha for å kjapt justere forskjellige ting.

 

Nikon D7100 har vridbar skjerm og ekstra kontrollhjul. Foreløpig koster det mye siden det er nytt, men det er jo også noe av det beste du får av speilrefleks i crop.

 

Selv har jeg et Canon 60d. Vridbar skjerm og ekstra kontrollhjul bak. Disse bruker jeg hele tiden.

Kameraet er mye rimeligere enn D7100, men sensoren begynner å dra på årene. Jeg er fornøyd med bildekvaliteten selv.

 

Mener du tar feil der at D7100 har vridbar skjerm.

Lenke til kommentar

Du nevnte et ekstra kontrollhjul. Hvilken funksjon har det?

 

Man justerer en drøss forskjellige ting ved fotografering, i menyer og ved blaing mellom bilder med det bakre kontrollhjulet. Om du ikke har det, må du inn i kameraets meny hver gang du egentlig kunne brukt hjulet bak.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

La oss si at du er i den mest brukte modusen- blenderprioritet.

 

Da kan du bruke hjulet oppå for å endre blenderen.

 

Skal du endre eksponering på et enklere kamera, kan du trykke på ev- knappen bak for å endre. Endre ISO- ofte egen knapp for det. Du må mye inn i menyen og rote.

 

På et mer avansert kamera, kan du i manuell velge lukkertid med det ene hjulet og blender med det andre. Med skjermen oppå kan du lett endre andre ting med egne knapper der og.

 

Jeg skriver fælt rotete nå ser jeg.

 

Anbefaler D7100 med tanke på det du ønsker til tross for manglende vridbar skjerm.

 

Ellers er vel 60d greia. Men siden du ønsker et kamera for fem år fremover, er vel sensoren her tynnslitt.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Jeg henter sitatet fra testen til Akam.no: D5200 har ikke fokusmotor i kamerahuset og gir derfor ikke autofokus med optikk uten motor.

 

Her er testen

 

Anbefaler deg å lese mye om forskjellige kameraer OG systemer før du handler.

 

Har du sett på speilløse systemer? Jeg ser at mange går over til speilløst nå for tiden. Sjekk og Akam sine anbefalinger

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Ett bra speilløst alternativ er Olympus OM-D E-M5 som er mindre enn speilrefleksene som har nevnt = større sjanse for å faktisk ta med ut, topp bildekvalitet, vippbar skjerm og tilpasset norsk sommer ved at det er værtettet sammen med blitsen og 12-50mm objektivet som det selges med.

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til oppgraderingen er at jeg får ikke kjøpt gråfilter til SX 20IS.

Fikk bekreftet det i dag av Japan Foto. Er muligens å få tak i fra andre nettsider med en overgang eller no..?

 

Til dere som tar masse bilder, hva er viktigst for dere med tanke på brukervennligheten?

 

Skulle tro og ønske bildekvaliteten fra mitt 4 år gamle kompaktkamera til speilrefleks vil bli en STOR opplevelse.

Det finnes adapterringer til SX20IS som gjør at standard filtre passer, jeg vet ikke om det er fare for lystap i hjørnene hvis man bygger for mye ut.

 

Når det gjelder brukervennligheten så er det meste greit så lenge ting er lagt opp sånn at man kan gjøre instillingene stort sett automatisk uten å tenke på det med litt øvelse. Hvis man må lete i menyen så er det full krise, men får man opp 3 valg uten å måtte lete så kan det gå bra.

 

Bildekvaliteten på et moderne kompaktkamera i øverste klasse vil være en enorm forbedring fra det du har nå.

 

Ikke glem å vurdere om du kan bruke et lite nettbrett eller telefon istedet for vippbar skjerm. Noen kamera har innebygget WIFI og andre har små moduler som ektrautstyr for en billig penge.

Lenke til kommentar

Skulle tro og ønske bildekvaliteten fra mitt 4 år gamle kompaktkamera til speilrefleks vil bli en STOR opplevelse.

 

 

Bare hvis du er villig til og lære/forstå forskjellen på blender,lukker,iso og dybdeskarphet/fokus.

 

Siden et speilrefleks har veldig mye mindre område som blir skarp i bildet burde man lære seg kameraet og bruken for og få utnyttet egenskapene, hvis ikke vil det nok bli mange bilder som er feilfokusert og har bevegelseuskarphet, men lærer du det grunnleggende blir bildekvaliteten mye bedre.

 

Hvis størrelsen er viktig så kan du sjekke den nye Canon 100D også, en 700D i mindre innpakning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du har ikke skrevet noe om budsjett, og det er egentlig ganske viktig. D5200 er fin den, men den har som sagt tidligere kun et kontrollhjul, noe som hvertfall jeg synes er ganske knotete. Ingen fokusmotor i huset, så den kan ikke bruke gamle objektiver.

 

Hvis du bruker ditt nåværende kamera mye på full tele (zoom) så hadde det kanskje vært like greit å kjøpe seg et nytt og tilsvarende kamera?

Lenke til kommentar

Nikon v Canon skal jeg ikke kommentere. Mitt eneste råd er, hvis du har mulighet, ta deg en tur i en fotobutikk og prøv de aktuelle husene. Hold de i hånda, se hvilket inntrykk du får av knapper m.m. Siden "bevegelig" skjerm er viktig, se om de "opptrer" ulikt mellom merkene. Begge merkene (+ ikke nevnte merker) leverer gode bilder, men følelsen i hånda kan være en stor forskjell ikke bare fra merke til merke, men også fra modell til modell fra samme merke.

Lenke til kommentar
D5200 er vel det eneste Nikon-kamera som har vridbar skjerm.

Testet SX20 IS en gang i tiden og det var et bra kamera. Slo opp i brukermanualen og der var det ikke listet noe adapter for bruk av filter for SX20 IS. Det fantes imidlertid for modellen som kom etter - SX30 IS, men det var redesignet en del så det spørs nok om det passer. Mulig det kan finnes fra tredjeparts produsenter og dagens SX50 IS har også mulighet for filter via adapter.

 

Det har uansett gått noen år siden SX20 IS og det har skjedd en del både med kompaktkamera/superzoom og systemkameraer så et nytt kamera er ikke så dumt. Testet nylig D5200 og sitter igjen med et meget positivt inntrykk, spesielt av sensoren som virket veldig bra. Som du nevner er D5200 eneste modell fra Nikon med vridabar skjerm. Selve kameraet er helt greit, litt liten søker, kanskje litt plastikkaktig (men bedre enn SX20 IS), men innmaten (dvs sensor og elektronikk) oppfatter jeg som klasseledende og autofokusmodulen er fra D7000 og fungerer bra.

 

Som noen nevnte mangler D5200 motor for AF med gamle linser, men Nikon har et meget bra utvalg med linser med innebygd motor så for de fleste er dette ikke noe problem.

 

Canon 700D (like gjerne 650D eller 600D). Har ikke brukt alle disse, men har brukt 650D litt og personlig likte jeg ergonomi/byggekvalitet litt bedre enn på D5200, men forskjellene var små og ikke noe jeg ville vektlagt høyt i valget. D5200 og D700 er i samme klasse, og i en klasse hvor både Canon og NIkon holder litt igjen på features for å kunne selge de dyrere modellene. Dermed mangler begge noen muligheter, men ikke de samme. D5200 mangler som nevnt foksumotor, men også nedblendingsknapp og speillås. Jeg synes også videomodusen var mindre intuitiv i bruk enn Canons, men det er noe du fort venner deg til. Canon mangler ikke funksjoner på samme måte, men har litt enklere AF-modul og eldre sensor som gjør at bildekvaliteten ikke er helt på samme nivå på enkelte områder.

 

Begge modeller er meget bra, jeg ville nok valgt D5200 av disse hvis jeg stod helt fritt og prioriteterte bildekvalitet, og da særlg dynamikk på lav ISO over alt annet. På ergonomi, knapper, ratt og brukervennlighet synes jeg 650D er bedre, men det kan muligens skyldes at jeg er mer vant til Canon.

 

Begge gir selvsagt et kjempehopp i bildekvalitet i forhold til SX20 IS, særlig i vanskelige lysforhold. De gir også et kjempehopp i størrelse og vekt og det er ikke like positivt. Du kommer heller ikke i nærheten av fleksibiliteten zoomområdet på SX20 IS gir så en overgang til speilrefleks gir også noen utfordringer hvis du bruker teleenden av zoomområdet mye. Det nærmeste du kommer din nåværende zoom er Nikon 18-300mm som gir deg tilsvarende 450mm tele og sammen med litt beskjæring vil du da komme nærme detaljnivået du får med SX20 IS på full tele, men D5200 + 18-300 er digert sammenlignet med det du har i dag. Alternativet er flere linser eller gå ned i zoomområde og da finnes det massevis av objektiv å velge mellom.

 

Så det var noen som foreslo speilløst og jeg tror det kan være et vel så bra alternativ. Akuelle modeller er Sony NEX-6 (og 7), Olympus E-M5 og Panasonic G6 (eller GH3). Da kommer du ned i størrelse sammenlignet med speilrefleks, beholder vridbar eller vippbar skjerm, men får ikke samme zoomområde som SX20 IS.

 

Velger du et nytt superzoomkamera har disse også blitt bedre med årene. Canon SX50 IS, Panasonic FZ200 og Fuji HS50 har alle vridbar skjerm som du har i dag, minst like mye zoom, litt bedre vidvinkel og mulighet for bruk av filter (SX50 HS via adapter).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...