Gå til innhold

Prising av brukt utstyr


Anbefalte innlegg

I et skap i huset ligger det et digitalt speilreflekskamera som altfor sjelden får luftet seg. Jeg synes det er fornuftig å vurdere og selge det til fordel for noe som blir brukt mer, men min mann synes det er "kjekt å ha" (og bruker det aldri.....). Jeg vurderer flere muligheter, både annet, og værtett system (bor på Vestlandet!), evt kompakt kamera av god kvalitet.

 

Men nå er jeg mest nysgjerrig på om det vi har liggende har noen annenhåndsverdi, eller om det like gjerne kan fortsette og ligge i skapet. Har følgende utstyr:

 

Kamerahus: Nikon D70

Objektiver: AF-S DX 18-70 mm, 3,5-4,5

AF ED 70-300 mm, 4-5,6

Sigma 10-20 mm, 4-5,6

AF 50 mm, 1,8

Har også Nikon Speedlight SB800, dog med defekt display, samt en telekonverter (Teleplus MC4, 2 X)

 

Setter veldig pris på om noen som er bevandret i fotoverdenen har en ide om hva som kan være realistisk å evt selge for. Gjerne priser pr komponent, og så er det vel evt naturlig å rabattere ved kjøp av flere ting.

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hus og kitobjektiv - 1200-1500kr

70-300mm - 1200-1400kr

10-20mm - 1800-2000kr

50mm - 500kr

Defekt blits og tredjeparts tc - 200-400kr (dette er ikke noe jeg ville betalt ekstra for i en pakke, men er greit å legge ved for å bli kvitt det).

 

Sånn ca.

 

Takk for raskt svar!

 

Ved evt kjøp av nytt systemkamera må det legges noen lapper i mellom, og det er jeg forberedt på. I det siste er det værtetthet som har opptatt meg. En ting er at Nikon-utstyret er mye å drasse på, en annen ting er at jeg har vært litt redd for å ta det med pga at det kan bli vått, få sand i etc.

 

Kan jeg få følge opp med å spørre hva du tenker om utstyrsbehov ift mitt typiske bruksmønster; det blir mye bilder av barn, familie o.l. Både å forevige dagligdagse ting, men jeg synes også det er utrolig morsomt å forsøke og fange situasjoner, ansiktsuttrykk o.l. Dette synes jeg er best å gjøre fra en viss avstand, for å ikke forstyrre situasjonen jeg vil fange. Blir det et bra motiv og bilde, er det jo veldig gøy å kunne forstørre det noe, +/- A4, uten at det ser ut som grøt. Men jeg er nok langt fra fotograf-kresen når det gjelder hva som er akseptabel kvalitet.

 

Når det gjelder etterbehandling av bilder, så gjør jeg fint lite av denslags. Så derfor synes jeg det er morsomt med kreative filter, selv om dette nok er ansett å være noe tull fra skikkelige fotografers ståsted:-).

 

Sånn for å oppsummere; det viktigste med fotografering for meg er å fange øyeblikk og minner, det er langt viktigere enn superkvalitet på resultatet, sånn bildeteknisk (om det er et ord...).

 

Og så er det veldig fordelaktig at utstyret ikke er for stort.

 

Veldig kjekt med innspill rundt dette, da det er så alt for mye å velge mellom.

Lenke til kommentar

Det er mye bedre å selge enn å la ting ligge å slenge, det opptar plass både fysisk og psykisk.

 

Et kompaktkamera som tar betydelig bedre bilder enn D70 er Sony RX100. Ikke lang zoom, men veldig skarpt bilde som du kan beskjære kraftig og skrive ut i A4 uten problemer. Siden du ikke bruker D70 ofte så gå for noe lite og praktisk som du alltid har i lomma.

 

Kameraet har mange filterprogrammer og god automatikk. I tillegg har du enkel tilgang på manuell styring både på foto og video.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha et kamera som er nevneverdig mindre enn D70'en ville jeg sett for meg tre alternativ:

 

1: Kjøp et godt kompaktkamera, noe ala Sony RX100, Fuji X20 etc. Disse koster 4-5000 kroner og gir meget gode bilder. RX100 er veldig liten og kompakt, Fuji X20 er litt større og har søker, noe RX100 ikke har. Noe særlig tele (zoom) er det ikke på disse kameraene, og man kan jo ikke bytte objektiv (linse)

 

2: En superzoom, hvis du vil ha mulighet til å ta bilder på lang avstand, dvs hvis 70-300'en var mye brukt på D70. Panasonic FZ200 er et meget godt valg i denne klassen, lyssterk selv på full tele, og ganske så grei bildekvalitet. Dette blir egentlig ikke så mye mindre enn D70'en, men det har stort zoomområde og er egentlig ganske ålreit.

 

3: Et systemkamera. Da får du jo fort mulighet til å bytte objektiver hvis fotografi skulle være av interesse som en hobby. Kanskje en hobby man vil vokse med og utvikle fremover. Da er det kjekt å kunne bytte optikk. Hvis du skal ha noe som er nevneverdig mindre enn D70 vil jeg anbefale Olympus OM-D E-M5. For 8000 kroner får du denne med kitobjektiv. Både kamera og objektivet er værtettet, og tåler en dusj, støv og sand (Merk at det ikke er ment til undervannsbruk, selvom det tåler en sprut. Akkurat dette nevnte du jo noe om her. Dette gir vesentlig bedre bildekvalitet enn D70'en dere har nå, og er veldig hendig og kompakt. Innebygget elektronisk søker som er helt super har du også. Lynkjapp autofokus, og virkelig et kamera av profesjonell kvalitet. Ulempe er pris, men man får virkelig mye for pengene.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Veldig ok å se at alle kamera som nevnes er kamera jeg også har sett på som attraktive. Det som gjenstår er rett og slett å bestemme seg for hvilken kategori kamera. Det er strengt tatt mer enn vanskelig nok, men jeg heller vel mot en av de to første kategoriene, evt begge:-) De er jo ikke værtettet, men jeg ser for meg at det er enklere å beskytte et mindre kamera, og som ikke har en masse ekstrautstyr på slep. Pr tror jeg ikke verken interesse eller tid forsvarer et systemkamera. Det blir rett og slett ikke "praktisk" nok.

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt dette her, og jeg får ikke husbonden helt med på å kvitte oss med fotoutstyret vi har liggende. Så da kommer et nytt, og forhåpentligvis siste spørsmål; har det noe for seg å oppgradere kamerahus med den optikk vi har (AF-S DX 18-70 mm, 3,5-4,5, AF ED 70-300 mm, 4-5,6, Sigma 10-20 mm, 4-5,6, AF 50 mm, 1,8)? Basert på det jeg har funnet ut må vi opp i klassen D7000/7100 for å få fokusmotor i kamera, siden det ikke er motor i de fleste av objektivene vi har.

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt dette her, og jeg får ikke husbonden helt med på å kvitte oss med fotoutstyret vi har liggende. Så da kommer et nytt, og forhåpentligvis siste spørsmål; har det noe for seg å oppgradere kamerahus med den optikk vi har (AF-S DX 18-70 mm, 3,5-4,5, AF ED 70-300 mm, 4-5,6, Sigma 10-20 mm, 4-5,6, AF 50 mm, 1,8)? Basert på det jeg har funnet ut må vi opp i klassen D7000/7100 for å få fokusmotor i kamera, siden det ikke er motor i de fleste av objektivene vi har.

Da må du også ha nytt kit-objektiv, 18-70'en var fin på D70, men funker dårlig på høyere oppløsning. De andre er antagelig ok. Du kan sikkert få en pent brukt D7000 nå med et bra objektiv til en ok pris!

Lenke til kommentar

D7000 har 63% høyere oppløsning enn D70, med unntak av 50 mm objektivet som yter meget godt så vil vel de objektivene havne på ok/brukbart uten å komme helt opp på det nivået D7000 fortjener.

 

Det høres også ut som mye penger å bruke på et kamera som kansje aldri kommer til å bli brukt etter første uka. Dere må i allefall være sikker på at det er et problem med D70 som gjør at utstyret ikke blir brukt før det er noen vits å begynne å tenke på oppgradering.

 

Hva med et skikkelig kompaktkamera til deg og et GoPro videokamera (som er kjekt å ha) til husbonden?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Ser absolutt at det er mye penger å bruke på nytt hus, og jeg synes vel strengt tatt at den løsningen er lite aktuell. Husholdning får kose seg med å ha speilrefleksen i skapet, og så får jeg finne ut om det blir et skikkelig kompaktkamera eller en superzoom. Både RX100 og FZ200 er veldig fristende, hvert til sitt bruk. Men kanskje litt i overkant med begge, med mindre Lotto'en slår inn med toppgevinst:-)

 

Ser at husbonden ble til husholdning i mitt innlegg. Forb..... stavekontroll på iPad!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...