Gå til innhold

Nå kan du skanne negativer med mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dansk selskap lanserer applikasjon for Android

 

Nå kan du skanne negativer med mobiltelefonen

 

Nei, Lars. Ikke skanne negativet. Som det står i artikkelen; du tar bilde av negativet. Overskriften din bør justeres til:

 

Nå kan du ta bilde av negativet med mobiltelefon.

 

 

Har jeg en viss skepsis, oh jess. Fordi:

 

Du skal legge negativet på overflate med lys, for eksempel en iPad eller et lysbord. Negativet må ligge helt flatt, så du må ha et eller annet å holde de flatt med. Det går sikkert greit å finne. Men om lyset fra for eksempel en iPad er godt nok...tja...

 

Så skal du altså holde mobiltelefonen noen centimeter over negativet og fotografere det. Altså i nøyaktig 90 graders vinkel flatt på negativet og helt stødig for å unngå fokuseringsfeil. Bør nok i så fall ha mobiltelefonen på stativ...

 

Dette bildet skal tas gjennom et objektiv med begrenset kvalitet og etterbehandles til en bitteliten JPG i mobilen.

 

 

Mehhhhh....trukke det...

 

 

Sikkert en artig greie for de som tviholder på emulsjonsfilm, men for min del håper jeg de holder seg til en app for Android...hehe...

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har jeg en viss skepsis, oh jess. Fordi:

Det er vel opplagt at dette ikke er noen erstatning for et høykvalitets scan, men er det gjort bra er det en enkel måte å få digitalisert et negaitv som sannsynligvis aldri ville blitt det ellers.

 

Skal det være noe vits i appen (som jeg ikke har prøvd) må den:

- Rette opp skjevheter pga at kameraet ikke er senterert/holdt perfekt i 90 grader. Burde ikke være særlig vanskelig da alle negativ er firkantet. Hvis du i tillegg kan fortelle appen hvilket format det er blir de ennå enklere.

- Rette opp fortegning i objektivet (på eksempelt i artikkel så det ikke ut til at den gjorde det)

- Fjerne masken på negativ fargefilm

 

Å bruke en Pad som bakgrunn er nok ikke ideelt, hvite lysdioder gir maks sRGB fargerom, men siden mobilkameraet heller ikke klarer mer og brukeren neppe er interessert i andre profiler er ikke det noe stort problem.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel opplagt at dette ikke er noen erstatning for et høykvalitets scan, ...

 

 

 

Det er nok ikke noen erstatning for lavkvalitets skanning heller. Det er nok, som du også skriver, et leketøy som i det minste muliggjør at negativer fra emulsjonsfilm kan bli digitalisert. Kanskje ikke særlig bra, men hey, det gjøkke no...:-)))

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke noen erstatning for lavkvalitets skanning heller.

Du har et poeng der, men hadde vært interessant å se hva Adobe eller en av de andre bildebehandlingsleverandørene kunne fått til med en slik ide (og da gjerne for andre kameraer). De har jo allerede kode for objektivkorreksjon, perspektivkorreksjon og andre transformasjoner som skal til for å rette opp en ikke perfekt avfotografering. Med et bra kompaktkamera eller et systemkamera og litt bedre bakgrunnslys kunne det sikekrt blitt et ganske bra resultat uten bruka av diasduplikator el.l.

Lenke til kommentar

Først nå oppdager dere at det går an å fotografere et fotografi også med en telefon..?Eller er det invertering av farger der først oppdager nå?Si det heller som det er: "Dette fotoprogrammet finnes det sikkert 1000 varianter av, men vi prater litt om det likevel, fordi vi liker det."

 

Shoebox er et greit alternativ til Helmut.

Lenke til kommentar
Først nå oppdager dere at det går an å fotografere et fotografi også med en telefon..?Eller er det invertering av farger der først oppdager nå?Si det heller som det er: "Dette fotoprogrammet finnes det sikkert 1000 varianter av, men vi prater litt om det likevel, fordi vi liker det."
Shoebox er et greit alternativ til Helmut.

 

Hvis det er denne du sikter til:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.thousandmemories.shoebox&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS50aG91c2FuZG1lbW9yaWVzLnNob2Vib3giXQ..

 

så står det her: "ShoeBox makes converting photo prints to digital easier by turning your Android device into a mobile photo scanner."

 

Mao, det ser ut til at den ikke gjør det Helmut gjør, nemlig konverterer negativer til positiver.

 

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg om en sammenligner denne løsningen med 5DmkIII på stativ m/macroobjektiv + nettbrett-lysbord og skyte i raw.

Blir en av løsningene bedre enn den andre, og blir noe av det bedre enn å scanne f.eks. 10x15 print?

Tenker ikke spesielt/bare på løsning for de som velger å bruke film i dag, men kanskje for å overføre noen eldre ruller?

Lenke til kommentar
Først nå oppdager dere at det går an å fotografere et fotografi også med en telefon..?Eller er det invertering av farger der først oppdager nå?Si det heller som det er: "Dette fotoprogrammet finnes det sikkert 1000 varianter av, men vi prater litt om det likevel, fordi vi liker det."
Shoebox er et greit alternativ til Helmut.
Hvis det er denne du sikter til:https://play.google.com/store/apps/details?id=com.thousandmemories.shoebox&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS50aG91c2FuZG1lbW9yaWVzLnNob2Vib3giXQ..så står det her: "ShoeBox makes converting photo prints to digital easier by turning your Android device into a mobile photo scanner."Mao, det ser ut til at den ikke gjør det Helmut gjør, nemlig konverterer negativer til positiver.Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Har bare så vidt testet det, men det ser ut til at den ikke konverterer negativer nei. Med mindre man benytter en annen applikasjon. Da er vel Helmut kanskje å foretrekke :)

 

Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg om en sammenligner denne løsningen med 5DmkIII på stativ m/macroobjektiv + nettbrett-lysbord og skyte i raw.

Blir en av løsningene bedre enn den andre, og blir noe av det bedre enn å scanne f.eks. 10x15 print?

Tenker ikke spesielt/bare på løsning for de som velger å bruke film i dag, men kanskje for å overføre noen eldre ruller?

Bruk 5DMkIII du. Mobil gir crappy jpeg kvalitet.

Lenke til kommentar

 

Bruk 5DMkIII du. Mobil gir crappy jpeg kvalitet.

 

Kan se ut som man bare kan hente negativene direkte med mobilkameraet.

 

Synes egentlig denne appen er gull.

Jeg har et par gamle filmer. Kan sjekke om de er ødelagt med mobilen, før jeg eventuelt leverer dem inn til en ordentlig fremkalling.

Lenke til kommentar

Dette er ikke scanning men avfotografering og det er ikke noe nytt. Hverken det eller invertering av farger eller at det gjøres på en telefon.

 

Nå jeg går inn på Play og ser på Helmut ser jeg ingen anbefalte apper som gjør det samme og det ville jeg tro det gjorde dersom de fantes.

 

Hvilke apper er det du sikter til?

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg om en sammenligner denne løsningen med 5DmkIII på stativ m/macroobjektiv + nettbrett-lysbord og skyte i raw.

Hvis du har/skaffer deg et oppsett for å bruke 5DIII vil du få et vesenlig bedre resultat. På nettet finnes det beskrivelser av hvordan lage et eget oppsett og du kan også finne dias duplikator som er beregnet på dette, men en del er kun beregnet for film i rammer.

 

Hvis det er negativ fargefilm som skal digitaliseres må du også finne en måte fjerne den oransje masken på og det kan være litt styr å gjøre det manuelt. Det finnes beskrivelser av hvordan gjøre det for eks i Photoshop på nettet.

 

Du kan få bedre resultat enn å scanne papirkopier, men det er mer jobb. Problemet med papirkopier er en kombinasjon av at bilder på papir kan gjengi lite kontrastområde og at enhver kopiering reduserer kvaliteten. Ved å gå rett fra film til digitalt hopper du over et ledd og (gjort riktig) er det alltid en fordel.

Lenke til kommentar
Nå jeg går inn på Play og ser på Helmut ser jeg ingen anbefalte apper som gjør det samme og det ville jeg tro det gjorde dersom de fantes.

 

Hvilke apper er det du sikter til?

Det er rundt 10 år siden de første telefonene med kamera kom på markedet. Alle disse kan gjøre det førstnevnte, avfotografere bilder. Mange av disse, særlig nyere modeller har enten innebygde "negativ-filtre" eller mulighet for 3.parts programmer med negativ-filtre. Det er på ingen måte begrenset til bare Android. Søk på "android camera filter negative" så får du opp en lang liste.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...