Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Mondeo '98 Automatgirkasse problem


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min Ford Mondeo 98 modell har problemer med automatgirkassen. Når jeg skulle kjøre til jobb sist torsdag ville den ikke inn i Drive. 1., 2. og R. fungerte fint. Speedometeret fungerer også. Hadde bilen inn på verksted, men det eneste de gjorde der var å bytte automatolje. Det hjalp ikke. De mente da at eneste løsning var å ta ut girkassen for å feilsøke på den, noe som ville koste ~15000kr. Kunne forsøke å få tak i en brukt girkasse og bytte, og det ville fort koste ~20000 - 25000 kr mente de. Siden bilen er så gammel synes jeg ikke at det er verdt det, men jeg lurer på om det kan være noe enkelt som er den egentlige feilen.

 

Når jeg kjørte til/fra verkstedet (i 1. og 2. gir), testet jeg om det var mulig å få den inn i Drive et par ganger, og det gikk sporadisk før den datt ut igjen (etter en nedbremsing for eksempel).

 

Etter å ha kjørt over en fartshump rett før parkeringsplassen hjemme mistet jeg også 1. og 2. giret. Nå virket bare R., så jeg måtte rygge inn på parkeringsplassen :p . Kom meg heldigvis hjem...

 

Så oppsummert:

Bilen kommer ikke inn i gir lenger.

Speedometer virker

Olje på automatkassen er sjekket

Girene forsvant plutselig

Når jeg prøver å sette den i gir blir den stående i nøytral.

Når jeg kjørte hjem fra verkstedet merket jeg at den skiftet gir ofte ved jevn fart, noe som ikke er normalt.

Virket også som om bilen er litt lav på effekt når jeg kjørte fra verkstedet, men vet ikke om det var pga at den bare gikk i første gir.

 

Siden dette oppstod veldig plutselig så tenkte jeg at det kanskje bare er noen sensorer eller andre kabler som har løsnet, noe som kanskje ikke er så vanskelig å fikse.

 

Så noen som har noen ideer om hva som kan være galt?

Noen som vet om et verksted i Trondheim som er spesialister på automatgirkasser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...