Gå til innhold

Apple lagrer Siri-samtalene dine i to år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette lovlig? Man må jo gjennom en temmelig streng behovsprøving i rettsvesnet før det tillates uvarslede telefonopptak. Frivillige opptak av telefonsamtaler må vel varsles tydelig og samtykkes til før det blir lov. Selv med anonymisering tviler jeg på at det er særlig juridisk holdbart i Norge. Jeg mistenker at Apple har gitt blaffen i å sjekke norsk lovverk før de satte i gang med opptak.

Lenke til kommentar

Er dette lovlig? Man må jo gjennom en temmelig streng behovsprøving i rettsvesnet før det tillates uvarslede telefonopptak. Frivillige opptak av telefonsamtaler må vel varsles tydelig og samtykkes til før det blir lov. Selv med anonymisering tviler jeg på at det er særlig juridisk holdbart i Norge. Jeg mistenker at Apple har gitt blaffen i å sjekke norsk lovverk før de satte i gang med opptak.

 

Det er ikke snakk om telefonsamtaler, men talekommandoer man utfører med iPhone.

 

Følgende tekst står forøvrig i Apples vilkår for bruk av iOS (punkt 4c): By using Siri or Dictation, you agree and consent to Apple’s and its subsidiaries’ and agents’ transmission, collection, maintenance, processing, and use of this information, including your voice input and User Data, to provide and improve Siri, Dictation, and dictation functionality in other Apple products and services.

Lenke til kommentar

Fullstendige samtaler eller kort monolog går vel juridisk for det samme. Jeg er fortsatt skeptisk til om vilkårene i EULAen er verifisert i tråd med norsk lov.

 

Du har helt rett, og Datatilsynet er alt på saken. Det er meget stor sannsynlighet for at dette ikke er lov i henhold til norsk personlovgivning, hvor data skal slettes så fort hensikten med dataen er oppnådd. Hva som ellers står i EULAen er uinteressant om det ikke er i tråd med norsk lov. Trolig er det heller ikke i tråd med lovgivningen i andre EU-land. At dataene er anonymisert (ikke direkte koblet mot bruker) er i dette tilfelle ikke nødvendigvis nok. Taleopptak er så vidt jeg vet identifiserbare data, og må behandles ennå strengere enn mange andre data.

 

Blir interessant å se hva som kommer ut nærmere vurdering av dette.

 

Generelt er jeg overrasket over alle de som roper opp om DLD (som er fandens verk etter min mening) og som glatt godtar Apple og Google sin utstrakte lagring av ennå mer identifiserbare data. Vi vet ikke tøddelen mer om hvordan de kanskje vil bruke dataene i framtida enn vi vet om hvordan myndighetene vil bruke data. Personlig mener jeg det bør etableres meget strenge regler for hva Apple, Google og andre skal få lov til å lagre av informasjon og at jeg som bruker skal ha rett til å se hva som er lagret til enhver tid og kunne forlange data slettet. Grunnfunksjonalitet i en smarttelefon bør kunne virke med minimal lagring av data.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...