Gå til innhold

Parallella er en «supermaskin» som bare koster 600 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvor bra kan man spille World of Warcraft på denne da? Jeg kan bygge en billig pc for under 2000 kr til sammenligning, og da klarer den litt eldre spill som WoW.

 

Jeg vil ikke kjøre Linux, da det er "nerde os", og jeg liker det enkelt i windows :p

 

Da er det jo litt i overkant tydelig at dette produktet ikke er for deg :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette lanseres som det ekte nettbrettet for næringslivet.

 

Det er da for svakt. Dette:

 

We don’t design things to look cool, we design things to make sense.

 

This month, the group will launch the Edge, the company's very first tablet but also the first gaming-centric Windows 8 tablet to hit the market, powerful enough to run full PC games like Crysis 3 or Tomb Raider. To learn more about how Razer brought the Edge to life, we visited the systems product group for an exclusive look at the development process and earliest manifestations of the upcoming tablet.

 

er da kraftigere.

 

Interessant diskusjon blant annet med dette

 

Haha. The title needs to be updated to " The World's Most Expensive Tablet".

 

Utsagnet,

 

Parallella er en «supermaskin» som bare koster 600 kroner

 

Hvorfor er nettbrett så relativt dyre?

 

@kbleivik

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Dette var rått.. open souce.. dette er det vi trenger i dag. PERFEKT motpart til standard closed source shit som kveler industrien

Om du er interessert i å ha "friheten" til å vite linjene mellom lukkede silikonchipper så er jo det bare bra.

 

Raspberry Pi er også "Open Source", men det hjelper ikke mye når Broadcom-chippen er lukket. Driverne er heller ikke mye å skryte av.

 

Antallet små datamaskiner på hybelen min begynner å bli rimelig latterlig, men jeg tror jeg må anskaffe en av disse.

 

Det er avhengighetsskapende. :D

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har jeg missforstått når min oppfattelse er at dette er en helt vanlig svak ARM-maskin som har en RISC tilleggsprosessor med (relativt) ekstrem parallell flyttallsytelse? Jeg forstår ikke hvorfor så mange bryr seg om dette eller sammenligner med andre helt anderledes systemer, dette er et ekstremt spesialisert system med ganske få bruksområder som krever spesialprogramvare for de spesialoperasjonene. Et eksempel er real-time fjesgjenkjenning på 10 tilkoblede kamera, real-time analysering av nettverkstrømmer eller rett og slett rendring 3D-modeller. Antallet som bryr seg om disse arbeidsområdene og samtidig har et strengt strømkrav er ekstremt lite og jeg kunne hvertfall ikke bry meg mindre så lenge jeg har mulighet til å bruke en kraftigere og mer strømbrukende prosessor og mindre effektiv programvare som ikke må spesiallages for denne prosessoren.

Lenke til kommentar

Har jeg missforstått når min oppfattelse er at dette er en helt vanlig svak ARM-maskin som har en RISC tilleggsprosessor med (relativt) ekstrem parallell flyttallsytelse? Jeg forstår ikke hvorfor så mange bryr seg om dette eller sammenligner med andre helt anderledes systemer, dette er et ekstremt spesialisert system med ganske få bruksområder som krever spesialprogramvare for de spesialoperasjonene. Et eksempel er real-time fjesgjenkjenning på 10 tilkoblede kamera, real-time analysering av nettverkstrømmer eller rett og slett rendring 3D-modeller. Antallet som bryr seg om disse arbeidsområdene og samtidig har et strengt strømkrav er ekstremt lite og jeg kunne hvertfall ikke bry meg mindre så lenge jeg har mulighet til å bruke en kraftigere og mer strømbrukende prosessor og mindre effektiv programvare som ikke må spesiallages for denne prosessoren.

Det er nok ingen grunn for mannen i gaten å bli hysterisk begeistret over denne, nei. Det åpner dog en del dører for oss som vil prøve oss på å skrive våre egne høyt parallelle programmer. I videoen så sier de vel det ganske rett frem at det er utviklerne som først og fremst er målgruppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er vel at dette er et standalone system. Det er en del andre forskjeller også, for eksempel at hver av kjernene i stor grad er uavhengige (og har separat, men delbart minne), og at hele plattformen er åpen og lett å clustre. Dette er først og fremst et artig hackerleketøy (hacketøy?) for øyeblikket, men fremtidsplanene deres er veldig spennende. De sikter mot 1000 kjerner allerede neste år.

Lenke til kommentar
Så hva er forskjellen mellom dette og en andre SIMD-plattformer slik som GPGPU?

SIMD = Single Input Multiple Data. Denner er MIMD = Multiple Input Multiple Data.

Det ser ut som det er er en ekte multicore, med RISC cores. Det ser også ut som denne er en coprosessor for en standard ARM variant som kjører OSet.

Som nevnt av andre og i videoen virker denne å være et fint leketøy for de som vil parallellprogrammere, men har et budsjett. F.eks. på fritiden eller som studenter. Denne kunne kanskje vært interresant for meg eller andre dataingeniør studenter de neste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hørtes jo raskt som en litt spesiell, svak open-source maskin med ARM CPU og en svak GPU.

 

Altså antar jeg fordelene må ligge i Open Source. Hvor mye lettere er det å skrive kode til en slik i forhold til kode som kjører på GPGPU med OpenCL eller CUDA.

Nå er jo CUDA merkevarebeskyttet (proprietary), så der er det naturlig nok strengte begrensninger, men OpenCL da?

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til de som snakker så negativt om denne. Tenk bare på hva en del av forumet her kan tenkes å bruke denne til. Folding@Home !

 

Det ser ut som et ok produkt, som skal kjøre Ubuntu. Også perfekt for Folding@Home.

 

Størrelsen var sånn relativt stor, og noen av tilleggskretsene rundt prosessoren kan sikkert med fordel krympes til færre brikker, eller til og med legges til CPU?

 

Ellers synes jeg det må gå an å begynne å tenke på å parkere litt eldre teknologier.

 

USB 2.0 kan med fordel erstattes.

 

Ethernet 10 og 100 kan med fordel parkers totalt. Kanskje 100 kan få leve noen få år til. Men ærlig talt så bør 10 ryddes ut av nytt nettverksutstyr. Selv om den ikke lager krøll, så kan man vel forsøke å rendyrke ting litt.

 

Samme gjelder trådløse standarder. Der kunne jeg med fordel tenkt meg å se routere som har n-standard som laveste fart.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...