Gå til innhold

Her speeddater IT-bransjen de beste studentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt ikke bare karakterene som gjelder. Han fra Accenture poengterer dette når han sier at her møter de bare en type profil og de går andre steder for andre typer profiler.

 

Det som bedriftene finner i karakterer er som regel at personen er flink til å tilegne seg ny kunnskap. Det gir litt trygghet, men det er erfaring, personlige trekk og inntrykk på intervju som til slutt bestemmer.

 

Sosiale antenner er også meget viktig ettersom du må samspille godt med mange andre typer mennesker hver dag.

 

Har vært med i rekrutteringsprosess gjennom IT bedriften jeg jobber i og hatt mennesker med høyt karaktersnitt som ikke var i stand til å forklare hverken motivasjon eller forståelsen for stillingen de søkte på. Blir ikke jobb av det.

Lenke til kommentar

Vel og bra dette sikkert. Men, er det alltid dem som skaffer verv og som sikrer seg B i snitt som er best til å gjøre jobben? Jeg spør ikke retorisk, jeg synes faktisk det kan være en interessant diskusjon.

 

Det er ikke nødvendigvis at de med B (eller bedre) i snitt og verv gjør den best jobben, men de kan i alle fall vise til at de har lykkes med både skole og andre oppgaver. Om man har dårlige karakterer og ikke har noe annet å vise til er det litt vanskelig å skille seg ut som en interssant arbeidssøker.

 

Jeg synes det er nærliggende å anta at de som lykkes med å nå målene som settes på skolen og innen andre verv, også vil lykkes i jobb. Man har selvfølgelig ingen garanti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel og bra dette sikkert. Men, er det alltid dem som skaffer verv og som sikrer seg B i snitt som er best til å gjøre jobben? Jeg spør ikke retorisk, jeg synes faktisk det kan være en interessant diskusjon.

 

Jeg hadde vel en plass mellom A og B i snitt fra NTNU og jeg fikk kjempetyn fordi jeg ikke hadde hatt relevant arbeid når jeg var på intervju. Jeg hadde jobbet, men da i ikke relevante ekstrajobber.

 

Dog fikk jeg jobben uansett. Mange av dem som tar seg verv gjør det bare fordi det skal se bra ut på CV.

Lenke til kommentar

Vel og bra dette sikkert. Men, er det alltid dem som skaffer verv og som sikrer seg B i snitt som er best til å gjøre jobben? Jeg spør ikke retorisk, jeg synes faktisk det kan være en interessant diskusjon.

 

Det er populært å antyde at karakterer ikke viser noe, og det er forståelig at det ofte blir sagt, når flertallets karakterer ikke er noe særlig å skryte av.

 

Karakterer er viktig, fordi med en A viser man at man har ytet blant de 10% beste på eksamen i sitt kull. Verv viser at man har erfaring fra styring av organisasjoner og fungerer godt sosialt.

 

Hvis en person får A i programmering, og en annen får C, så er det ikke tilfeldigheter. Den med A er ganske enkelt en bedre programmerer.

 

Når man er nyutdannet er det det eneste arbeidsgivere kan se på, i tillegg til personlig intervju, selvsagt.

 

Morsomt å se Knut Urbye i artikkelen, arbeidet med han i Funcom, utrolig likandes og dyktig fyr, er ikke overrasket over at han gjør det godt, så gratulerer til han!

Lenke til kommentar

Vel og bra dette sikkert. Men, er det alltid dem som skaffer verv og som sikrer seg B i snitt som er best til å gjøre jobben? Jeg spør ikke retorisk, jeg synes faktisk det kan være en interessant diskusjon.

 

Nei. Men uten erfaring eller referanser, hvordan skal man vite om denne personen har potensiale uten det du nevner?

 

At han har kul t-skjorte?

Lenke til kommentar

Det er populært å antyde at karakterer ikke viser noe, og det er forståelig at det ofte blir sagt, når flertallets karakterer ikke er noe særlig å skryte av.

(.....)

 

Hvis en person får A i programmering, og en annen får C, så er det ikke tilfeldigheter. Den med A er ganske enkelt en bedre programmerer.

 

 

Det er jo ikke så enkelt. Hva om personen med C har relevant erfaring, mens personen med A ikke har programmert utenfor det faget? :)

Lenke til kommentar

Sant. Du får gjøre som resten av oss, bo i en storby! :p Må du vel uansett om du skal skaffe en ok IT-jobb etter studiene.

 

Absolutt ingen planer om å bo her etter studiene, men måtte flytte hit da disse tilbyr de beste av det beste innenfor mitt fagfelt og min interesse.

Lenke til kommentar
Det er populært å antyde at karakterer ikke viser noe, og det er forståelig at det ofte blir sagt, når flertallets karakterer ikke er noe særlig å skryte av.(.....)Hvis en person får A i programmering, og en annen får C, så er det ikke tilfeldigheter. Den med A er ganske enkelt en bedre programmerer.
Det er jo ikke så enkelt. Hva om personen med C har relevant erfaring, mens personen med A ikke har programmert utenfor det faget? :)

 

De ser selvfølgelig ikke på enkeltfaktorer alene, men på hele pakka. Det er jo hele poenget med å kalle det speed-dating.. Og hele pakka inkluderer antageligvis akkurat det, hele pakka. Inklusive sosial væremåte, kroppspråk og tale evner.

 

Har du 10 stk med B, 5 av dem med relevant erfaring, 3 av de igjen som kommer korrekt antrukket til arrangementet, så gjør det valgene litt enklere enn å velge mellom 150 stk random jobb søknader i en bunke :)

Lenke til kommentar

Karakterer er én ting. Det gjenspeiler ikke nødvendigvis hvor flink man er til å utvikle det produktet IT-selskapet ønsker, selv om det naturligvis har en sammenheng. Har for eksempel opparbeidet meg en generell god kunnskap i Ruby og kan mye PHP og databaseteori - selv om jeg tar P-matte på videregående (i 2. klasse) og har en 2/3-er. Jeg klarer fortsatt å tenke "ingeniously" og løse funksjoner på forskjellige måter. Håper ikke karakterene mine vil være et problem for min fremtid, selv om jeg uten tvil har mye å lære på matte-delen.

Endret av winter2012
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...