Gå til innhold

Bygge om gitar fra single coil til humbucker.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har et lite prosjekt på gang.

Har en gammel Washburn A15V som jeg skal restaurere og ombygge, og ønsker i den anledning å bytte ut de tre single coil'ene med to humbuck'ere.

 

Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg gjør dette, og lar det seg i det hele tatt gjøre?

 

Har ødelagt Jackson King V som jeg kan låne ramma til humbuckerene til.

 

Takker for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første spørsmålet er hvordan gitaren er frest ut under plekterbrettet. Er det individuelle "hull" til hver pickup, eller er det et stort hull under hele. (Populært kalt svømmebasseng.) Hvis det er individuelle hull må disse utvides, siden en humbucker tar større plass enn en single coil. Du må også ha et nytt plekterbrett. Single-coilene er antagelig skrudd fast rett i plekterbrettet, humbuckeren har en fjærbelastet festemetode og trenger et dypt hull til relativt lange skruer.

 

Siden det hele vil bli dekket av plekterbrettet, så er det kanskje ikke så farlig om hullene i kroppen ikke blir presisjonsarbeid.

 

Pass på at du ikke går for dypt og lager hull tvers igjennom. Mål først, fres etterpå. Eventuelt overlat jobben til noen som kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...