Gå til innhold

Harddisk kræsj, bytte plater


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har som mange andre har erfart, en harddisk som tok kvelden. Den vil ikke la seg finne i Windows, ikke la seg finne i disk manager. Det er sikkert tusenvis av tråder på dette, men jeg ville spørre dere.

 

Symptomer:

  1. Lar seg ikke finne eller gjenkjenne av Windows eller Linux, direkte eller via USB kabinett. Har prøvd flere maskiner.
  2. Den spinner
  3. Ingen ulyder

Dette er hva jeg har gjort.

  1. Har kjøpt en ny identisk PCB. Skiftet den, samme skjer, ingen fremskritt. Spinner fortsatt.

Har tenkt å kjøpe et slikt verktøy for å bytte plater med en identisk harddisk. Er det noen andre som har gjort dette, lar det seg gjøre. Eventuelt noen som vet hvor man kan kjøpe slikt verktøy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han tenker vel på å sette platene fra den ødelagte disken inn i en fungerende. Tviler på at dette lar seg gjøre for en "lekmann". Hvis dataene er superviktig så er vel IBAS et alternativ som kan gjøre dette for deg, da for en stor sum penger. Jeg ville uansett testet den Linux-kommandoen først (hvis han ikke alt har gjort det).

Lenke til kommentar

Som sagt før så er det rett og slett umulig for en normal person å bytte plater. Det krever spesielt verktøy og spesielt arbeidsrom, og spesiell kompetanse.

F.eks så trenger du:

1. Holde platene på nøyaktig samme plass, både i forhold til hverandre, og i forhold til harddisken.

2. Et støvkorn og du kan si adjø til platene og disken din når du starter den opp. Og da snakker vi om støvkorn i mikro og nano-størrelse.

3. Identisk harddisk. Ikke bare samme modell, men også revisjon er lurt.

Kombinert så trenger du derfor et clean-room, ikke akurat vanlig, samt verktøy som låser platene på plassen sin mens de heises ut, samt kompetanse til å gjøre dette selv uten feiltrinn.

 

Hvorfor? Fordi lesehodet svever noen micrometer over platene, og kan sammenlignes med en Boeing 747 som kjører 10 meter over bakken. Et støvkorn vil kunne sammenlignes med et tre på 10 meter i høyde.

Resultatet kan du jo tenke ut selv. ;)

 

Har jeg prøvd å lage cleanroom? Ja. Fikk jeg det til? Ikke helt, men nesten! :p

Var nok et korn som fikk lesehodet til å kræsje i plata, dataene ble ødelagt, og det kommer mye rare lyder.

 

Og da forsøkte jeg ikke engang å flytte på platene, da dette i hvert fall ville vært umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...