Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående innpress på felger til BMW M3 (E92)


B25S

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

 

Er ute etter noen billige herjefelger til en E92 M3. Originalinnpress på felger til disse bilene er:

 

18" style 260

Front 8,5J ET:29

Rear 9,5J ET:23

 

 

19" Style 220

Front 8,5J ET:29

Rear 9,5J ET:23

 

 

 

Lokalt er det til salgs 18" felger med 14 i innpress og 8,5" brede. Det er også 19" felger med 18 i innpress og de er 8,5" brede foran og 9,5" brede bak. Disse har stått på en 5-serie stasjonsvogn.

 

Hva vil jeg evt. trenge av spacere eller lignende for å få dette til å passe greit? Eller vil det funke bolt on uten å se for rart ut? Er gjerne en fordel med smale dekk, helst 18" (mtp. kostnad av dekk) da jeg planlegger å forbruke litt dekk (hjulspinn og sladding på asfalt).

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt stabil på dette med innpress, men forstår det slik at ET 0 betyr at felg senter er der felgen slutter (innover) Noe som vil si at ET 14 nok burde spaces utover iallefall 10mm for at de skal komme likt som origianlt. Det du og må tenke på er hvor god plass det er, ikke umulig at ET14 må spaces for at du skal kunne kjøre uten at felgen tar borti på innsiden.

 

Og igjen, spacer du for mye, så må du ha strekk på felgen (iallefall hvis bilen er senket) for at dekket ikke tar borti hjulbuen.

 

Skal du ha smale dekk, så kan du enten strekke eller kjøpe smalere felger. 9,5 er ganske bredt..

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lett å være stabil på innpress. :)

 

Originalinnpress på felger til disse bilene er:

 

18" style 260

Front 8,5J ET:29

Rear 9,5J ET:23

 

 

19" Style 220

Front 8,5J ET:29

Rear 9,5J ET:23

 

 

 

Lokalt er det til salgs 18" felger med 14 i innpress og 8,5" brede. Det er også 19" felger med 18 i innpress og de er 8,5" brede foran og 9,5" brede bak. Disse har stått på en 5-serie stasjonsvogn.

 

18"

Front 8,5J ET:14 vil stikke 15 mm lenger ut montert på bilen ifht 18" 8,5J ET29

Rear 8,5j ET:14 vil stikke 3 mm kortere ut montert på bilen ifht 18" 9,5J ET23

 

19"

Front 8,5J ET:18 vil stikke 11 mm lenger ut montert på bilen ifht 19" 8,5J ET29

Rear 9,5j ET:18 vil stikke 5 mm lenger ut ifht 19" 9,5J ET23

 

18"

Front 8,5J ET:14 vil stikke 15 mm lenger ut montert på bilen ifht 19" 8,5J ET29.

Rear 8,5j ET:14 vil stikke 3 mm kortere ut montert på bilen ifht 19" 9,5J ET23.

 

Ble det riktig?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Min tidligere dekk og felgsponsor sa i fra at mtp priser o.l. så ville han helst at jeg skulle kjøre på 17" da han kunne få dekk helt ned i 200,- om behovet bare var sort gummi for å spinne bort. Nå vet jeg ikke om dette har endret seg med tiden, men tviler litt egentlig.

Ellers vil jeg anbefale deg, i og med det er snakk om en så ny bil som E92 M3, å heller kjøpe noen skikkelige felger som er ment for rally/roadracing MTP materialkvaliteten.

Du gliser nok ikke lenge når en billigfelgene til 1000,- gir seg fordi de ikke tålte kreftene de har blitt utsatt for. Dette er ihvertfall billigere enn å måtte rette opp ene sia og bytte ut større deler av understellet grunnet ublidt møte med kantrekka.

 

Fasiten på forskjellen kan du få på motormann sin dekkkalkulator, da denne regner ut hvor mye mer/mindre en felg stikker ut på både innside og utstide en den felgen du sammenligner med.

 

E: I følge den kalkulatoren så bygger en 18x.8.5" ET14 21,7mm mindre på utsiden og 3.7mm mindre på innsiden enn 18x.9.5" og 19x9.5" med ET 23.

 

Ellers får jeg vel opp samme tall som Mobile999 skriver på det andre.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen.

 

Min tidligere dekk og felgsponsor sa i fra at mtp priser o.l. så ville han helst at jeg skulle kjøre på 17" da han kunne få dekk helt ned i 200,- om behovet bare var sort gummi for å spinne bort. Nå vet jeg ikke om dette har endret seg med tiden, men tviler litt egentlig.

Ellers vil jeg anbefale deg, i og med det er snakk om en så ny bil som E92 M3, å heller kjøpe noen skikkelige felger som er ment for rally/roadracing MTP materialkvaliteten.

Ja, dette kan nok godt hende. Problemet er at jeg må ha minst 18" for å få plass til bremsene. Ellers skulle jeg jo helst hatt 17".

 

Noen skikkelige felger har jeg tenkt på. Men er forskjellen så stor? Og hva bør jeg se etter? Jeg har tidligere hatt erfaringer med originale Audi S felger som visstnok skal være solide og bra har vrengt/bøyd seg ved litt påkjenninger (brekksladd, firehjulssladd ol.) Og det er litt kjedelig å måtte kompensere med å avbalansere de noe helt sinnsykt hele tiden.

Bryr meg ikke om hvordan de ser ut.

 

Er det mulig å få tak i et sett slike felger uten å måtte betale over 15k? Eller blir det kjempe vanskelig?

 

Breyton er ganske kule felger, men hvordan er byggekvaliteten? Ser jeg kan få 4 felger fra Tyskland for under 10k.

Lenke til kommentar

Om du må ha 18" PGA bremser så er det ikke så mye mer å tenke på den saken.

 

En audi med trekk på alle fire har fort mer krefter i spill når en sladder og herjer og gir mer påkjenning på felger (og bilen ellers) enn hva en BMW med bakhjulstrekker klarer i de fleste tilfeller.

En solid felg er som regel en felg med enten brede eiker eller mange eiker.

Ellers stod det som regel stemplet "RALLY" på de felgene jeg hadde, og det er vel et tegn på at felgene er bygget for mer påkjenninger enn hva normalt gatebruk gir.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...