Gå til innhold

Google Street View har nådd ny milepæl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er problemet med at noen ikke ønsker huset sitt offentliggjort i Street View?

Har ingen problemer med det, egentlig. Det er ikke verre enn å anonymifisere huset på ett eller annet vis. Synes uansett at StreetView er en såpass bra løsning at jeg ønsker at den også skal dekke Tyskland.

 

Skal man forby folk å se på huset sitt også da?

Lenke til kommentar

 

Har ingen problemer med det, egentlig. Det er ikke verre enn å anonymifisere huset på ett eller annet vis. Synes uansett at StreetView er en såpass bra løsning at jeg ønsker at den også skal dekke Tyskland.

 

Skal man forby folk å se på huset sitt også da?

 

Jeg skjønner hva du mener og selvfølgelig burde det dekke mest mulig. Synes likevel at det å ha huset sitt offentliggjort på street view, tilgjengelig for alt og alle, er noe annet enn at folk som går i samme gate ser på det. Selv om det også tilgjengelig for alt og alle, men du skjønner poenget antar jeg.

 

Lovverket er bare ikke lager for digitalisering av samfundet for tiden.

Lenke til kommentar

Lovverket er bare ikke lager for digitalisering av samfundet for tiden.

 

Jeg har forståelse for begge sider i saken og skjønner godt hva du mener. Jeg har likevel vansker med å se hvilken skade det kan medføre at noen kan se på huset ditt fra en PC-skjerm kontra det å dra dit selv. Hvis de som ønsker det, også får anonymisert huset sitt, så tror jeg mye er gjort.

 

Jeg kjører endel rundt i Tyskland og kunne tenkt meg å bruke Streetview på samme måte som jeg gjør her i Norge. Nå er det vel ikke husene i seg selv som er så viktige heller da, men selve gaten.

 

Jeg tror nok Streetview kommer til å bli populært i Tyskland også hvis de bare forstår nytten med det. Stasi-spøkelset svever enda blant dem, dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg har forståelse for begge sider i saken og skjønner godt hva du mener. Jeg har likevel vansker med å se hvilken skade det kan medføre at noen kan se på huset ditt fra en PC-skjerm kontra det å dra dit selv. Hvis de som ønsker det, også får anonymisert huset sitt, så tror jeg mye er gjort.

 

Jeg kjører endel rundt i Tyskland og kunne tenkt meg å bruke Streetview på samme måte som jeg gjør her i Norge. Nå er det vel ikke husene i seg selv som er så viktige heller da, men selve gaten.

 

Jeg tror nok Streetview kommer til å bli populært i Tyskland også hvis de bare forstår nytten med det. Stasi-spøkelset svever enda blant dem, dessverre.

 

Vel, tyskerne er veldig opptatt av personvern, noe som er veldig bra etter min mening. At Street View i seg selv ikke skader noen er opplagt, men generellt er de ikke spesielt glade i at informasjon offentligjøres. Hvis du sier til en tysker at skattelistene i Norge er offentlige kommer han ikke til å tro på deg, fordi det er helt utenkelig at slik privat informasjon er offentlig. Det er også min mening.

 

Street View blir nok uansett innført til slutt.

Endret av Ekuahx
Lenke til kommentar

Ja, det gjør nok det, heldigvis.

 

En tysker tror heller ikke på deg når du kan ta et bilnummer, finne eier, hvor han bor, hvordan huset ser ut, hva det er beregnet at han tjener og beregnet skatt, hvem han arbeider med, osv, osv. Det er noen av mange grunner til at Norge ligger såpass langt fremfor Tyskland i dagligdagse enkle ting. Jeg kan også gi eksempler fra studielån, fødsel- og andre registreringer, ordninger med gamlehjem, dødsfall osv. Listen er lang.

 

(De som er motstandere av skattelistene har enda ikke skjønt hvilken nytte de har. Det tar meg ca to minutter å få en tysk person til å like ideen om åpne skattelister. Alle de tyske vennene jeg har her i Norge er enstemmig enig om hva av dette som er best og hva som ikke er det. Uansett så er skattelistene en sak jeg ikke ønsker å diskutere her.)

 

Streetview er gjør bare offentlig informasjon hakket lettere tilgjengelig. Når våre naboer i sør finner ut at dette hjelper mer enn det skader (at noen ser innkjørselen eller hagen deres), så tror jeg det tyske samfunnet kommer til å bli enda mer dominerende enn hva det er i Europa i dag.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...