Gå til innhold

Lang zoom i en liten pakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja uha det ser interessant ud - men hvorfor har de dog udeladt RAW??? De har da ellers tilladt manuel fokus.

 

Har været lige på vippen til at købe et F900EXR i dag, men nu bliver jeg i tvivl....

 

Minusser til Sony i sammenligning:

- sensor der er 75% af fujiens

- Sensor pixels der er 60% af fujiens

- uden RAW.

- mindre lommevenlig form (kasse-form, men masser af kanter)

- et par millimeter større på alle tre leder

- ca 17% tungere

- i 1920x1080 har sony 'kun' 60p, fujien kan vælge mellem 60p og 30p, dvs FullHD videoer FYLDER hos Sony.

 

Plusser til Sony:

+ det har 30x zoom frem for 20x (!)

+ det har mulighed for manuel fokus.

 

Så det store spørgsmål er om ExmorR er så meget bedre end EXR (og/eller linserne er det) at det kan opveje de 60%. Havde Sony nu lavet det samme med 12Mpixel, havde jeg bestilt det med det samme.

 

Kunne vældigt godt tænke mig at se Sonyens billeder i 10Mpixel mode versus Fujiens i M (8Mpixel) af motiver med ringe lys (uden blitz forståes).

 

(Hos Sony Danmark er HX50V sat til levering i "starten af maj" og til 3400DKr i vejl udsalg)

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Har været lige på vippen til at købe et F900EXR i dag, men nu bliver jeg i tvivl....

Jeg har ikke brukt noen av disse så mine kommentarer er kun basert på spec:

- Sensor: Jeg kan ikke se at det er så stor forskjell på sensorareal som du skriver. Sjekket spec hos dpreview og så vidt jeg kan se er Fujis sensor rundt 10% større, det er ikke signifikant IMO (6.4 x 4.8 mm vs 6.17 x 5.55mm)

- Sensor (igjen): Normalt er det sensorstørrelsen som bestemmer støynivå osv når du ser på hele bildet, antall piksler spiller mindre/ingen rolle. Nå er jo dette to ulike sensordesign så det kan være andre signifikante viktige, men det må man nesten teste for å finne ut av.

- Manuell fokus ville jeg ikke prioritert høyt, men det er bare min mening.

- RAW-format: Det er vel bare Fuji som har det i denne klassen (tror Samsung også hadde det på en eldre modell). RAW-støtte kan være et viktig poeng.

- Blitssko: Sony har dette, kanskje ikke så viktig på denne type kamera, men den kan også brukes til ekstern søker - stor og dyr, men interessant med 30x zoom.

- 20x vs 30x zoom har opplagt en betydning, men 500mm er ganske kraftig tele det også.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Tak for input.

Ad

.

.

- Sensor: Jeg kan ikke se at det er så stor forskjell på sensorareal som du skriver. Sjekket spec hos dpreview og så vidt jeg kan se er Fujis sensor rundt 10% større, det er ikke signifikant IMO (6.4 x 4.8 mm vs 6.17 x 5.55mm)

- Sensor (igjen): Normalt er det sensorstørrelsen som bestemmer støynivå osv når du ser på hele bildet, antall piksler spiller mindre/ingen rolle. Nå er jo dette to ulike sensordesign så det kan være andre signifikante viktige, men det må man nesten teste for å finne ut av.

.

.

Så er det en 1/2.3 " hhv 1/2 " sensor, altså en faktor (2/2.3)2 = 0.756 for arealet.

 

Nu er jeg ABSOLUT ikke skarp til statistik og støj. Men hvis jeg ikke husker helt galt har den enkelte subpixels størrelse også en indflydelse, men det afhænger vist af hvort dybt pixel-binning ligger.

Jeg mener at huske at der for termisk støj gælder at den relative støj (=støj/signal) stiger med Sqrt(N), eller om du vil den reciprokke pixelbredde.

(Altså under antagelse af at det procentvise udnyttede areal er det samme, og det er nok rimeligt sandsynligt da begge er BSI cmos).

Løst sagt, så hvis signal først er druknet i støj nytter det ikke at lægge det sammen med nabo-pixler hvor det samme gælder, da signalet er druknet.

 

...Men ja teknologier af sensorer er forskellige, så det er jo ikke sådan lige at sammenligne teoretisk, det var også derfor jeg ville ønske en sammenlignende test. Det nemmeste er nok at jeg købet begge et sted, hvor man kan få lov til at aflevere det ene efter nogle tests...

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Som sagt i forrige innlegg: 6.4 x 4.8 mm vs 6.17 x 5.55mm, eller 30.7 vs 28.1 mm².

Du mener (og har regnet med) 4.55 og ikke 5.55mm

 

Lidt pudsigt at der ikke er helt 4:3 mellem tal, så noget kunne tyde på at der er noget uldent med decimalerne. Jeg har ledt lidt efter tal, og de synes at variere noget, har ikke fundet en 'autoritativ' kilde.

 

Interessant hvis Sony regner med en anden reklame-faktor (1.43?) end fx Fujifilm (1.6) mellem den ydre 'reklame-diameter' og den reele sensor-diagonal.

Har ledt lidt på Sony-sensorer og ´"1/2.3" eller "1/2.33", og de synes at ligge mellem 6.16-6.17 x 4.55-4.62 på forskellige sites (men uden at jeg er faldet over noget der ser autoritativt ud)

 

Er der nogen der ved om det er generelt at Sony er undersælger -eller andre oversælger- deres sensorer på denne måde? :hmm:

 

Det ville jo være skønt hvis producenterne bare angav de reele mål (gerne bare som areal i mm², eller areal-faktor i forhold til 24x36) :)

Lenke til kommentar

Det ville jo være skønt hvis producenterne bare angav de reele mål (gerne bare som areal i mm², eller areal-faktor i forhold til 24x36) :)

Enig i det, og målene er nok ikke alt for nøyaktige, men de er gode nok for å få et inntrykk av størrelsesforholdet mellom ulike typer. De gjør nok en "avrunding" til nærmeste vanlige størrelse fremfor å operere med eksakte mål. Finleser du f.eks målene til Nikons speilreflekssensorer vil du se at de oppgis med litt forskjellige størrelser i mm selv om alle offisielt er 1.5 crop.

 

Edit: Og du har rett det var en skrivefeil - skulle vært 4.55 mm

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

For en uge siden skrev I

NB!

Om alt går etter planen skal vi når denne artikkelen offentliggjøres ha et "golden sample"-eksemplar av HX50 i nevene, og en sniktitt på kameraet vil dermed komme så snart vi er ferdige med den.

Er der noget nyt om dette? :dribble:

Lenke til kommentar

Men nå er det håp.

Lyder godt :)

Hvis det er muligt i kameraet at lave ikke full-res billeder, må I MEGET gerne medtage et af dem i dårligt lys i test. For MÅSKE de kan lave binning til fx 10Mpixel der duer???

 

Dette micro-review

http://www.cnet.com....v-339344051.htm

tyder ikke for godt på billeder i fuld opløsning. Se fx dette ved 1/6s og blot 800iso, det ser ikke lovende ud... :cry:

http://cdn.cnet.com....50/DSC00027.JPG

Men jeg har stadig en flig af håb om at binning kan hjælpe...

 

...Gid de havde lavet det med 10-12 og ikke 20 MPixel sensor... :dribble:

 

Tilføjelse:

De ser heller ikke for glade ud for performance i dårligt lys her:

http://www.pcworld.idg.com.au/review/digital_cameras/sony/cyber-shot_dsc-hx50v/460725

(Så PT peger pilen mod et F900exr i stedet)

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...